2022-08-21, 22:30
Medlem
Nu gnisslar det som tusan. Antar att beläggen måste tas ut och rengöras/slipas alternativt ersättas. Vad kan detta gå på om man inte orkar sätta sig in processen själv? Någon som kan rekommendera en bra butik i Stockholm?
Citera
2022-08-21, 22:36
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Köp lite bromsrengörning, finns på biltema.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-2000035883
Bromsarna tar ingen fysisk skada av olja men det är ju friktionen som försvinner. Att det gnisslar kan inte bero på oljan.
Citera
2022-08-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Köp lite bromsrengörning, finns på biltema.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-2000035883
Bromsarna tar ingen fysisk skada av olja men det är ju friktionen som försvinner. Att det gnisslar kan inte bero på oljan.
Detta. Och cykla lugnt.
Citera
2022-08-21, 23:08
Medlem
Tack! I och med att det bara kostar 49 så kan det vara värt att prova. Dock vill jag påpeka att bromsarna gick från noll gnissel till mycket gnissel omedelbart efter att jag använt sprayolja.
Citera
2022-08-22, 00:34
Medlem
I stället för att gå på ljudet så bör du gå på bromsfunktionen. Nu låter inte olja på bromsbeläggen som någonvidare bra idé rent generellt, men fungerar bromsen bra så vet jag inte varför du skulle börja mixtra med den.

Exempelvis U-bromsar (BMX bland annat) gnisslar (eller mer tjuter) nästintill alltid när dessa fungerar optimalt/bäst.
Citera
2022-08-22, 08:20
Medlem
Jag vet inte om jag skulle kalla rengörande för mixtrande. Självklart är det irriterande när en cykel som varit tyst i fem år plötsligt tjuter varje gång jag bromsar även om bromsen i sig verkar ta ganska bra fortfarande.

Ska fråga närliggande butiker vad de tycker, men vill inte bli lurad. Därav varför jag frågade här först.
Citera
2022-08-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWonCannoli
Nu gnisslar det som tusan. Antar att beläggen måste tas ut och rengöras/slipas alternativt ersättas. Vad kan detta gå på om man inte orkar sätta sig in processen själv? Någon som kan rekommendera en bra butik i Stockholm?

Glömde du inte skriva vad det är för typ av broms. Det har betydelse för kostnaden. Själv har jag ingen uppfattning av verkstadspriser då jag gör allt själv på mina cyklar. Men det är ganska vanligt att cykelaffärer/verkstäder har prislistor på nätet.

Får jag mycket olja på mina skivbromsbelägg så brukar jag byta ut dem, efter att ha rengjort bromsok, och bromsskiva. Är de bara lite kontaminerade så brukar det gå att få bort genom att bromsa.
Citera
2022-08-22, 19:52
Medlem
Skivbroms. Att bromsa bort ljudet verkar inte gå. Ska kolla vad mina två närmaste cykelverkstäder säger.
Citera
2022-08-22, 20:01
Moderator
Trixtons avatar
Varför i hela fridens namn smörjer man en bromsskiva? Det låter oklokt att göra något som minskar friktionen när man vill bromsa...

Men om du nu har gjort det så är det väl vara att tvätta bort oljan, så är allt frid och fröjd? Torka skivor och belägg med avfettningsmedel, diskmedel, sprit eller vad du nu har hemma.
Citera
2022-08-22, 23:15
Medlem
Jag har inte "smort" någon bromsskiva. Som det står i rubriken råkade det komma spray i de regionerna. För folk som inte brukar mecka med cyklar kanske det inte är så enkelt att ta av hjulet och montera loss alla delar.
Citera
2022-08-23, 16:20
Medlem
Du måste byta bromsbeläggen. Oljan sugs in i belagen och det går inte att få bort.
Citera
2022-08-23, 16:35
Medlem
448s avatar
Crc *Bräkleen

Bil o mc belägg kan man bränna rent med gasollåga , vette fan om cykelbromsar har samma värmetålighet i limmet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in