2022-08-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Antar man det? Vilken fråga tänker du på mer specifikt? Blir lite svepande...

Typ alla frågor. Finns det någon fråga där man arbetar för mer jämställdhet för män på något sätt som gynnar dem? Dessutom hävdas det att samhället styrs av ett patriarkat och att "strukturer" gör det svårare för kvinnor att nå framgång.
Citera
2022-08-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Typ alla frågor. Finns det någon fråga där man arbetar för mer jämställdhet för män på något sätt som gynnar dem? Dessutom hävdas det att samhället styrs av ett patriarkat och att "strukturer" gör det svårare för kvinnor att nå framgång.

Jag tycker det mesta gynnar oss män. Vi slipper ta hela det ekonomiska ansvaret, vi har mer tid tillsammans med våra barn etc. Letar du efter något superspecifikt så kan väl nämnas att vi nyss börjat ge statligt stöd till mansjourer.
Citera
2022-08-23, 15:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Glömde att jag var i autism-central.
haha sant..
Citat:
När jag skrev perfekt i detta sammanhanget så menade jag det som i 'helt jämställt'. Att det var klart på den fronten. Att det inte finns mer att förändra (som jag skrev).

Tydligt nog?
Då förstår jag. Om vi bara ser till Sverige, vad mer behöver göras för att det ska bli perfekt med hänsyn till jämställdhet enligt dig?
Citera
2022-08-23, 15:22
Medlem
RedXs avatar
Feminismen blir mer begriplig om man ser den som en fackföreningsrörelse som ska tillvarata gruppen ”kvinnors” intressen än om man ser den som en jämlikhetsrörelse.
Citera
2022-08-23, 15:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Feminismen blir mer begriplig om man ser den som en fackföreningsrörelse som ska tillvarata gruppen ”kvinnors” intressen än om man ser den som en jämlikhetsrörelse.
Eller när man ser det som en förlängning på gruppnivå av kvinnors biologiska instinkter
Citera
2022-08-23, 16:18
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja man vill plocka russinen ur kakan. Var underbart att se kvinnor när alla trodde (för 657 gången) att tredje världskriget skulle bryta ut och alla skulle mönstra...Då var jämställdhet sådär lagom viktigt helt plötsligt.

Vissa saker kommer kvinnor aldrig komma ifrån. Som när någon bryter sig in. Att hon skulle gå ner och möta den som gör inbrott är otänkbart och är mannen ens lika rädd som hon är så är deras sexliv senare över.
Citera
2022-08-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ja, det hävdas ju att män och kvinnor är jämlika. Kvinnor vill också gärna framhäva hur duktiga de är på allt möjligt. Inget fel i det men som med alla PK-grejor innehåller det en del hyckleri.

En enkel fråga är: Varför är mäns våld mot kvinnor viktigt nog att vara en egen kategori? Så vitt jag minns, stiftades det 50 nya lagar mot "mäns våld mot kvinnor" förra året. Fler än mot gängvåld...

Detta till trots att fler män riskerar statistiskt utsättas för våld, utsätts för våld och har högre chans att dö pga våld. Trots detta ses "mäns våld mot kvinnor" så viktigt man stiftar 50 nya lagar. Varför?

Jo, det beror på gamla könsroller. Alltså att kvinnor är det svagare och vekare könet. Det är alltså "värre" pga detta om en kvinna utsätts för våld än en man. Det tyckte man också 150-200 år sen. Män däremot har alltid setts som "tuffare" så de förväntas ta mer saker som våld utan att böla. Hur många manliga sjuksköterskor grät ut för de var överarbetade under pandemin? Inga så vitt jag vet... Återigen gamla könsroller.

Det finns många andra exempel såsom att ingen klagar på att kvinnor är underrepresenterade som gruvarbetare, taxichaufförer, sophämtare och flyttkarlar. Däremot ses det som väldigt viktigt med könmässigt lika representation i bolagsstyrelser, inom jobb som polis, civilingenjörer, läkare etc. Endast yrken som har hög eller ganska status...

Så handlar det verkligen om jämlikhet, när feministiska politiker, journalister, m.fl. antingen är nöjda med situationen eller med gamla könsroller när det passar dem? Det är inte konsekvent, det vore att antingen så är man för jämlikhet eller inte.

