Citat:
Ursprungligen postat av
klinkerhofen
ja nu gråter privattandläkarna när dom inte får salta räkningen för pensionärer
det är väl för fan bättre för patientsäkerheten att pensionärerna har råd med ett tandläkarbesök
"Privattandläkarna: I stället för att regeringen driver igenom en reform som äventyrar patient*säkerheten – mot bättre vetande och under tidspress – vore det bättre att pausa reformen."
https://www.svd.se/a/o3d03j/privatta...-stort-misstag
det bästa är nog om det är möjligt att folktandvården tar hand om pensionärerna så kan privattandläkarna fokusera på andra grupper i samhället som har råd med saltade räkningar
Låt mig förklara några saker...
För det första är det ett olyckligt missförstånd att all tandvård är likvärdig. Det finns flera sätt att utföra olika behandlingar, allt från snabba (billiga) och därför sämre till mer tidskrävande men i gengäld bättre både vad avser hållbarhet och estetik. Är det rimligt att ta samma summa för en 10-minuters fyllning utförd med metodik från 70-talet och en 40-minuters dito med state-of-the art system?
För det andra detta att Folktandvården på något sätt skulle vara billigare än privata.. Förvisso kan man gå in på Tandpriskollen och få den uppfattningen men när räkningen ska betalas och Folktandvården petat in sina extradebiteringar och latituder kommer verkligheten i kapp.
Jag har arbetat i båda verksamheterna och kan meddela att intäktskraven var åtskilligt högre i Folktandvården. Korta tider, snabba behandlingar och "smart debitering" var samtalsämnet på de flesta klinikmötena.
Slutligen, referensprislistan är inte tänkt som ett relevant riktpris utan som ett tabellverk för att bestämma försäkringskassans ersättning. Ingen tandläkare kan gå runt på referenspriset utan att tumma rejält på kvalitet och omhändertagande. Men fine... använder man tandtekniker i Kina, struntar i att patienten är nervös och behöver extra samt petar in fyllningar som håller ett halvår så kan det funka.
Den som vill kan skicka ett PM till mig. Alla är välkomna till min klinik för en genomgång av skillnaderna på bra och dålig tandvård.