Citat:
Ursprungligen postat av
monstrose
Jag skulle vilja höra från folk som har gått i psykodynamisk terapi, hur det var, hur det gick till och om du blev hjälpt.
Jag funderar på att testa PDT men vill veta mer om hur det går till i verkligheten, om det finns fallgropar man ska undvika osv.
Det jag främst är ute efter är berättelser från nutid och ca 10 år tillbaka eller så.
Vill även gärna veta hur det kom sig att du gick i just PDT och om det var ditt eget önskemål, och hur vården i så fall ställde sig till det.
(Vill inte skriva för mycket om mig själv, men ändå ge lite backstory till varför jag vill veta om andras erfarenheter av PDT: Jag har tidigare gått i KBT men känner att det är en ytlig terapiform som kräver att ens problem passar in i vissa mallar. Man känner sig som en maskin som ska lagas, och sedan spottas ut i fabriken igen. Jag är ute efter något djupare där jag kan få hjälp att förstå mig själv. Min problematik handlar om återkommande depressioner, social ångest, dålig självkänsla och självhat bl.a.)
Alla terapiformer handlar om att konstruera ett narrativ som patienten kan tillämpa för att "förstå" sig själv; detta oavsett om lidandet beror på undermedveta processer eller mönster som styr vårt beteende. Allt är givetvis "bullshit" men så länge terapeuten lyckas övertyga patienten om att hans behandling kan ge svar på givna frågeställningar; varför mår jag dåligt?, så har terapiformen - åtminstone för stunden - en viss funktion.
Sanningen är dessvärre att den "djupare förståelse" för dina känsloyttringar och tankar inte entydigt kan besvaras av varken vetenskapen eller psykologiska skolor; såtillvida att du inte är ute efter dogmatisk pseudovetenskap med universella förklaringsmodeller, vilket i sådana fall lika gärna kan substitueras med religion eller ideologi.