Citat:
Ursprungligen postat av
KalleAnka3
Hej!
Jag har nyligen flyttat till Gbg på grund av studier, behöver något att pendla med till universitetet samt Volvo där jag kommer jobba. Samtidigt vill jag ha något att åka runt med för skojs skull när väder och tiden tillåter det.
Skulle ni rekommendera en vanlig scooter moped eller en crossmoped (som verkar roligare)? Har haft ögonen på en Viarelli Motard (länk nedan), men är osäker ifall jag är redo för det då jag är en nybörjare i mopedvärlden. Har aldrig haft moped eller dylikt tidigare, har endast B-körkort.
https://motorsweden.se/moped-viarelli-motard-klass-1
Ifall man köper en crossmoped, måste man meka med den ofta? överhuvudtaget? Scooter - är det samma sak där att man måste meka med den ofta?
Är tacksam för all hjälp och råd!
Personligen hade jag gått med en "crossmoped".
Det är väldigt lätt att växla och det är samma princip som när du växlar med en bil. Svårt att se att du inte kommer lära dig det på kort tid.
Att meka, crossmopeden är mer öppen och tillgänglig när det kommer till att byta saker och ting.
En klassisk moped har oftast diverse kåpor och saker du behöver ta bort - Utöver det är det egentligen same shit.
Med en crossmoped så kommer du kunna göra lite mer offroad och tekniskt gentemot en standard moped.
Som exempel så hade jag i alla mina år kört cross och skulle köra moped för första gången, körde den så som jag är van och det resulterade i att jag skrapade upp halva min kropp eftersom mopeden inte hade samma fjädring mm.
Du har inte funderat på att ta A-körkort? Hälften är ju teori, nästan samma som för B-körkort och resten är bara körning.