2022-08-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, varför utlämnar polisen signalement på förövarna, om ingen ännu gripits, lagförts?

Med risk för att hamna i en off topic-diskussion vill jag ändå ge ett kort svar:

De flesta normalbegåvade människor har förstås insett att polisens ovilja att gå ut med signalement handlar om politisk korrekthet. Man vill inte tydliggöra vissa invandrargruppers skyhöga överrepresentation i brottsstatistiken.

Polisen själva brukar dock säga att de "inte vill påverka eventuella vittnen" eller liknande.

Polisens argument kan låta rimligt tills man börjar titta på hur polis i andra länder agerar. Om det nu anses vara så extremt olämpligt och riskfyllt att gå ut med signalement, hur kan det då komma sig att polisen i t.ex. Danmark omgående går ut med detaljerade signalement i flertalet fall? Skulle dansk polis vara så mycket sämre än svensk polis? Skulle danskarna vara så korkade att de inte förstår att skydda sig mot något som svensk polis anser vara ett allvarligt hot mot brottsutredningars kvalitet?
Citera
2022-08-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenkammad123
Hon kan ha varit blind, vanligt på sistone.

Eller så blev hon så pass hotad att hon inte vågar. Vanligt förekommande är väl också att de har mörka hoodies och gärna en ansiktsmask eller liknande. Då är det knepigt, särskilt när man inte får använda etnicitet som signalement längre…
Citera
2022-08-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Detta är så j-a vansinnigt!

Polisen söker uttryckligen efter vittnesuppgifter. I händelsenotisen på polisens webbplats skriver man: "Polisen är intresserad av iakttagelser från midnatt fram till 4-tiden på morgonen runt Östra Boulevarden och dess grönområde samt från intilliggande gator."

Även om brottet skedde under natt mot söndag, dvs. en kväll/natt då mycket folk är ute på krogen, så är det knappast jättemycket folk ute vid 03 - 04-tiden på natten. Jag tittade på Google Maps, och såvitt jag kan bedöma ser Östra Boulevarden, där överfallet ska ha skett, inte ut att vara en gata med mycket krogar, nattklubbar el. liknande. Man kan alltså anta att det är ytterst lugnt och folktomt på Östra Boulevarden sent på natten. Därmed borde flera män som rört sig i grupp ha märkts.

Trots detta väljer alltså polisen att inte gå ut med signalement. Varför???

Okej, det finns naturligtvis en liten möjlighet att brottsoffret av något skäl inte kunnat lämna signalement. Men en betydligt mera sannolik förklaring är den vanliga politiska korrektheten och rädslan för att "stigmatisera redan utsatta grupper och bidra till främlingsfientlighet".

Ett gäng med Adidas-riddare finns det hur många som helst i Kristianstad dygnets alla timmar. Lycka till att hitta rätt grupp. Ett tips är att börja kolla Gamlegården och Österäng.
Citera
2022-08-28, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm2021
Eller så blev hon så pass hotad att hon inte vågar. Vanligt förekommande är väl också att de har mörka hoodies och gärna en ansiktsmask eller liknande. Då är det knepigt, särskilt när man inte får använda etnicitet som signalement längre…

Ja det är sant, de hotar alltid med att mörda hennes familj osv. Därför vågar typ ingen säga något.
Citera
2022-08-28, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1977
Ett gäng med Adidas-riddare finns det hur många som helst i Kristianstad dygnets alla timmar. Lycka till att hitta rätt grupp. Ett tips är att börja kolla Gamlegården och Österäng.

Jag vet att även Kristianstad numera förvandlats till ett babbe-ghetto. Men lik förbannat kan det inte finnas hur många babbegäng som helst som rört sig på en specifik gata mitt i natten. Och även om många av dem bär den obligatoriska mjukisbyxor och huvtröja-munderingen, så finns det ändå skillnader vad gäller utseende.
Citera
2022-08-28, 10:41
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Jag vet att även Kristianstad numera förvandlats till ett babbe-ghetto. Men lik förbannat kan det inte finnas hur många babbegäng som helst som rört sig på en specifik gata mitt i natten. Och även om många av dem bär den obligatoriska mjukisbyxor och huvtröja-munderingen, så finns det ändå skillnader vad gäller utseende.

Signalement är meningslöst eftersom det ändå bara är babbeluringar. Vad som hade varit effektivt vore om alla "flyktingar" fick lämna DNA. Om alla som kommit till landet de senaste 25 åren blev registrerade skulle de och deras avkomma vara lätta att ringa in utan att allmänheten behövde skrämmas upp med signalement där det framgår att det ännu en gång var babbeluringar.
Citera
2022-08-28, 10:51
Medlem
Jag är väl tappad eller tondöv, varför och då avser jag just varför i helvete nämns detta öht inte på nyheternas sändningar på tv4?
Citera
2022-08-28, 10:51
Medlem
En annan sak som är lite underlig: Varför vandra ensam(?) om natten? Inte ens jag, som kille, skulle våga mig ut ensam kl. 03-04 efter midnatt.
Citera
2022-08-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q10w
Kvinna våldtagen i ett grönområde i Kristianstad under natten. Avförd i ambulans vaken och talbar. 3 män eftersöks för inblandning i våldtäkten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=945098
Tre män säger allt om vilka typer det rör sig om.
Citera
2022-08-28, 11:29
Medlem
swebarbs avatar
Stackars tjej, ute vid 04 då lär det väl inte ha varit många människor ute ? så eventuella vittnen kan det bli svårt med....

En gång i tiden i det här landet kunde tjejer gå helt ensamma utan att bli våldtagna på väg hem, fin utveckling vi har..
Citera
2022-08-28, 11:30
Medlem
Det borde väl finnas DNA-spår efter en våldtäkt kan jag tänka mig men som vanligt är väl masstvångstestning förbjudet i Sverige?
Citera
2022-08-28, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, varför utlämnar polisen signalement på förövarna, om ingen ännu gripits, lagförts?

Man gör helt riktigt att gå ut med att det är 3 män man söker. Bör jag som man känna mig kränkt av detta, eller det ett rumsrent signalement att gå ut med och i så fall varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in