• 4
  • 5
2022-08-30, 09:39
Medlem
Enydrions avatar
Jag har max 200k min 50k på min storbanks transaktionskonto utan ränta, resten av pengarna har jag på nichbanker, nån miljon på rörligt och resten av miljonerna på konton med fast ränta och max belopp på varje bank är gränsen för bankgaranti, alltså bortåt en miljon per bank max. På det rörliga blir det 1,5% ränta och de fasta varierar mellan 1,4% och strax över 2%.
Citera
2022-09-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Ja, rådet brukar ju vara att sitta lugnt i båten och det kommer jag väl att göra. Men det känns lite besviket att jag gick på att köpa fonder som skulle vara bevakade av någon förvaltare som får betalt för att ta hand om mina placeringar medan jag har andra, sjämvvalda aktier som inte har gått ner så mycket. Men, men historiskt sett så är ju börsen det som varit bland det mest lönsamma att få pengarna att växa

Du får se det som läropeng då det är okunskap som talat vid det tillfället från din sida. En enkel googling hade rett ut alla frågor kring förvaltare och om de är bättre eller ej. Men ingen egentlig skada skedd. Tid är din vän som löser krisen

Investera bara det du är beredd på att förlora, en viktig bit! Och att vissa som inte är aktivt förvalade har gått ner mindre spelar kvitta, de kan rasa på måndag.. och på tisdag.. förmodligen onsdagen också då..
Citera
2022-09-18, 09:24
Medlem
systems avatar
Vilken bank ger idag högst ränta?

En miljon insatt på en gång. Inga uttag.
Citera
2022-09-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vilken bank ger idag högst ränta?

En miljon insatt på en gång. Inga uttag.

Obundet: Landshypotek Bank (1,5%)

1 år: Swedbank (2,53%)
Citera
2022-09-18, 10:58
Medlem
270k just nu ska investera 70k i slutet av månaden 200k vill jag ha som en buffert alltid skönt o ha 1-2 års utgifter i likvider.
Citera
2022-09-18, 18:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Obundet: Landshypotek Bank (1,5%)

1 år: Swedbank (2,53%)
Det låter intressant. Tack.
Citera
2022-10-01, 17:12
Medlem
Storbankerna har efter höjningen av styrräntan fortfarande sparkonton med ränta på 0,30 - 0,55 procent.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/b...hojd-styrranta

Varför har så många sina sparpengar på storbankerna?

Jag har nischbanker och det tar inte lång tid att ta ut. Om man loggar in och kickar på "uttag" idag så har man pengarna på sitt transaktionskonto i morgon. När man skaffar kontot får man oftast ange ett uttagskonto som pengarna automatiskt kommer in på när man tar ut. Det är olika från bank till bank.

Om man är rädd för att knappa in fel kontonummer så kan jag lugna er med att kontonummer har OCR-funktion, alltså den sista siffran kontrollerar de andra.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in