2022-08-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Måste vara fel dagen klyvningsmetoder får bara ut 1.5% av energiinehållet medan fission mera känd som mörk materia utnyttjar 100%
Ursäkta - vad?
Citera
2022-08-27, 09:47
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Ursäkta - vad?

Ursäkta var lite trött menade att fusionkraft är bättre

https://www.forskning.se/2017/06/21/ett-steg-narmare-fungerande-fusionskraft/#:~:text=Till%20skillnad%20fr%C3%A5n%20k%C3%A4rnkr aft%2C%20som,drabbas%2C%20som%20vid%20en%20k%C3%A4 rnkraftsolycka.
Citera
2022-08-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Ursäkta var lite trött menade att fusionkraft är bättre

https://www.forskning.se/2017/06/21/ett-steg-narmare-fungerande-fusionskraft/#:~:text=Till%20skillnad%20fr%C3%A5n%20k%C3%A4rnkr aft%2C%20som,drabbas%2C%20som%20vid%20en%20k%C3%A4 rnkraftsolycka.

I bridreaktorer (fission) blir det dock ett helt annat utnyttjande av bränslet. Fusion är inte en ens i närheten tillgänglig teknik så ser inte relevansen att diskutera den här.
Citera
2022-08-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flim
I bridreaktorer (fission) blir det dock ett helt annat utnyttjande av bränslet. Fusion är inte en ens i närheten tillgänglig teknik så ser inte relevansen att diskutera den här.
Jag tycker det känns högst relevant. Det ÄR den nya generationens kärnkraft.

Fission är nåt smutsigt skit från 40-talet, som förvisso på det stora hela är bra mycket bättre än att elda olja, kol, eller ved för den delen. Med senaste generationen inom klassen har den blivit bättre, men inte renare. Varianter av det, t.ex Thorium, borde vara senaste generationen men motarbetas aktivt och det är oklart varför. Med dagens elpriser hade den konkurrerat, och slutresultatet är inte dödligt farligt i 100.000 år.

Fusion är helt enkelt nåt vi *måste* lösa. Vi vet att det är teoretiskt möjligt; se på din bikinilinje. Den är skapad av fusion. Det är bara en Engineering question just nu.
Citera
2022-08-27, 16:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag tycker det känns högst relevant. Det ÄR den nya generationens kärnkraft.

Fission är nåt smutsigt skit från 40-talet, som förvisso
Alltså, vad talar du om? Du blandar olika begrepp på ett sätt som får mig att misstänka att du blandat ihop det mesta.
Citera
2022-08-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Alltså, vad talar du om? Du blandar olika begrepp på ett sätt som får mig att misstänka att du blandat ihop det mesta.
Knappast. Du fick en snabbhistoria, men kanske var den för snabb för dig? 1942 byggdes den första fissionsreaktorn och på det hela använder vi samma teknik än idag.

Hur kan det vara oklart för dig? Att bridreaktorer eller deras kusin burner reactor har massiva problem inklusive vara en källa till råmaterial för simpla kärnvapen ställer oxo till det.

Så min slutsats står.
Citera
2022-08-27, 17:59
Medlem
Citat:
Knappast. Du fick en snabbhistoria, men kanske var den för snabb för dig? 1942 byggdes den första fissionsreaktorn och på det hela använder vi samma teknik än idag.

Hur kan det vara oklart för dig? Att bridreaktorer eller deras kusin burner reactor har massiva problem inklusive vara en källa till råmaterial för simpla kärnvapen ställer oxo till det.

Så min slutsats står.

Jag tror TS syftade på aktuell och relativt tillgänglig teknologi, dvs fissionskraft. Det blir lite snurrigt ibland när man talar om både gen 4 och nya små modulära reaktorer, och begreppen blandas lätt ihop. Fusionskraft är naturligtvis att föredra, men det är något som antagligen ligger väldigt långt bort i tiden.
Citera
2022-08-27, 18:00
Medlem
Soterns avatar
En annan nygammal idé är att använda torium som det finns gott om på jorden:

https://www.energinyheter.se/20211014/25019/kina-banar-vag-kommersiella-toriumreaktorer
Citera
2022-08-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flim
Jag tror TS syftade på aktuell och relativt tillgänglig teknologi, dvs fissionskraft. Det blir lite snurrigt ibland när man talar om både gen 4 och nya små modulära reaktorer, och begreppen blandas lätt ihop. Fusionskraft är naturligtvis att föredra, men det är något som antagligen ligger väldigt långt bort i tiden.

Du har rätt. Men fusion ligger "lång bort i tiden" mest för att vi fortfarande har politiker som tror att forskning på det handlar om kärnkraft som dom ser det (fission, material för bomber, och o-grönt). Med lite bättre politiker hade vi satsat på den forskningen på ett sätt som hade fått NASAs försök att vara först på månen att se ut som små amatörer. Så viktigt är det.

Det efterföljande kommentar sa om Thorium är ju i stort korrekt och jag tog upp det. Det är en form av fission som inte skapar massvis med långtidsfarliga restprodukter; men priset är högre än uranverk. Dock lägre än dagens elpriser. Det är regleringar i sverige som stoppar det, plus att vattenfalls direktiv från ägarna inte är att prestera billig el, utan att maximera vinst för staten.
Citera
2022-08-29, 20:19
Medlem
Citat:
Du har rätt. Men fusion ligger "lång bort i tiden" mest för att vi fortfarande har politiker som tror att forskning på det handlar om kärnkraft som dom ser det (fission, material för bomber, och o-grönt). Med lite bättre politiker hade vi satsat på den forskningen på ett sätt som hade fått NASAs försök att vara först på månen att se ut som små amatörer. Så viktigt är det.

Jasså? Tycker ändå det läggs en hel del resurser på utveckling av fusionskraft: "Regardless of the final cost, ITER has already been described as the most expensive science experiment of all time".
https://en.wikipedia.org/wiki/ITER

Citat:
Det efterföljande kommentar sa om Thorium är ju i stort korrekt och jag tog upp det. Det är en form av fission som inte skapar massvis med långtidsfarliga restprodukter; men priset är högre än uranverk. Dock lägre än dagens elpriser. Det är regleringar i sverige som stoppar det, plus att vattenfalls direktiv från ägarna inte är att prestera billig el, utan att maximera vinst för staten.

Det vanligtvis det man bland annat menar med den fjärde generationens fissionskraft... Här skulle däremot jag vilja göra ett case liknande det du drar upp för fusionskraft; alltså att det saknas politisk vilja.

Slutligen vill jag citera John Carmack: "Deuterium fusion would give us a cheap and basically unlimited fuel source with a modest waste stream, but it is an almost comically complex and expensive way to generate heat compared to fission, which is basically “put these rocks next to each other and they get hot”.
https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1437810373105786885

Nog med off topic..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här