• 1
  • 2
2022-08-28, 00:59
Bannlyst
Själv så däckar jag betydligt hårdare på Lergigan, den är nämnvärt effektivare för insomning, medans Propavan mest förlänger sömnen för mig, samt att jag drömmer totalskeva drömmar på den.
På 100mg Lergigan kanondäckar jag framför nyheterna efter ungefär 2 timmar.

Ni som använt båda, däckar ni hårdare på Propavan eller Lergigan?

Tack på förhand för svar.
Senast redigerad av fimpenZ 2022-08-28 kl. 01:02.
Citera
2022-08-28, 01:02
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpenZ
Själv så däckar jag betydligt hårdare på Lergigan, den är nämnvärt effektivare för insomning, medans Propavan mest förlänger sömnen för mig samt att jag drömmer totalskeva drömmar på den.

Ni som använt båda, däckar ni hårdare på Propavan eller på Lergigan?

Tack på förhand för svar.
Lergigan är ju lugnande så det är inte så konstigt att det är effektivt för insomning.

Hela syftet med Propavan är att du varken ska vakna flera gånger under natten eller vakna för tidigt, så det är inte konstigt att det förlänger din sömn.
Citera
2022-08-28, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Lergigan är ju lugnande så det är inte så konstigt att det är effektivt för insomning.

Hela syftet med Propavan är att du varken ska vakna flera gånger under natten eller vakna för tidigt, så det är inte konstigt att det förlänger din sömn.
Okej, har du någon personlig erfarenhet att delge angående vilken du slocknar hårdast på?

Tack på förhand.
Citera
2022-08-28, 01:11
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Okej, har du någon personlig erfarenhet att delge angående vilken du slocknar hårdast på?

Tack på förhand.
Lergigan är i grund och botten inte ett läkemedel för insomning, det är faktiskt ett läkemedel som används mot klåda och allergiska reaktioner.

Lergigan har däremot en lugnande effekt, vilket kan bidra till att man har lättare för att somna.

Propavan har man tagit fram just för sömnproblem, jag skulle därför gissa på att Propavan är mest effektiv.

Jag skulle köpt Melatonin om jag var du, det blev nyligen receptfritt och går att köpa från ditt närmsta Apotek. Jag har alltid det hemma om jag har svårt att somna. Det är mitt bästa tips till dig!

Melatonin är ett hormon som finns naturligt i kroppen och som gör oss trötta.
Citera
2022-08-28, 01:15
Däckar inte på någon av dom.
Theralen funkar dock rätt bra på mig.
Citera
2022-08-28, 01:18
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Propavan har man tagit fram just för sömnproblem, jag skulle därför gissa på att Propavan är mest effektiv.

Nej. Sverige är ensam om att använda detta som sömnmedel. Faktiskt så har annat bruk i andra länder slutat, eftersom medicinen ansetts dålig. Men Sverige som enda land har den kvar och har upphöjt den till sömnmedicin.

Det är också bara en antihistamin.
Citera
2022-08-28, 01:20
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nej. Sverige är ensam om att använda detta som sömnmedel. Faktiskt så har annat bruk i andra länder slutat, eftersom medicinen ansetts dålig. Men Sverige som enda land har den kvar och har upphöjt den till sömnmedicin.

Det är också bara en antihistamin.
Det visste jag inte!

Vet du vad andra länder ansåg vara dåligt med Propavan?
Citera
2022-08-28, 01:23
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Det visste jag inte!

Vet du vad andra länder ansåg vara dåligt med Propavan?

Det har använts som lugnande för inneliggande somatiska patienter. Tror det är för drogande för sköra människor som gärna drullar omkull på denna medicin.
Citera
2022-08-28, 01:34
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Lergigan är i grund och botten inte ett läkemedel för insomning, det är faktiskt ett läkemedel som används mot klåda och allergiska reaktioner.

Lergigan har däremot en lugnande effekt, vilket kan bidra till att man har lättare för att somna.

Jag skulle köpt Melatonin om jag var du, det blev nyligen receptfritt och går att köpa från ditt närmsta Apotek. Jag har alltid det hemma om jag har svårt att somna. Det är mitt bästa tips till dig!

Fast vad som är framtaget för vad och vad det används till är ofta lite slumpmässigt och är mycket en tradition.

Lergigan och Propavan är kemiskt väldigt lika och påverkar samma receptorer. I gruppen fenotiaziner finns också thorazin som mest användes som antipsykotiskt läkemedel.
Citera
2022-08-28, 01:41
Bannlyst
Citat:

Melatonin är helt klart intressant, känner en person som brukar köpa det från usa, han brukar beställa nån slags jordgubbs-tuggisar som han brukar tugga på kvällskvisten.

Har själv testat Melatonin vid nåt tillfälle, och det var väl sådär, när jag väl somnade så vaknade jag för tidigt. Men intressant ändå att naturen har så mycket att erbjuda, tillexempel hallon innehåller ju massvis med melatonin.

/fimp
Citera
2022-08-28, 01:52
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Melatonin är helt klart intressant, känner en person som brukar köpa det från usa, han brukar beställa nån slags jordgubbs-tuggisar som han brukar tugga på kvällskvisten.

Har själv testat Melatonin vid nåt tillfälle, och det var väl sådär, när jag väl somnade så vaknade jag för tidigt. Men intressant ändå att naturen har så mycket att erbjuda, tillexempel hallon innehåller ju massvis med melatonin.

/fimp
Ja och visst är det komiskt att USA inte nöjer sig med Melatonin i tablettform.

Jag tycker att du ska ge Melatonin ett nytt försök!
Citera
2022-08-28, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ja och visst är det komiskt att USA inte nöjer sig med Melatonin i tablettform.

Jag tycker att du ska ge Melatonin ett nytt försök!
Javisst

Får kanske ändå ta och testa Melatonin igen faktiskt! Finns ju såväl billiga Melatonin-droppar att beställa från amerikat, som snordyra Melatonin-tuggisar med fruktsmak, ska i varje fall titta närmare på detta!

OnT: Lergigan annars är riktigt grym att sova på i doser om 50-100mg.
Senast redigerad av fimpenZ 2022-08-28 kl. 02:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in