2022-08-28, 10:47
Medlem
Sonny00s avatar
Jag skulle gärna vilja att bank-id och bankappen på min iPhone blir ”osynliga”, går det? Det jag menar är att om någon rånar mig och tar telefonen så ska de inte ens se dessa appar. Annars finns alltid risken att de med hot om våld tvingar mig att logga in på apparna.

Visst skulle jag kunna ta bort apparna helt och hållet från telefonen och bara ha dem på min iPad hemma, men ibland vill man ju kunna swisha när man är utanför hemmet.
Citera
2022-08-28, 11:03
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag skulle gärna vilja att bank-id och bankappen på min iPhone blir ”osynliga”, går det? Det jag menar är att om någon rånar mig och tar telefonen så ska de inte ens se dessa appar. Annars finns alltid risken att de med hot om våld tvingar mig att logga in på apparna.

Visst skulle jag kunna ta bort apparna helt och hållet från telefonen och bara ha dem på min iPad hemma, men ibland vill man ju kunna swisha när man är utanför hemmet.

Enklare att ha en decoy-telefon, köp en tantlur från doro, och ha din "riktiga" dold i innerfickan på ljudlös eller nåt. händer nåt så langa över skitluren utan nåt av värde på
Citera
2022-08-28, 11:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kan ta bort dom från hemskärmen (beroende på iOS). Tryck och håll ner på en app. Välj radera app. Välj sen ta bort från hemskärmen.
Citera
2022-08-28, 11:39
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2022-08-28, 11:42
Medlem
Popetoterors avatar
Är glad att jag inte har Apple utan Android där kan man göra vad man vill, om du vill ha vissa appar med fingereravtryck eller personlig kod kan man göra det, otroligt mycket mer inställningar vad du vill göra.
Citera
2022-08-28, 12:26
Medlem
Citat:

Varför krångla till det…?
Du kan ju ha en ordentlig lösenkod på luren.
Men oavsett vad du än har, även om du har gömt apparna helt, så kan väl våld tvinga folk att logga in och låsa upp vad som helst. Så är man så rädd så är det nog bäst att aldrig ha en mobil med personlig info i.

Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Är glad att jag inte har Apple utan Android där kan man göra vad man vill, om du vill ha vissa appar med fingereravtryck eller personlig kod kan man göra det, otroligt mycket mer inställningar vad du vill göra.

Fast blir det så mycket bättre då, än att bara ha en säker låskod på själva luren….?
Sen är det nog jävlig få vanliga människor som inte skulle låsa upp allt om nån galning börjar banka på dem eller tälja på dem…
Citera
2022-08-28, 17:11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du kan ta bort dom från hemskärmen (beroende på iOS). Tryck och håll ner på en app. Välj radera app. Välj sen ta bort från hemskärmen.

OK! Men finns apparna kvar på telefonen då? Var hittar jag dem i så fall?

Jag vill ju inte ta bort dem, bara dölja dem.

Edit: nu fattar jag, de finns i appbiblioteket. Fast där är de ju också lättfunna för en rånare
Senast redigerad av Sonny00 2022-08-28 kl. 18:06.
Citera
2022-08-28, 18:08
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför krångla till det…?
Du kan ju ha en ordentlig lösenkod på luren.
Men oavsett vad du än har, även om du har gömt apparna helt, så kan väl våld tvinga folk att logga in och låsa upp vad som helst. Så är man så rädd så är det nog bäst att aldrig ha en mobil med personlig info i.

Fast om exempelvis bankappen var gömd helt och hållet så skulle ju inte rånaren veta om att den fanns!
Citera
2022-08-28, 19:18
Medlem
Citat:
Fast om exempelvis bankappen var gömd helt och hållet så skulle ju inte rånaren veta om att den fanns!

Och du skulle inte tala om att den finns om du står där med ett knivblad genom näsborren…..?

Jag tycker du ska sluta noja, och se till att inte röra dig där det är uppenbart risk för mer patrask i omgivningarna. Ha en bra låskod och låta apparna vara där de är. Du krånglar bara till det för dig själv egentligen.

Fundera på hur stor risk det är att du skulle hamna i en sådan situation att det skulle ha nån betydelse att tala om…. Hur många per år blir över huvud taget robbade på det sätter kontra hur många som haft mobiltelefoner och i hur många år utan minsta problem av de sorten…
Citera
2022-08-28, 19:29
Medlem
Sonny00s avatar
Jag hittade ett sätt att få bort dessa appar från ”startsidan”, men de syns fortfarande i appbiblioteket.

Det vore kul om man kunde kamouflera de appar som man vill dölja. Min Nordea-app skulle t ex kunna heta ”Expressen” och se ut som Expressen-appen.

Jag är väl inte extremt nojig tror jag. Men egentligen är det skrämmande hur blottad man är nuförtiden med en app som tillåter vem som helst att se ens bankengagemang genom hot om våld. Jag menar, inte tusan gick man runt med sin bankbok på stan på den tiden man använde sådana!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in