Feminism är ju tydligen en lära som gynnar kvinnor, och ibland på mäns bekostnad. Vad män har gjort i det förflutna (dött för sina länder i krig, uppfunnit saker etc) ses inte som viktigt. Istället kastas skit på män och de beskylls för allt möjligt.

Så hur kan en kvinna vara "feminist" och samtidigt kräva privilegier kvinnor haft sen länge? Typ på dejt kräver vissa kvinnor mannen ska betala. Sen utöver det jobbar mannen ofta mer, men tvingas ta hand om städning, disk, tvätt och barn när han kommer hem. Detta ser många som "naturligt" idag... Det ses dock som mindre naturligt om en kvinna ombeds att klippa gräsmattan, fixa taket eller bilen. Detta gör män ofta utan att klaga...

Frågan är om modern feminism helt enkelt inte är internt konsistent och dessutom riggad mot mannen? Vad tror ni?

"Mäns våld mot kvinnor" handlar om relationsvåld. Dvs. våld från en person man bör kunna lita på och känna sig trygg med. Förmodligen därför det är så uppmärksammat. Men något som är ännu mer uppmärksammat är skjutningar. Det verkar du dock ha missat. Och skjutningar är också våld.

Det som det klagas över är att män är i majoritet i maktpositioner. Anser du att gruvarbetare är i maktposition?
Citera
2022-08-23, 18:37
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Men varför bryr man sig endast om jämställdhet på ena hållet?.

Jämställdhet betyder ta från män som jobbar sliter och dör, och ge till kvinnor som arbetar deltid eller är sjukskrivna för att de är trötta, från sitt påfrestande och farliga kvinnliga jobb som receptionist.

Du har helt enkelt missförstått ordet. Om du trodde det handlade om att samma krav ska ställas på kvinnor som på män, har du totalt missförstått.
Citera
2022-08-23, 19:07
Medlem
neuron-drones avatar
Kvinnorna kan inte driva en mansrörelse. Det måste männen göra. Och jag tror absolut att män kan få mer rättigheter utan att kvinnorna ska behöva gå tillbaka till spisen.
Citera
2022-08-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Jämställdhet betyder ta från män som jobbar sliter och dör, och ge till kvinnor som arbetar deltid eller är sjukskrivna för att de är trötta, från sitt påfrestande och farliga kvinnliga jobb som receptionist.

Du har helt enkelt missförstått ordet. Om du trodde det handlade om att samma krav ska ställas på kvinnor som på män, har du totalt missförstått.

Nej. Du har fel. Jämställdhet (som feminismen står för) handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män: politiskt, socialt och ekonomiskt.

Receptionister kan säkert också bli sjukskrivna, men det vanligaste är att personer i kontaktyrken, såsom tex. vården och skolan blir sjuka av stress och dåligt med återhämtning. Bland de sjukskrivna är det vanligast att det är kvinnor i kontaktyrken som har två eller fler barn. De sliter nog också, ska du se. Tills de till slut inte kan slita och kanske inte ens vet hur de ska låsa upp ytterdörren för att de blivit så pass sjuka av stress och ingen återhämtning.

Det ställs samma krav på kvinnor att följa lagen, att betala skatt etc. Eller vad menar du med att det inte ställs samma krav på kvinnor som på män?
Citera
2022-08-23, 23:36
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jag tycker det mesta gynnar oss män. Vi slipper ta hela det ekonomiska ansvaret, vi har mer tid tillsammans med våra barn etc. Letar du efter något superspecifikt så kan väl nämnas att vi nyss börjat ge statligt stöd till mansjourer.
Har vi?
Menar du att det är jämställt där nu?
Citera
2022-08-23, 23:39
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kvinnorna kan inte driva en mansrörelse. Det måste männen göra. Och jag tror absolut att män kan få mer rättigheter utan att kvinnorna ska behöva gå tillbaka till spisen.
Du hann få med flera fel där på dessa korta rader.
1. Kvinnorna driver feminismen. Är det, eller är det inte en kamp för jämställdhet? Eller gäller den där jämställdheten bara kvinnor?
Vad kallar vi det då?
"Femin - ism", som det stavas?
2. Vem påstår att kvinnor ska gå tillbaka till spisen? Har de nånsin varit fast där? Äter du varje dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in