2022-08-24, 11:45
Medlem
Måste fråga, varför ska det i samma subforum finnas två trådar om Dumpen? Skillnaden är liten, extremt liten mellan de två trådarna, och det verkar saknas nytta av två trådar enligt mig.

Hur stor kan skillnaden vara mellan två trådar om samma ämne, i samma subforum?
Citera
2022-08-24, 11:58
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Finns fler trådar om Dumpen än bara två.

Huvudtråden (där fokus verkar vara hat och uthängning) ger inte mycket, men är ju väldigt populär.
Sen finns det en del trådar där man tar en mer reflekterande approach. Vissa lyckas bättre än andra.

Bra om man kunde (från admin/mod) bestämma sig vilken av de senare trådar som bör finnas kvar. För det behövs en motvikt till huvudtråden.
Citera
2022-08-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Finns fler trådar om Dumpen än bara två.

Huvudtråden (där fokus verkar vara hat och uthängning) ger inte mycket, men är ju väldigt populär.
Sen finns det en del trådar där man tar en mer reflekterande approach. Vissa lyckas bättre än andra.

Bra om man kunde (från admin/mod) bestämma sig vilken av de senare trådar som bör finnas kvar. För det behövs en motvikt till huvudtråden.

Måste erkänna att jag har större förståelse kring att det finns flera trådar om Dumpen, så länge de ligger i olika subforum. En tråd i juridik och en i webbutveckling behöver ju inte handla om samma sak. Men två trådar i aktuella brott. Två trådar som är stora och bra fart i. Två trådar som ska modereras av samma mod, men nu med den extra bördan att de ska försöka se till att hålla trådarna att handla om olika saker.

Tycker det verkar som ett projekt som är dömt på förhand jag.
Citera
2022-08-25, 10:12
Medlem
Och där hände det jag var rädd för.

Nu handlar den ena tråden om saker som den andra redan diskuterat för ett tag sedan. Förutom det så är moderingen helt värdelös då minst en av de två trådarna under kvällen har fyllts av oneliners pedofilanklagelser. Så KFK var inte så viktigt.

Som sagt, i det här fallet var beslutet att tillåta två trådar om samma ämne i samma avdelning helt klart felaktigt.
Citera
2022-08-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Och där hände det jag var rädd för.

Nu handlar den ena tråden om saker som den andra redan diskuterat för ett tag sedan. Förutom det så är moderingen helt värdelös då minst en av de två trådarna under kvällen har fyllts av oneliners pedofilanklagelser. Så KFK var inte så viktigt.

Som sagt, i det här fallet var beslutet att tillåta två trådar om samma ämne i samma avdelning helt klart felaktigt.

Precis, det känns som om en del vill stå oemotsagda och därför skapar ett parallelluniversum åt sig. Men i själva verket så blev det bara en biflod som nu har anslutit till huvudfåran.
Citera
2022-08-25, 13:02
Moderator
blomvattnares avatar
Egentligen är topic i den färskare tråden en egen topic, men det har tyvärr dragit iväg. Liknande har skett med andra trådar om Dumpen med en egen topic. Väldigt synd att inte alla bryr sig om vad en tråd har för topic.

Vi ska försöka se över den färskare tråden. Antingen ska vi radera ett stort antal inlägg, eller så ska den låsas.
Citera
2022-08-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Egentligen är topic i den färskare tråden en egen topic, men det har tyvärr dragit iväg. Liknande har skett med andra trådar om Dumpen med en egen topic. Väldigt synd att inte alla bryr sig om vad en tråd har för topic.

Vi ska försöka se över den färskare tråden. Antingen ska vi radera ett stort antal inlägg, eller så ska den låsas.

Jag skulle ha låst den, tanken var möjligtvis god, men arbetsinsatsen det kräver är för stor, speciellt i det subforat.

Såg att det redan var gjort. Smart.
Citera
2022-08-25, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Måste erkänna att jag har större förståelse kring att det finns flera trådar om Dumpen, så länge de ligger i olika subforum. En tråd i juridik och en i webbutveckling behöver ju inte handla om samma sak. Men två trådar i aktuella brott. Två trådar som är stora och bra fart i. Två trådar som ska modereras av samma mod, men nu med den extra bördan att de ska försöka se till att hålla trådarna att handla om olika saker.

Tycker det verkar som ett projekt som är dömt på förhand jag.
Det är Dumpen som är dömt att misslyckas på förhand tycker jag!

Två trådar är inga konstigheter! Det ena handlar om Dumpen som fenomen och om olika "gäddor" - den andra (mindre) handlar mer om Dumpens moral - och i förlängningen andra liknande sajter som håller på med uthängning, förtal, hets och uppvigling.
Citera
2022-08-25, 19:21
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Det är Dumpen som är dömt att misslyckas på förhand tycker jag!

Två trådar är inga konstigheter! Det ena handlar om Dumpen som fenomen och om olika "gäddor" - den andra (mindre) handlar mer om Dumpens moral - och i förlängningen andra liknande sajter som håller på med uthängning, förtal, hets och uppvigling.
Handlar verkligen den nya tråden också om ”andra liknande sajter” och inte endast om dumpen?
Citera
2022-08-25, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Handlar verkligen den nya tråden också om ”andra liknande sajter” och inte endast om dumpen?
Jag skrev "i förlängningen", jag antar att du är van vid Flashback och hur trådar utvecklar sig över tid genom jämförelser?
Citera
2022-08-26, 07:25
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Vore det inte i så fall bra att moderera trådarna så hårt att de faktiskt handlar om olika saker om det är tänkt så?
Citera
2022-08-26, 08:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Vore det inte i så fall bra att moderera trådarna så hårt att de faktiskt handlar om olika saker om det är tänkt så?
Det är en resursfråga.

Vi försöker ofta realtidsmodda aktiva trådar i krimforumen, vilket är i princip nödvändigt, men det där dumma verkliga livet envisas med att vilja ha vår uppmärksamhet ibland. Vi är inte så många mods i Brott och brottsbekämpning, och ibland får vi helt enkelt förlita oss på att postarna respekterar topic, vilket inte alltid sker. Att i efterhand gå in och bedöma exakt var det började dra OT och sedan ta det där ifrån är tidskrävande.

Ibland går det att göra så att man låter en mängd eventuella OT-inlägg vara kvar men lägga in ett modmeddelande med budskapet "åter till topic, tack". Denna gång blev bedömningen att inte heller det skulle fungera om inte resursen att realtidsmodda finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in