2006-07-03, 16:52
Medlem
RamboSlambos avatar
Jag skulle gärna vilja veta vilka fördelar/nackdelar det är med att vara en kort man. Med kort menar jag att man är runt 1.60 - 1.70 cm.
Jag vill alltså inte veta något om dvärgar...
Citera
2006-07-03, 18:48
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tycker små människor oftast är mer energiska än stora...
Citera
2006-07-03, 19:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu är jag lite längre än så, men man har väl fantasi:

Fördelar:
- Bättre benutrymme och plats på trånga sittplatser typ bilar, bussar och flygplan.
- Om man dessutom är mager, så lär man ju kunna köpa ur tonårskollektionen - och därmed kanske få lite billigare plagg (om man nu dessutom tycker detta är ok.)
- Blir man retad i skolan kan detta ju ge motivation att ge igen och därmed en drivkraft i livet.

Nackdelar:
- Svårt att se vid folksamlingar
- Svårt att nå höga hyllor utan hjälpmedel
- Långa ser ned på en, både bokstavligen och socialt/yrkesmässigt.
Citera
2006-07-03, 20:57
Medlem
Avva66s avatar
Korta personer blir utmärkta stridspiloter, stridsvangsbesättning, F1-förare,
osv. Dessutom har jag uppfattningen att kortväxta har bättre anlag för att bygga muskler, och en högre livslängd.
Även lite tuffare, som en Terrier.
Citera
2006-07-03, 21:34
Medlem
Nirps avatar
Själv är jag 168-169 cm lång och trivs utmärkt som "kortis".

De nackdelar som Ruskigbuss nämner upplever jag aldrig som några problem, folksamlingar kan man lätt trycka sig fram i om man är kort och lite smidig. Om någonting är placerat på en grymt hög hylla finns det alltid någon längre i närheten eller en stol. Att längre skulle se ned på mig mer än bokstavligen talat har jag svårt att tro egentligen, det tror jag beror mycket mer på hur man för sig än hur lång man är.

En nackdel som jag själv anser vara lite tyngre är när man träffar tjejer. Om jag träffar en tjej runt 175 cm blir det ganska obekvämt för mig, och antagligen för henne också. Visst, det borde inte spela någon roll, men för mig spelar det viss roll. Men å andra sidan finner jag kortare tjejer mer attraktiva än längre, så för mig kanske det inte är ett jättestort problem.

I dagens samhälle är det inte något problem att vara 160-170 cm lång. Småsaker som vissa korta människor hänger upp sig på är det enda, men det tror jag beror mer på deras egna komplex än hur omgivningen behandlar oss eller att världen är byggd för män över 170 cm.
Citera
2006-07-03, 22:32
Medlem
galts avatar
Ok jag är 172, men jag anser att jag platsar som kortis. Jag är inte särskilt kraftigt byggd, så det kan väga in i för- och nackdelar.

Nackdelar:
Praktiska saker, når inte lika högt. Ordnas med något att stå på.
Vissa gillar att påpeka att man är kort. Det kan jag visserligen bjuda på.
De flesta tjejer tycker det är attraktivare med långa killar.

Fördelar:
Har lättare för mig att göra häftiga trix, till skillnad från de klumpiga långisarna.
Tar mindre plats. Bra i bil, buss, tåg etc.
Lättare att fly utan bli upptäckt vid fara.
Snoppen ser större ut i proportion till kroppen.
Citera
2006-07-03, 22:47
Medlem
Marulks avatar
Jag är en kortis.

Fördelar

- Korta människor lever längre än långa.
- Det krävs mindre näring för att hålla igång kroppen vilket i det långa loppet ger mindre matkostnader.
- Man får plats nästan överallt.
- Det är lättare att gömma sig bakom folk om man skulle vilja det.
- Man har lite mindre blod i omlopp vilket innebär att man blir fullare lite lättare.

Nackdelar

- Kvinnor gillar oftast långa killar.
- Lite svårare att ta sig fram i stora folksamlingar.
- Kan vara svårt att se på konserter eller bio om man får nån långstånk framför sig.
- Idioter har en tendens att oprovocerat mucka med en eftersom de ser en som ett lättare byte än en 100 kilos klump.

Kommer säkert på mer sen.
Citera
2006-07-03, 22:49
Medlem
cavalls avatar
är 190, och önskar att jag var 170
Citera
2006-07-03, 23:16
Medlem
mummas avatar
Jag är 155, och ingen dvärg, är bara kortväxt pga kollagenbris ifrån födseln som gjorde att skelettet inte växte bra.

