Citat:
Ursprungligen postat av
PleaseIgnore
Jag är intresserad av siffrorna för lagring av vätgas. Den tar plats. Du kan kyla ner den för att minska det - vätgas i flytande form tar enormt mycket mindre plats för lagring givet hur tunn den är som gas. Eller du kan lagra den i diverse former av gitter, där det kommer kosta energi att dra fram den igen.
Så att det kostar Si för att lagra Så, kan du inte dela nån källa till det?
Nja, det är bara att räkna själv. Det gjorde jag en gång.
Då utgick jag från skallen-lagret. Som i sig är för naturgas, men jag ser inget tungt skäl till att det inte skall fungera för väte. Det verkar inte Hybrit heller göra.
Det kostade 250 MSEK en gång och var det första LRC-lagret i världen. Lär ha blivit dyrare för att det var första gången. Det lagrar 40000 m3 gas. Och klarar ett tryck på 200 bar.
Så nu är det bara att räkna.
Avskrivningstiden är satt till 50 år. Rimligen kan det användas längre men måste kanske renoveras då. Någon avskrivningstid behöver man. Så det blir 5 MSEK/år. Eller 125 kr/m3 och år.
Nu behöver du bara räkna ut energiinnehållet i väte/m3 vid 200 bar. Så vet du vad det kostar per år.
Och för långtidslagring bör kapitalkostnaden dominera.
(Notera att ingen rengöring är nödvändig för LRC lager. Till skillnad från naturliga grottor).
Sedan tillkommer naturligtvis kapitalkostnad för elektrolysör och bränselcell. Och förluster i konvertering. Men det är inte själva lagringen. Men relevanta för hela ekonomin i lagring. 20% i förluster räknar man med i konverteringen när volymerna har kommit upp och det finns ekonomi i att förbättra produkterna. Kan ta några år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturgaslager_Skallen