Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Det är ingen av de där anledningarna. Anledningen är att man som rationell tänkande person växer ifrån alla känslor som man inser bara är löjliga och destruktiva. Det stämmer att jag inte vill känna större gemenskap med någon särskild ras, eftersom jag inser att det endast skulle innebära negativa effekter på mitt liv och på mina åsikter. Lyckligtvis tenderar känslor att försvinna om man inte vill ha dem. Jag känner nästan aldrig något rasistiskt behov av att gruppera människor efter ras, precis som jag nästan aldrig känner t.ex. svartsjuka eller ilska. Detta är enbart positivt.
Intressant faktiskt. Jag håller delvis med dig om dina psykologiska analyser kring hur känslor fungerar. Att man kan känna något och så går känslan över och så evolverar man och får nya känslor etc.
Angående detta trauma som jag refererar till:
Tror du Frodo har ett vithetstrauma som hela tiden pratar om nazister och Auschwitz?
Varför anser du att du inte delar detta trauma? Vad skiljer dig ifrån honom? Allt jag ser är att ni antar ganska liknande saker, dock så gör du det i betydligt mildare grad än honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Sedan tvivlar jag på att dina kompisar verkligen håller med dig så mycket som du vill att de ska göra. Jag gissar att det är mest du som pratar och att de håller med dig av artighet.
Jag har inte pratat med alla om det. Många vänner jag har är vänster och röstar för mer invandring. Jag har annat gemensamt med dem än att endast diskutera politik och ideologi, som jag främst bara gör här för att jag skriver en bok som är baserat på undersökning där jag försöker samla så mycket olika perspektiv som möjligt och konkretisera dem och bygga teser och förklaringar till varför folk tänker som de gör.
Men den här vännen jag tog upp röstar på L vanligtvis och är lite mer öppensinnad. I detta fallet var det han som faktiskt pratade en del om det. Visst pratade jag en del, men han verkade rätt delaktig.
Men man vet aldrig, du kan ju ha rätt i att han bara försökte vara artig för att han vet att jag brinner starkt för detta. Återstår att se med tiden. Ska umgås lite mer med honom nästa vecka. Vi pratar om allt möjligt.