Citat:
Ursprungligen postat av
fofo162
Hej är det någon som har erfarenhet utav att frakta en container från Sverige till Albanien och sedan tillbaka till Sverige?
Containrarna i frågan är planerade att innehålla personbilar.
Mina funderingar.
*Smidighet
*Tull
*Pris
*Maffia "mutningar i Albanien" ?
*Köper man eller hyr man Containrar?
Någon som har erfarenhet av detta? behöver inte vara av just Albanien men med samma upplägg.
Hoppas tråden hamnade i rätt forum
Jag har ingen erfarenhet av att skicka personbilar över sjö, men däremot styckegods.
Du 'hyr' plats i en container (LCC, Less Container Load), eller så hyr du en hel container (FCL, Full Container Load).
Priserna varierar ganska mycket från vecka, i synnerhet nu med tanke på världsläget, så du bör ta in offerter.
Tull: Om du menar det administrativa så tar fraktbolaget hand om det, det ingår i fraktkostnaden. Eventuellt behöver du skriva en tullfaktura som beskriver avsändare, mottagare, antalet kollin, specifikation, och dess värde. (osäker om man som privatperson behöver skriva en tullfaktura)
Tullkostnaden (procenten) för Albanien vet jag tyvärr inte.
Tycker att det alltid har gått smidigt med sjöfrakt. Ibland har väl något fartyg blivit försenat, men det är som det är.
Kan rekommendera dessa aktörer i nämnd ordning:
Sjöspedition
DHL Global Forwarding
Schenker Ocean Freight Shipping - Schenker är de inte så pigga på LCC när det kommer till farligt gods, fast det är ju inte aktuellt i ditt fall.