2022-08-29, 03:22
Medlem
needAlifes avatar
Har väl hänt några fåtal gånger att man slängt ner några fler grejer än man checkar ut men skulle nog ge följande tips om man ändå har lust som jag tycker verkar rimligast:

1: Klä dig propert, se ut som vilken shoppare som helst. Med andra ord, se inte ut som en luffande A-lagare.

2: Ta med någon form av kasse (många har med sig egna kassar nuförtiden efter plastpåseskatten så är knappast suspekt.) och en varukorg när du går in.

3: Ta ett varv och kolla hur kamerorna är vinklade.

4: Hitta något ställe som inte är övervakat och släng snabbt ner allt utom 3-4 varor i kassen.

5: Som någon skrev så var inte för girig. Ser nog suspekt ut om du har en fullastad papperskasse och typ köper en förpackning krossade tomater.

6: Välj vanlig kassa, då riskerar du inte de slumpmässiga kontrollerna och kan vara trevlig mot kassörskan. Så länge du inte snor något som är stöldmärkt kommer knappast kassörskan misstänka något och har bättre saker för sig.

Finns säkert hundra fler bra tips men det var de jag kom på. Mest sunt förnuft antar jag men har nog själv aldrig snattat mer än något paket bacon och någon frukt, är inte värt det då jag sällan handlar dyrare grejer ändå. Men har man kylan ska det nog inte vara några större problem. Oxfilé och sånt man hört om som tattarna snor ska man nog akta sig för dock.
Senast redigerad av needAlife 2022-08-29 kl. 03:25.
Citera
2022-08-29, 03:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
https://www.flashback.org/t446943

För övrigt så är snattare en stor anledning till att det höjs så tack.
Ja, det är vad handlarna vill att du ska tro.

Höjningarna beror på att det nu finns något att skylla på. Går det så går det och just nu går det. Det finns ingen rimlighet i att inflationen ökat med åtta procent samtidigt som priset på vispgrädde och bröd har fördubblats. Handlarna passar såklart på, det hade både du och jag också gjort ifall vi hade haft butiker. Det har noll och inget att göra med att några snattar. Snattandet är konstant och fluktuerar inte över tid.
Citera
2022-08-29, 06:29
Medlem
Gå till en medelstor butik på kvällen, en timme innan de stänger jobbar det bara 1-2 personer och knappt någon som handlar. Kassörskan sitter antagligen och leker med telefonen och vill gå hem.

Ha gärna med dig en beachbag eller liknande väska/påse med spänst i så man inte ser igenom. Lägg en tröja eller nåt annat där inuti. Lägg påsen i din korg. Handla som du brukar, peta ner lite grejer i påsen emellanåt och lägg tröjan över. Påse är absolut överlägset när man snattar, det bara flyger ner grejer om man vill.

Om du har en kompis som kan tänka sig att hjälpa dig och ni inte är fega så kan ni knalla in med varsin sportbag och innebandyklubba eller liknande. Den ena håller utkik medan den andre lastar sin väska och sen byter ni och gör likadant igen. Och då jävlar får du ha snabba händer för då ska det lastas så mycket som möjligt så snabbt det bara går. Det var en av strategierna på högstadiet vi brukade göra iallafall. Vi brukade tävla med varandra om dummast saker att snatta och testade gränserna ofta. Det stals allt från flera flak energidricka i sportbag till hel grillad kyckling i vinterjackan, tv-spel och alladinaskar.

Jag vet en kille som brukare stjäla kläder, han tog med sig ett gäng olika tröjor att prova i provhytten, drog på sig 2-3 tshirtar under sina vanliga kläder och hängde tillbaka resten. Tror samma princip funkade för byxor också. Hade sakerna larm på så petade han bort larmet med en mejsel på något vis, det blev visserligen två små runda hål kvar i plagget.

Att snatta är en konstform, det är fan en fröjd att se en riktigt bra snattare plocka på sig saker. För ett par år sedan åkte ett vitt ungt par dit för grov stöld, de hade under flera års tid snattat tv apparater och annan elektronik för flera hundratusen. De gick in på större butiker, ICA Maxi och såna där de även har elektronik och hushållsmaskiner och gick helt sonika ut med en TV raka vägen ur affären. Ingen kan vara så dum så att man stjäl en TV så det regerande inte personal på överhuvudtaget när de gick och bar ut på stora grejer.

