2006-07-03, 21:16
Medlem
broderdebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nån nerv i kläm har jag för mej.
Handen domnar.
Citat:
Ursprungligen postat av fractal inhaler
Inte roligt kan jag säga, drabbades av detta genom arbetet
tappa fan allt i golvet till slut, tappa känseln helt i handen
trodde att jag höll i en kaffekopp pang så var den i backen.
Citat:
Ursprungligen postat av robbins
http://www.vll.se/Default.asp?lngStructureID=104306&lngMenuId=138077 &lngId=155051
Ok, tack. Det verkar dock inte vara en särskilt osynlig åkomma och märker jag det först senare så ser det enligt robbins länk relativt lättbehandlat ut.
Citera
2006-07-03, 21:21
Medlem
Nirps avatar
Jag tycker att du kan plocka bort gipset, var försiktig med handen bara så att du inte bryter den igen eftersom den fortfarande läker. När jag själv bröt min handled för några år sedan så skulle jag ha gips i fyra veckor, men fyfan vad de kliade... Det åkte av första gången efter fyra dagar och efter två veckor hade jag plockat av och på det så många gånger att det var helt förstört. Fick en utskällning av läkaren när jag kom på återbesök efter 15 dagar och han sa att jag hade haft tur eftersom handleden inte hade "hoppat" tillbaka till den tidigare felställningen...

Efter tre veckor med gips borde din hand rimligen vara ganska stabil, ta bort det men var försiktig.
Citera
2006-07-03, 21:21
Medlem
fractal inhalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderdeb
Ok, tack. Det verkar dock inte vara en särskilt osynlig åkomma och märker jag det först senare så ser det enligt robbins länk relativt lättbehandlat ut.
Fast skär kirurgen fel, då blir det inte roligt
Citera
2006-07-03, 21:48
Medlem
broderdebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Jag tycker att du kan plocka bort gipset, var försiktig med handen bara så att du inte bryter den igen eftersom den fortfarande läker. När jag själv bröt min handled för några år sedan så skulle jag ha gips i fyra veckor, men fyfan vad de kliade... Det åkte av första gången efter fyra dagar och efter två veckor hade jag plockat av och på det så många gånger att det var helt förstört. Fick en utskällning av läkaren när jag kom på återbesök efter 15 dagar och han sa att jag hade haft tur eftersom handleden inte hade "hoppat" tillbaka till den tidigare felställningen...

Efter tre veckor med gips borde din hand rimligen vara ganska stabil, ta bort det men var försiktig.
Jag tänkte bandagera handen under några dagar, för att påminna mig själv om att vara försiktig med den och för att skydda den lite. Som jag förstod det senast jag var in så hade frakturen vuxit ihop rätt bra. Snett men tillräckligt mycket för att de skulle vara tvungna att knäcka upp den igen vid eventuell operation iaf, så det borde vara lugnt om man är försiktig ett tag.
Citera
2006-07-04, 07:56
Medlem
Kanins avatar
Finns en anledning till varför man ska ha gipset x antal veckor...så det verkar ganska korkat att ta av det innan. Fast det är ju iofs du själv som får leva med eventuella komplikationer..
Citera
2006-07-04, 10:29
Medlem
broderdebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanin
Finns en anledning till varför man ska ha gipset x antal veckor...
Ja det tror jag säkert, och det känns drygt att behöva ha det längre än dessa x veckor.
Citera
2006-07-04, 13:50
Medlem
Kanins avatar
Jo men det är väl bättre det å få en fungerande arm sen...finns ju risk för komplikationer ändå, man behöver ju inte öka riskerna i onödan...fast du gör ju som du vill
Citera
2006-07-04, 14:32
Avslutad
När jag bröt benet, så var jag gipsad i kanske 3 månader, minns inte exakt. Första gipsningen behöll jag på hela tiden. Sen efter ca halva tiden så sa doktorn att jag kunde gå försiktigt på det nya gipset utan kryckor. Men när jag plötslig fick så satans ont åkte jag upp till sjukhuset o träffade en sur j-vla idiot-doktor, som sa att jag inbillat mig att jag kunde gå på gipset... Så jävla schizo är jag inte, så jag går o inbillar mig saker! Så fick jag några Panodil... tack för det... Jag åkte ju mest upp för att få lite sköna smärtstillande mediciner.

Fast när jag berättat att jag gått med benet så, togs en röntgen för att se om skruvarna hade gått av. Det hade dem inte. Senare när jag duschade en gång, så läckte det in vatten i gipset, trots att jag hade skydd. Fattade att detta kommer att typ mögla eller nått, så jag klippte upp gipset, o kunde typ gå normalt.

Sen när jag skulle ha bort det, så blev de förstås lite tjuriga, men jag sa bara att det blivit blött. Sen opererade de bort skruvarna, och nu har jag inga som helst komplikationer av det. Har iof. kvar en titan-platta i benet, men den får sitta kvar. De sa att de opererar ut efter ett år om man vill, men jag känner inte av den o det kan vara bra med lite förstärkning.
Det hela hände för ca 3 år sedan.
Citera
2006-07-04, 14:51
Medlem
Det torde inte vara något problem om du klipper av det själv. Men jag vet inte hur eventuella försäkringar kan ta det hela, kanske något att kolla upp. Annars gäller det att ta det lugnt tills du är starkare igen.
Citera
2006-07-04, 15:01
Medlem
broderdebs avatar
Min försäkring är mitt bankkonto.

Jag plockade faktiskt av gipset för en timme sedan men det var lite läskigare än vad jag hade trott så, nu sitter det på plats igen. Men med nytt fräscht bandage, tvättad hand och klippta naglar. Känns underbart. Testar igen till helgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in