2022-08-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hej Flashbacks restaurangarbetare!
Jag har sedan länge tappat intresse för alkohol, både vin och starksprit. Iskall öl kan passera strupen ibland, nästan uteslutande en varm sommardag i solen och på landet.
Ponera att ni arbetar på en finare restaurang och ni träffar på en medelålders man som beställer coca-cola till avsmakningsmenyn istället för det vinpaket som rekommenderas. Hur går känslobarometern igång av denna situation?
För min del av coladrycker främst att avse som en söt citrusdryck. Stilla vatten eller mineralvatten är något som jag ibland dricker hemma men då främst i syfte att släcka törsten. Inte som måltidsdryck.

Frågeställningen är huruvida du skulle känna dig personligt kränkt eller inte ens reflektera över beställningen det minsta.

många av de bättre avsmakningsmenyerna har också alkoholfritt dryckespaket där de gör egna drycker/juicer till rätterna
Citera
2022-08-23, 22:14
Medlem
Blaskas avatar
De flesta människor bryr sig inte så jävla mycket vad andra har för sig. Allra minst vad någon sitter och dricker på restaurang. Du är inte så viktig som du tror.
Citera
2022-08-24, 02:46
Medlem
Pughs avatar
Vilka värdiga alternativ till alkohol finns på tex en avsmakningsmeny?
Citera
2022-08-24, 06:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pugh
Vilka värdiga alternativ till alkohol finns på tex en avsmakningsmeny?
Menar du att en avsmakningsmeny är en no-go-zoner för den som av olika anledningar, inte dricker Alkohol?

En service-mindes krog, torde ha tagit fram ett alkoholfritt alternativ.
Citera
2022-08-24, 08:04
Medlem
GregerMedeltids avatar
Baserat på mina erfarenheter i restaurangbranschen, så skulle ingen reagera på att en gäst beställde alkoholfritt. Fulla gäster är i regel drygare, mer högljudda och allmänt jobbigare än nyktra sådana. Att slippa en full gäst är inget negativt, och med den drickskultur vi har så är det ingen större förlust för serveringspersonalen heller.
Citera
2022-08-24, 09:52
Medlem
Stark-Senaps avatar
Klart du inte behöver dricka alkohol. (Även om det är töntigt)
Men beställer du cola till maten bör du kastas ut. Vilket jävla hån. Antar du ber om ketchup till ostronen.
Citera
2022-08-24, 11:11
Moderator
Allaballawallas avatar
På en seriös "finkrog" som har avsmakningsmeny finns det alltid väl valda alkoholfria alternativ för den som vill ha det.

Men just Coca Cola är knappast något som förekommer då det är en produkt som inte ligger i linje med utbudet på en seriös finkrog. Det är liksom den typen av saker som avgör om den är seriös eller ej. Är man seriös serverar man helt enkelt inte massproducerade dussinvaror av medioker kvalitet på "finkrog" då det skulle förstöra helheten.

Det blir liksom lite som om en bilhandlare som arbetar med Ferrari/Lamborghini skulle hälla Biltemas olja i bilarna de säljer.

Inget fel i att dricka Coca Cola men var sak har sin plats och sitt sammanhang.
Citera
2022-08-24, 12:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Klart du inte behöver dricka alkohol. (Även om det är töntigt)
Men beställer du cola till maten bör du kastas ut. Vilket jävla hån. Antar du ber om ketchup till ostronen.
Har faktiskt varit med om att få ketchup till ostron, och ostron serveras sällan på sunkställen. Inte ren ketchup, men som mesta ingrediens i en sås. Vi fick in lite olika dipper att välja mellan.

Typ den här:
Trots att ostronguiden rös vid första kontakten med ketchup till ostron kan vi intyga att det smakar riktigt bra. Och det är ingen vanlig ketchup utan den är blandad med bl.a. pepparrot och kallas då Cocktail Sauce.
http://ostronguiden.se/recept/amerik...ocktail-sauce/

Och självklart kan man dricka cola till maten. Sedan kanske inte den drycken ger den optimala upplevelsen om man är på en krog med avsmakningsmeny.
Citera
2022-08-24, 12:24
Medlem
Pughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Menar du att en avsmakningsmeny är en no-go-zoner för den som av olika anledningar, inte dricker Alkohol?

En service-mindes krog, torde ha tagit fram ett alkoholfritt alternativ.

Nej, jag menar som jag frågar, att vad finns det för olika alternativ idag som är lyxiga och alkoholfria, samt förhöjer smaken?
Citera
2022-08-24, 12:35
Medlem
Milldues avatar
Bästa alternativet borde vara ett alkoholfritt vin eller alkoholfri öl.
Som någon nämnde är också bubbelvatten med eller utan smak helt OK Pommac, Champis, Must möjligen enbärsdricka eller Rootbeer/ginger ale.

Dock INTE Cola/Fanta men mer då på grund av skabbigheten över multinationella företag som inte har i en kvalitetsrestaurang att göra.
Citera
2022-08-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hej Flashbacks restaurangarbetare!
Jag har sedan länge tappat intresse för alkohol, både vin och starksprit. Iskall öl kan passera strupen ibland, nästan uteslutande en varm sommardag i solen och på landet.
Ponera att ni arbetar på en finare restaurang och ni träffar på en medelålders man som beställer coca-cola till avsmakningsmenyn istället för det vinpaket som rekommenderas. Hur går känslobarometern igång av denna situation?
För min del av coladrycker främst att avse som en söt citrusdryck. Stilla vatten eller mineralvatten är något som jag ibland dricker hemma men då främst i syfte att släcka törsten. Inte som måltidsdryck.

Frågeställningen är huruvida du skulle känna dig personligt kränkt eller inte ens reflektera över beställningen det minsta.

Att folk inte dricker alkohol kan bero på religion, hälsa, och andra anledningar.
Restaurangen har alkoholfria alternativ.
Det är inte upp till servitören att ifrågasätta det upplägget.
Man bör såklart se till att gästen har tillgång till vatten som alternativ.
Citera
2022-08-24, 14:56
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Baserat på mina erfarenheter i restaurangbranschen, så skulle ingen reagera på att en gäst beställde alkoholfritt. Fulla gäster är i regel drygare, mer högljudda och allmänt jobbigare än nyktra sådana. Att slippa en full gäst är inget negativt, och med den drickskultur vi har så är det ingen större förlust för serveringspersonalen heller.
Känns som du menar dryckeskultur, dricks är en annan sak. Kuriosa är väl att folk tenderar att ge mer dricks när de är lite i gasen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in