2022-08-26, 23:54
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Ponera att man får cancer och väljer att då skära ner på kolhydratintaget till noll.

Kan det påverka på något vis? Vad säger forskningen?
Senast redigerad av JagMatarHuslimer 2022-08-26 kl. 23:57.
Citera
2022-08-27, 00:00
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Ponera att man får cancer och väljer att då skära ner på kolhydratintaget till noll.

Kan det påverka på något vis? Vad säger forskningen?

Nja, tror inte det. Alla celler i kroppen behöver glukos. Äter man det inte skapar kroppen det ur annan mat. Och när den gör det kan cancercellerna också ta del av det.
Citera
2022-08-27, 00:05
Medlem
Haajibs avatar
Låter som att det skulle gå snabbare om tumören börjar bryta ner protein istället för kolhydrater.
Citera
2022-08-27, 00:07
Medlem
Kolhydrater ombildas väl till socker i kroppen och cancer älskar socker. Så mycket ny forskning verkar tyda på att man bör hålla ned på kolhydraterna och på så sätt svälta cancern. Bra att äta oprocessad och naturlig mat också. Kolla gärna svaradoktorn.se för mer info och tips.
Citera
2022-08-27, 00:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Låter som att det skulle gå snabbare om tumören börjar bryta ner protein istället för kolhydrater.

Vad jag minns i något musförsök så var den enda gruppen där cancern växte långsammare, där man intog färre kalorier överlag. Kanske svårt att genomföra på människor om man inte är fet.
Citera
2022-08-27, 00:15
Medlem
Det finns forskning som tyder på att man inte ska äta kolhydrater.
Att det är bättre om man är i ketosis.

Ett ex

https://youtu.be/wY-JZ6TTNh8

Fasta finns det också forskning på som tyder på att det är bra

Annars är kol typ broccoli som innehåller sulphorafane enligt studier bra.
Citera
2022-08-27, 00:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Ja att dra ner på kolhydrater är vettigt, men ingen garant. Protein omvandlas också till glukos i viss omfattning.
Citera
2022-08-27, 00:18
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Kan inget om detta, men har faktiskt funderat just på denna kopplingen ett antal gånger.

Men detta måste väl enbart gälla först när cancern har börjat att bildas? Kolhydraterna hjälper enbart på att snabba på cancer processen men är inte det avgörande faktumet för att få cancer i första hand, eller hur?

En svensk släkting som aldrig gjort något dåligt i hela hennes liv i princip fick cancer. Hon cyklade vätternrundan årligen o åt enbart "nyttig" (kanin) mat. Grönsaker alltså. Hon gick bort iallafall på 6 mån. Skötsam och högutbildad.

Minns även att jag sa som liten att man får cancer av både ärtor och morötter. (vet lite off topic, sorry), men är nyfiken på vad ni tänker ang detta? Är du en "riddare" för grönsaker så behöver du inte svara på sista frågan, vill ha svar ifrån folk som tänker utanför boxen helst, tack.
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-08-27 kl. 00:22.
Citera
2022-08-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Kan inget om detta, men har faktiskt funderat just på denna kopplingen ett antal gånger.

Men detta måste väl enbart gälla först när cancern har börjat att bildas? Kolhydraterna hjälper enbart på att snabba på cancer processen men är inte det avgörande faktumet för att få cancer i första hand, eller hur?

En svensk släkting som aldrig gjort något dåligt i hela hennes liv i princip fick cancer. Hon cyklade vätternrundan årligen o åt enbart "nyttig" (kanin) mat. Grönsaker alltså. Hon gick bort iallafall på 6 mån. Skötsam och högutbildad.

Minns även att jag sa som liten att man får cancer av både ärtor och morötter. (vet lite off topic, sorry), men är nyfiken på vad ni tänker ang detta? Är du en "riddare" för grönsaker så behöver du inte svara på sista frågan, vill ha svar ifrån folk som tänker utanför boxen helst, tack.

Jag talar av egen erfarenhet. När jag fick min cancerdiagnos la jag om min kost helt.
Är övertygad om att det räddade mig.

Det började med att jag såg dr William Li
på youtube " can you eat to starve cancer"

Jag köpte hans bok.
Den var grunden i min omläggning.
Men han är inte så hård mot kolhydrater som forskaren Thomas Seyfried.
Andra forskare jag inspererades av Valter Longo och Rhonda Patrick.
Så jag åt keto ingen processad mat, åt jag lax var den vildfångad inte odlat, mycket broccoli, gurkmeja, ingefära saerkraut osv
Inget bröd.

Det är 3 år sen jag fick min diagnos med en dålig prognos.
Nu är jag fullt frisk.
Citera
2022-08-27, 00:41
Medlem
JaraHierarkiTemples avatar
Finns inga bevis på att äta kolhydrater ökar risken för cancer och man kan inte svälta ut cancerceller. Cancer ta den näringen den behöver, tar man bort kolhydrater kommer den ta annan näring från andra celler för att hålla sig vid liv. Det går alltså inte att svälta ut cancerceller. Risken med att ta bort kolhydrater är att det kan bli betydligt svårare att hålla vikten och därmed riskera man att förlora fett och muskler, detta leder till att man minskar chanserna att överleva cancern.
Citera
2022-08-27, 00:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaraHierarkiTemple
Finns inga bevis på att äta kolhydrater ökar risken för cancer och man kan inte svälta ut cancerceller. Cancer ta den näringen den behöver, tar man bort kolhydrater kommer den ta annan näring från andra celler för att hålla sig vid liv. Det går alltså inte att svälta ut cancerceller. Risken med att ta bort kolhydrater är att det kan bli betydligt svårare att hålla vikten och därmed riskera man att förlora fett och muskler, detta leder till att man minskar chanserna att överleva cancern.

Dessutom behöver cancerceller fett för att ha som "skal".
Citera
2022-08-29, 22:22
Medlem
Hej gurkmeja och ingefära och d,c vitaminer och även zink och selen och kolidadt silver är bra mot cancer och givetvis så lite kolhydrater som möjligt. Men nu är det nästan kolhydrater mycket mat som köps
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in