Förderlarna med att vara kort är att man oftast får höra att man är gullig, inte varför men man är det helt enkelt. Man kan lätt se oskyldig ut och prata sig ut ur vissa situationer för många "tycker synd" om en och så kan man lätt komma förbi köer och folkmassor genom att vara liten och smidig och springa mellan benen på folk (delvis bokstavligen )

Nackdelarna är att man inte når mycket saker och har problem med att köra vissa bilar. Sedan så är det svår som Marulk sa att man inte ser så bra bland folkmassor och bio och likande, men om man har en stark polare så kan man sitta på hans axlar, man väger ju runt 50 kg.

Många påpekar att man är kort på vissa sätt, men då kan man skämta bort det. Träffade några killar i en viss park som var halvfulla och frågade om jag var dvärg, men det sa jag att jag inte var, men så sa dem "fan vad schysst" så började de krama mig, och bar bort mig till deras vänner och bjöd mig på öl så satt jag där resten av kvällen och snacka med dem

Det kan se rätt lustigt ut när man sitter på bussen och dinglar med benen...
Och så är det problem med att hitta passande kläder, men om man är synthare så spelar det ingen roll om man har platå-lackskor som är tjejskor. Men de flesta kläder är i konstiga storlekar, men det går att hitta om man letar, men de mesta kläderna man köper så får man sy och fålla själv.

Men det är ett stort problem med att bli intressant av kvinnor, ty de verkar vilja bli beskyddade och kunna sjunka ner i killens bröst och närhet, och när man är 155 så är det lite svårt. Hade säkert fått en flickvän i min ungdom tidigare än vad jag fick om jag hade vart längre än vad jag är just nu.

Men detta är bara min syn på det, så det kan skilja sig enormt mycket, jag har inte accepterat att jag är kort helt, medans andra som har gjort det "gillar" att vara kort mer än mig. Tror även att kvinnor kan acceptera sin korta läng mer än killar...
Citera
2006-07-04, 00:05
Medlem
Blå Rutas avatar
Är 1.97

Fördelar: Man ser otroligt mycket bättre vid folksamlingar. Kan stämma träff med andra långa mitt på ett torg med massor med folk och ända bara spana ut över massan och upptäcka vännen.
Tjejer verkar känna sig trygga och skyddade och är inte rädda för att bli bestulna för då kan jag slå dom... (sic!)
Når bra, skulle gärna ha en rad skåp till ovanpå vanliga skåpen i köket.
Hög gånghastighet.

Nackdelar: Låga dörrposter och dåligt benutrymme ÖVERALLT! Hus som inte har vanliga dörrposter på 2.00 m är helt outhärliga att vara i en längre tid.
Vanliga blåa bussarna i stockholm, tror jag kan sitta på ca 5-10 olika platser i hela bussen... Dessutom kan jag inte stå rak i själva dragspelet på den. Ser jävligt fånigt ut om det är mycket folk och man fastnar där i kön.
Övriga flyg, bussar, bilar. Irriterar mig på pendeltågen om jag sitter längst in mot fönstret. Om man åkt länge så vill man ställa sig upp ordentligt när man ställer sig upp, men då råkar nån annan stå ivägen så man får vänta, och då slår man i huvudet i hatthyllan eller vafan det är (där det ligger stegar och metro...) Ganska pinsamt.
Att vara hemma hos nån kort som har lampor i pannhöjd och saker som hänger ned i dörrar överallt.
Att trappsteg har fånigt mellanrum. Antingen kliver man på varje trappsteg och känner sig som en gammal tant, eller så tar man två trappsteg och halvkutar i trappan fast man inte har bråttom.

*edit* Glömde det om att idioter får för sig att kommentera det. Har inte folk lärt sig att man inte kommenterar okända människors utseende? Gubbar som stövlar fram på ica och utbrister "oj, vilken lång pojke!" eller en kvinna som råkar backa in i en och sedan säger i normal samtalston "vilket fyrtorn!" till sin väninna när jag fortfarande står 2 meter bort...
Citera
2006-07-04, 16:35
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Är 1.97
*edit* Glömde det om att idioter får för sig att kommentera det. Har inte folk lärt sig att man inte kommenterar okända människors utseende? Gubbar som stövlar fram på ica och utbrister "oj, vilken lång pojke!" eller en kvinna som råkar backa in i en och sedan säger i normal samtalston "vilket fyrtorn!" till sin väninna när jag fortfarande står 2 meter bort...

Och hur är vädret där uppe?
Citera
2006-07-04, 18:50
Medlem
RamboSlambos avatar
Väldigt kul att få veta allt möjligt men nu har jag ju skrivit detta i medicinforumet så jag skulle gärna vilja veta mer om vilka fördelar/nackdelar en kort man har när de gäller kroppen (t.e.x: fryser en kortare man mer än en lång man?), Kan en kortare man röra sig/slå snabbare/sparka snabbare än en lång man o.s.v?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in