Om det är någon som har erfarenhet från att snatta på Systembolaget så skulle jag gärna vilja höra hur ni bar er åt samt vad ni tog. Har sett alkisar/pundare som blivit tagna på bar gärning och även alkisar som knäckt korken i butiken och halsat en flaska brännvin rakt upp och ner.
Citera
2022-08-29, 06:51
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Försök snatta i många olika butiker och välj ut de varor som är lämpliga i respektive butik.

Alla butiker har avdelningar som är mer dolda och avskilda. Gå till en sådan avdelning och hiva in något innanför jackan.

Snatta när det är lite folk och lite personal. Ta inte för lång tid på dig. Stå inte och stirra och fibbla och ha dig.

Ha inga varor i händerna. Använd alltid kundkorg.

Köp sedan något billigt, ett äpple och en liter mjölk eller något och gå till kassan.

Och skäm inte ut dig på hemorten, åk till annan ort och snatta.

Snart är bensinen så dyr att det inte lönar sig att snatta längre. För jävligt...
Citera
2022-08-29, 07:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag har aldrig snattat men har jobbat mycket i butik och det bästa sättet är att storhandla, gå i självutcheckningen och "glömma" scanna en vara eller två. Risken att åka dit är låg och om du åker dit kan du lätt få det till ett misstag.

Jag har tagit massa morsor med varor i vagnarna. Även tanter med grejer i rollatorn. Det är inte direkt vattentätt.

Vet de som åkte fast för att inte scannat alla varor, dock tror jag det var ganska många. Det blev rättegång. Vet ej utfallet.
Citera
2022-08-29, 07:34
Medlem
Svinn kostar 8,1 miljarder. Det är pengar som svenska konsumenter i slutändan får stå för i form av höjda priser i butik – motsvarande 845 kronor per person. Så jag bockar och bugar för er som inte har något samvete och stjäl. Så egoistiskt.

En vän åkte dit för snatteri. Inför alla människor i butiken blev han intagen i ett rum och alla stirrade. Sedan väntade de på polisen i en timme, och då fick han se filmen på sig själv när han snattade. Och han sade att det var det mest pinsamma han någonsin varit med om. Han skämdes som en hund och var gråtfärdig. Så detta var en bra läxa.

Han blev upptäckt genom butikens kamera. Med jämna mellanrum får någon uppgiften att titta på denna för att upptäcka snattare. Det var en mindre butik, och en en slapp personal behöver inte betyda att det är fritt fram.
Senast redigerad av sabrina56 2022-08-29 kl. 07:37.
Citera
2022-08-29, 08:39
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Lägg din röst rätt så ska du se att inflationen blir något bättre när stadens finanser optimeras. Att snatta är stöld och inget du bör pyssla med. Kolla istället ställen som säljer varor med kort datum etc. Lär dig laga olika saker.

Om du bestämt måste göra något olagligt, självscanning där du missar en eller två varor. Låtsas blippa något så det ser ut som om du missat det ifall det skulle bli kameragenomgång etc. Jag har hörlurar på mig och hör knappast om jag blippar fel. Föraöker dock kolla igenom scannern innan utcheckning för att se.

Men att göra rätt för sig känns bättre!
Citera
2022-08-29, 12:05
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vet de som åkte fast för att inte scannat alla varor, dock tror jag det var ganska många. Det blev rättegång. Vet ej utfallet.

Jag har tagit såna också. I det fallet hade de tagit typ 5 kassar med mat, lastat påsarna fulla med kött och hushållsmaskiner och sedan lagt lite billiga grejer ovanpå som de scannade. När totalsumman på deras 5 kassar blev typ 380 kr begärde jag avstämning på kvittot och när jag stämt av och köpesumman var närmare 4000 la de benen på ryggen och försvann snabbare än en avlöning. Centeumväktaren hann ikapp en av dem men jag vet inte vad påföljderna blev.

