2022-08-27, 10:45
Medlem
Har märkt detta ibland när jag haft mjölk i kaffet att det blir som "smulor" i kaffet och sen som en "gegga" i botten av glaset när druckit upp som ser mest ut som om skulle smulat ner bröd som geggat ihop sig. Ser riktigt ofräsht ut.

Jag har fått för mig det bara är med röd mjölk så antar att det är fett?

Jag har fått för mig att det är efter jag haft mjölken i frysen och sedan tinat den men inte helt 100 på det.

Kan det vara för att mjölken är för gammal? Känner ingen dålig lukt eller smak dock från mjölken eller kaffet förutom att ser jävligt äckligt ut
Citera
2022-08-27, 10:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Har märkt detta ibland när jag haft mjölk i kaffet att det blir som "smulor" i kaffet och sen som en "gegga" i botten av glaset när druckit upp som ser mest ut som om skulle smulat ner bröd som geggat ihop sig. Ser riktigt ofräsht ut.

Jag har fått för mig att det är efter jag haft mjölken i frysen och sedan tinat den men inte helt 100 på det.

Kan det vara för att mjölken är för gammal? Känner ingen dålig lukt eller smak dock från mjölken eller kaffet förutom att ser jävligt äckligt ut

Gammal mjölk.

Nu kan jag ha helt fel för mig men jag har också för mig att man inte ska frysa den fullfeta mjölken för att den separerar då, utan mellan eller lättmjölk enbart. Och att den fullfeta också kan separera på det viset.
Citera
2022-08-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Gammal mjölk.

Nu kan jag ha helt fel för mig men jag har också för mig att man inte ska frysa den fullfeta mjölken för att den separerar då, utan mellan eller lättmjölk enbart. Och att den fullfeta också kan separera på det viset.

This.
Mjölken är gammal....
Citera
2022-08-27, 11:23
Bannlyst
Om man hettar upp mjölk för mycket innan man har det i kaffet kan det bli som du beskriver också.
Citera
2022-08-27, 12:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta

Dels kan mjölken vara gammal, men det kan också vara kaffets syrlighet. Har du bytt kaffesort nyligen?
Citera
2022-08-29, 10:39
Medlem
"Jag har fått för mig att det är efter jag haft mjölken i frysen och sedan tinat den men inte helt 100 på det."[/quote]

Om man tror att man frysa mjölk och att sedan förvänta sig att den beter sig som färsk har man en del att lära.
Det går säkert att använda tlnad mjölk i matlagning, men som dryck eller i kaffe kan man bara förvänta sig att det blir fel.
Blir den klimpig i kylen utan att varit fryst har den passerat sista förbrukningsdagen 😉
Första tecknet på att grädde börjat bli för gammal är att den skär sig i kaffet (blir fettpärlor i kaffet).
En annan grej som inte tål frysning är potatis, den blir söt i smaken, stärkelsen omvandlas till socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in