Citat:
Levande varelser är bara maskiner. Allt talar för att vi endast utgörs av vår fysiska kropp, att medvetandet endast utgörs av en fysisk process i hjärnan. Människan består liksom datorn endast av atomer. Bevisen för detta är överväldigande, bevisen för motsatsen är obefintliga.
De som inte tror att en dator någonsin skulle kunna känna känslor lever antingen i förnekelse på grund av någon slags irrationell religiös tro, eller så vet de inte vad de pratar om. Så enkelt är det.
De som inte tror att en dator någonsin skulle kunna känna känslor lever antingen i förnekelse på grund av någon slags irrationell religiös tro, eller så vet de inte vad de pratar om. Så enkelt är det.
Ja! Ja! Det första håller jag delvis med om. Men för att vara säker på hur det egentligen fungerar måste man nog först förstå hur upplevelserna uppstår i våra huvuden, som inte är en dator, även om vissa vill likna hjärnan med det. En ångmaskin består bara av atomer också, men den har inget medvetande.
Jag menar inte att man inte skulle kunna skapa ett medvetande. Men jag är rätt säker på att i en dator är atomerna inte arrangerade på samma sätt som i hjärnan eller ens innehåller rätt sorts atomer. En datormodell av en neuron är inte en neuron heller.
Samma problem har man med livet självt. Man kan inte skapa liv, men man kan skapa ett datormodell som efterliknar det. Det betyder inte att det man skapar i datorn lever. Det är inte rätt sorts atomer arrangerade på rätt sätt helt enkelt.
Och oavsett hur man än lyckas arrangera atomer, är det skillnad på att skapa något levande och något dött.
Min personliga åsikt är att medvetandet är kopplat till livet och innan man kan skapa liv kan man inte skapa ett medvetande, då hjärnan är biologisk. Det är ingen religion utan bara en känsla. Visa att jag har fel.
Däremot bygger min åsikt att man inte kommer att kunna skapa känslor i en dator att det bara är en maskin. En automat. Mjukvara och transistorer saknar vad som behövs för att skapa känslor, då det inte finns något som kan känna i den. Man kan bara efterlikna det. Få den att verka som den kan känna, men inga verkliga känslor bakom.