Med andra ord måste man använda sin hjärna och inte göra det så uppenbart.
Citera
2022-08-29, 12:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Samma M.O. som min salig vän brukade. Kom in i fina kavajer och portfölj men han knölade ner ett sexpack öl i väskan på ett ögonblick.

Fingerfärdighet kommer man långt med. Skickliga snattare märks förstås inte.

Jag slutade baxa grejor när jag hade råd att köpa dem men i fattiga perioder i livet har det hänt att jag rackat min mat. De fattigaste episoderna åt man, ironiskt nog, som dyrast käk, då var det bara fina ostar, dyraste kötten och öl.
Right? Då spelar det ju inte någon som helst roll vad som står på prislappen utan bara om det går att få det med sig.
Citera
2022-08-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmysmannen
Om det är någon som har erfarenhet från att snatta på Systembolaget så skulle jag gärna vilja höra hur ni bar er åt samt vad ni tog. Har sett alkisar/pundare som blivit tagna på bar gärning och även alkisar som knäckt korken i butiken och halsat en flaska brännvin rakt upp och ner.

Snodde rätt mycket sprit på systemet i min ungdom men åkte även dit 2 ggr så tolkade att de har mer civilspanare än andra ställen. Minns jag hade en skinnjacka med trasigt foder på båda sidorna så man fick snabbt som fan in en flarra under varsin arm som såg rätt naturligt ut. Samma teknik som överallt annars. Se ut som du gör det du ska göra och fumla inte. Det är ett hantverk nästan att racka med flow. Tillslut kan man fan stå och snacka med personalen samtidigt som man fifflar bakom ryggen. Lagom dos benzo hjälper oerhört mycket.
Citera
2022-08-29, 18:44
Medlem
carminaburanas avatar
Man åker alltid fast till slut.
Citera
2022-08-29, 19:05
Medlem
-oBo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Nu när butikerna har börjat ta 200 spänn för en liter mjölk funderar man ju ibland på att kanske ge en smocka tillbaka ibland och sno med sig lite av inhandling. Frågan är bara, hur gör man för att inte bli upptäckt? Går det ens med dagens teknik, kameror och övervakning och märkning?

Det är rätt känt att vissa smugglar med sig oxfileer när de kör självbetalning, skannar sedan ett äpple och går ut. Men hur säkert är detta egentligen? Känns som man skulle åka fast förr eller senare. Fler och fler dyra varor är ju stöldmärkta. Måtte väl finnas bättre, säkrare sätt nu när allt blivit så dyrt?

Ja, jag har noll sympatier med ICA, Coop, och så vidare. NOLL. Så hur snattar man bäst livsmedel, om man nu skulle glömma all moral och bara plocka på sig?

Sist men inte minst, vad är straffet om jag skulle åka fast en gång med typ en ost i fickan? Kommer hela mitt liv vara förstört?

Alltså, om du inte är på ett megaköp så är det ingen som sitter och glor på kameror hela dagen. Kamerorna dokumenterar förvisso allt men det finns så mycket blindspots att det inte spelar någon roll. Tänk inte ens på larmstolparna, de är helt ofungerande om värdet inte överskrider ett visst pris eller är elektronik som på typ Ica Maxi.

Jag stoppar bara saker innanför byxorna, det är så enkelt. Hela tricket är att inte gå runt och vara helt stissig och se ut som att man gör något fel. Det är så många som går ut och in i de där butikerna att om man är vanlig så kommer ingen att lägga märket till dig. Sen är man korkad om man tror att man ska spara 3-4000kr i månaden på att bara sno maten istället, det är så man torskar. De av oss som snor ur butiker gör det nog mest för att det är så jävla kul. Om man blir girig så torskar man som med allt.

Om man torskar med en ost i fickan så drar man bara en ursäkt att ”oj men gud, måste ha trott att det var mobilen”. Det är väl underförstått att man inte går in i butiken och plockar på sig massa saker för att sedan gå ut utan att betala för något, det är torsk instant. Man går in och handlar som vanligt och låter vissa saker slinka ner i byxor/väskor. Om man då torskar så kan man alltid komma undan med en fin ursäkt och om polisen skulle böta så är det max 500kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in