• 1
  • 2
2022-08-30, 22:37
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Ungefär samma här, äter mindre och mer bra mat och hoppar över sånt man är sugen på.
Undrar om butikerna har märkt att folk köper mindre mat/skräp vore kul att höra av de stora hur de måste kasta mot tidigare.

Jo, jag läste igår i någon dagstidning att de har märkt av det redan.

Jag har alltid varit väldigt ekonomisk, men nu vägrar jag bara köpa de extremdyra varorna, köper kött hos köttbutik där det är billigare, asiatisk mat i asiatisk butik osv
Citera
2022-08-30, 22:58
Moderator
Trixtons avatar
Jag kör betydligt mindre bil (förra året körde jag cirka 130 mil per månad, i år ligger jag runt 80 mil per månad), och jag kör färre korta resor, så antalet tillfällen som jag kör bil har säkert halverats. (Tilläggas bör att även frun har bil, så jag har åkt ganska många mil utöver det, men jag kör mindre.)

Jag äter inte lika mycket skräpmat. Däremot så har jag inget emot att gå ut och äta en finare middag på restaurang, så det händer fortfarande, men det blir sällan eller aldrig en korv på macken eller lunch på McDonald's. Jag köper sällan hem skräpmat, även om jag är trött eller stressad. Det går att äta hemlagat som inte tar en timme att göra i ordning.

Jag har oftast matlåda eller smörgåsar med till jobbet, mindre äta lunch ute eller köpa med take-away. Jag har sällan med läsk till jobbet.

Jag har mer koll på extrapriser. I dag köpte jag smör för 37, 90:- som annars ligger runt 60 kronor t.ex., och då passade jag på att köpa flera paket eftersom det var billigt och de hade långt datum. Hade någon frågat mig för ett år sedan vad ett hakvkilo smör brukar kosta så hade jag inte haft en aning.

Jag har inte längre morgontidning. Det är ganska många tusenlappar man får betala per år för att läsa gårdagens nyheter. (Men jag måste erkänna att jag saknar den lite.)

Lite såna saker. Än så länge så tror jag att jag är ganska opåverkad ekonomiskt av den här krisen, för jag har ändrat mina vanor mer än vad som har behövts för att kompensera för högre priser. Det har gått dåligt på börsen i och för sig, så där har jag förlorat en del, men det är till största delen orealiserade förluster, och det kanske vänder någon gång...
Senast redigerad av Trixton 2022-08-30 kl. 23:00.
Citera
2022-08-30, 23:19
Medlem
neuron-drones avatar
Inga. Hade bra vanor innan. Men det funkar inte, blir för dyrt. Är jag nära donken äter jag hellre två billiga burgare för 20 spänn än lagar mat hemma. Dricker mer läsk eftersom det är billigt. Köper inga grönsaker.
Citera
2022-08-30, 23:20
Medlem
Cyklar mer.
Citera
2022-08-30, 23:22
Medlem
R5As avatar
Handlar mer importerat och mindre svenskt.
Vill att sanktionerna ska slå tillbaka mot svensk och europeisk ekonomi så bra som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in