• 1
  • 2
2022-08-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Nu måste jag ha missuppfattat men riktigt så går det väl inte till?
Hur skulle man få tillbaka sin förtidsröst?

När vallokalerna har stängt tas förtidsrösterna fram. Man läser av i kuvertfönstret vems röstkort som finns i kuverten, därefter går man igenom röstlängden och jämför om personen har röstat eller ej. Om personen redan har röstat i vallokal, kasseras rösterna.
Om personen ej har röstat öppnar man kuverten och lägger personens röster i rätta lådor.
När denna procedur är klar räknar man rösterna.

Men kan absolut ha helt fel.
Nej, den som röstar igen i vallokalen får tillbaka sin röst att göra vad han vill med. Skulle fel ha uppstått och förtidsröster ändå finnas kvar läggs de åt sidan och skickas till länsstyrelsen. Inget jag varit med om hittills.
Citera
2022-08-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Till nästa val borde Bankid vara ett krav skulle ta bort väldigt mycket fusk.

På vilket sätt är bank ID bättre än ett fysiskt id-kort, körkort, pass osv.? Eller tänker du på röstning över nätet vilket är en genuint usel idé?
Citera
2022-08-25, 19:43
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
På vilket sätt är bank ID bättre än ett fysiskt id-kort, körkort, pass osv.? Eller tänker du på röstning över nätet vilket är en genuint usel idé?

Precis så suttapå skithuset och rösta på det minst sämsta partiet.

Vet många är emot bankid själv hör jag ingen runt mig som tycker det är dåligt när jag pratar med dem om det.
Citera
2022-08-25, 20:12
Medlem
Citat:
Vet många är emot bankid själv hör jag ingen runt mig som tycker det är dåligt när jag pratar med dem om det.

Folk i gemen är helt enkelt lite för korkade för sitt eget bästa ibland.

Har du 12 min över av ditt liv så kolla in vad Tom Scott har att säga om digitala val.

https://youtu.be/LkH2r-sNjQs

Vårt nuvarande system må vara lite gammalt och trögt med all manuell hantering men det är fortfarande det minst dåliga alternativet.
Citera
2022-08-25, 20:18
Medlem
Citat:
Till nästa val borde Bankid vara ett krav skulle ta bort väldigt mycket fusk.
Ja, det är en tanke. Bankerna ska bestämma vem som får rösta.
Citera
2022-08-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Info om valet:

"Du behöver ha med dig id-kort om du ska rösta i din vallokal på valdagen. Har du inget id-kort kan en annan person intyga din identitet, men då måste den personen visa id-kort. Röstkort är inte ett krav när du röstar i din vallokal, men praktiskt för att kontrollera att du röstar i rätt vallokal. På Valmyndighetens webbplats finns mer utförlig information om hur det går till. Där finns också filmer som är textade på både svenska och engelska."

Är det verkligen sant??? Så om jag känner ngn "A" som inte kommer rösta, då kan jag ta med mig till lokalen vem som helst, som får rösta ist för "A" på ett parti som jag gillar??? Jag typ "bekräftar" att röstaren är "A".
Hur kan i dagens Sverige finnas röstberättigare utan ID? Och varför accepteras denna variant av röstning? Är ju bäddat för fusk i vissa områden...

Inom svensk rättspraxis skall du kunna nyttja samhällsviktiga funktioner ifall du har tappat bort ditt ID. Därför finns regler om att nära anhöriga kan intyga att du är du och själva identifiera sig. Skulle det uppdagas att de ljuger kommer de straffas för osant intygande. Denna regel tillämpas t.ex. när barn är inblandade, som inte behöver ha ID.

Som instruktionen säger står du med på röstlängden i din vallokal, du behöver därför inte visa upp röstkortet. Ska du däremot rösta i en annan vallokal måste du visa upp röstkortet. Det vore däremot bra ifall vallagen ändrades så att röstkorten samlas in, för då har man bättre kontroll på vilka som har röstat.
Citera
2022-08-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Naturligtvis. Tänk en granne som säger - jag skiter i valet. Jag åker till Grekland istället. Då kan man ta med sig till vallokalen ngn som låtsas vara granne utan ID!

Och du åker direkt dit för osant intygande eller förfalskning av urkund så fort någon i den vallokalen känner igen dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in