Citat:
Ursprungligen postat av
KillPu
Info om valet:
"Du behöver ha med dig id-kort om du ska rösta i din vallokal på valdagen. Har du inget id-kort kan en annan person intyga din identitet, men då måste den personen visa id-kort. Röstkort är inte ett krav när du röstar i din vallokal, men praktiskt för att kontrollera att du röstar i rätt vallokal. På Valmyndighetens webbplats finns mer utförlig information om hur det går till. Där finns också filmer som är textade på både svenska och engelska."
Är det verkligen sant??? Så om jag känner ngn "A" som inte kommer rösta, då kan jag ta med mig till lokalen vem som helst, som får rösta ist för "A" på ett parti som jag gillar??? Jag typ "bekräftar" att röstaren är "A".
Hur kan i dagens Sverige finnas röstberättigare utan ID? Och varför accepteras denna variant av röstning? Är ju bäddat för fusk i vissa områden...
Inom svensk rättspraxis skall du kunna nyttja samhällsviktiga funktioner ifall du har tappat bort ditt ID. Därför finns regler om att nära anhöriga kan intyga att du är du och själva identifiera sig. Skulle det uppdagas att de ljuger kommer de straffas för osant intygande. Denna regel tillämpas t.ex. när barn är inblandade, som inte behöver ha ID.
Som instruktionen säger står du med på röstlängden i din vallokal, du behöver därför inte visa upp röstkortet. Ska du däremot rösta i en annan vallokal måste du visa upp röstkortet. Det vore däremot bra ifall vallagen ändrades så att röstkorten samlas in, för då har man bättre kontroll på vilka som har röstat.