2006-07-03, 16:44
Medlem
broderdebs avatar
Jag bröt handen för lite drygt tre veckor sedan och på sjukan sa de att jag skulle ha gips mellan tre och fyra veckor. Tiden för återbesöket med gipsborttagning sattes emellertid till ett senare datum.

Nu har jag tröttnat på det här äckliga, illaluktande och osexiga gipset och tänker själv klippa bort det inom några dagar. Dels så sparar det både mina privata och samhällets resurser om jag gör det själv och handen känns bra. Dels så slipper jag eländet tidigare.

Nu undrar jag om det finns något man bör tänka på. T.ex. hur man tränar upp rörelseförmågan och hur det ska kännas för att vara normalt. Jag har hört att det känns som ett kraftigt sendrag när man böjer fingrarna efteråt men att det är normalt och att det försvinner med lite träning. Stämmer det och ja, vad mer bör jag tänka på?
Citera
2006-07-03, 16:54
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderdeb
vad mer bör jag tänka på?
Att du kommer att få en utskällning av läkaren. Låt gipset sitta kvar, och försök tjata åt dej en ny tid.
Citera
2006-07-03, 17:03
Medlem
broderdebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Att du kommer att få en utskällning av läkaren. Låt gipset sitta kvar, och försök tjata åt dej en ny tid.
Varför skulle jag få en utskällning? Jag gör ju läkaren en tjänst, om han/hon inte tar de 260:- som besöket kostar och stoppar i egen ficka.
Citera
2006-07-03, 20:19
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Varför skulle jag få en utskällning? Jag gör ju läkaren en tjänst, om han/hon inte tar de 260:- som besöket kostar och stoppar i egen ficka.
I förlängningen kan det kosta samhället - och dig, mer än 260 spänn.
Citera
2006-07-03, 20:41
Medlem
mishimas avatar
Jag bar gips i lite över två veckor för en spricka i armen. Jag åkte till sjukan för att klippa bort det. Sjuksköterskan gjorde det på två minuter, sedan pratade jag med läkaren i fem minuter. Han visade lite meningslösa övningar som jag själv hade kunnat komma på. Detta kostade mig 300 kr.

Du kan klippa bort det själv.
Citera
2006-07-03, 20:54
Medlem
broderdebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatita
I förlängningen kan det kosta samhället - och dig, mer än 260 spänn.
Hur då? Om jag märker att något är fel så kan jag väl åka på den där återkollen utan gips, lika gärna som med.
Citera
2006-07-03, 20:56
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Hur då? Om jag märker att något är fel så kan jag väl åka på den där återkollen utan gips, lika gärna som med.
ok. Håller tummarna för att du slipper karpaltunnelsyndrom...
Citera
2006-07-03, 21:01
Medlem
broderdebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag bar gips i lite över två veckor för en spricka i armen. Jag åkte till sjukan för att klippa bort det. Sjuksköterskan gjorde det på två minuter, sedan pratade jag med läkaren i fem minuter. Han visade lite meningslösa övningar som jag själv hade kunnat komma på. Detta kostade mig 300 kr.

Du kan klippa bort det själv.
Det tror jag också. Jag var in på en koll för ett par veckor sedan och då bokade de in mig på en operation två dagar senare. När jag väl satt där i förnedrande nattlinne och stödstrumpor så sa de att jag inte behövde opereras. Varje besök kostar mig 260 spänn och jag vill inte betala mer än dessa 3x260 plus en djävla massa tid helt i onödan. Där av min fråga om vad jag bör tänka på när jag klipper bort det själv.
Citera
2006-07-03, 21:02
Medlem
broderdebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatita
ok. Håller tummarna för att du slipper karpaltunnelsyndrom...
Vad är det?
Citera
2006-07-03, 21:07
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Vad är det?
Nån nerv i kläm har jag för mej.
Handen domnar.
Citera
2006-07-03, 21:09
Medlem
fractal inhalers avatar
Citat:
Vad är det?
Inte roligt kan jag säga, drabbades av detta genom arbetet
tappa fan allt i golvet till slut, tappa känseln helt i handen
trodde att jag höll i en kaffekopp pang så var den i backen.

Firman köpte ut mig för 120.000, detta var på 80-talet då det fortfarande
var pengar och inte toalettpapper
Citera
2006-07-03, 21:09
Medlem
http://www.vll.se/Default.asp?lngStructureID=104306&lngMenuId=138077 &lngId=155051
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in