2006-07-03, 02:13
Medlem
Var kan man köpa en relativt billig UV-laser och IR-laser? Google är inte direkt mycket till hjälp :/
Citera
2006-07-03, 03:29
Medlem
Inlines avatar
Får man fråga vad du skall med dem till? UV och IR har ju helt olika användningsområden. Vilka våglängder vill du ha?

Jag tvivlar på att du ens öppnat google. "UV laser" ger 5 tillverkare på första sidan. Sök reda på deras återförsäljare i Sverige och kontakta dem.
Citera
2006-07-03, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Får man fråga vad du skall med dem till? UV och IR har ju helt olika användningsområden. Vilka våglängder vill du ha?

Jag tvivlar på att du ens öppnat google. "UV laser" ger 5 tillverkare på första sidan. Sök reda på deras återförsäljare i Sverige och kontakta dem.

Angående våglängerna vill jag helst ha dem relativ nära det synliga spektrat. Och tro mig, jag HAR googlat. Visst, jag har hittat flera företag som verkar sälja sådana lasrar, men problemet är att de göra stora kraftfulla lasrar till företag, som för det första är OERHÖRT opraktiska för en privatperson och sedan ALLDELES för dyra, OM de överhuvudtaget säljer till privatpersoner. Det jag letar efter är något lite mer i stil med en vanlig liten laserpekare som alla brukade gå omkring med för några år sedan (röd laser).
Citera
2006-07-03, 09:47
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Var kan man köpa en relativt billig UV-laser och IR-laser? Google är inte direkt mycket till hjälp :/

Infraröda laserpekare: http://www.roithner-laser.com/980nm.htm

Finns i många olika storlekar och ett antal våglängder. Den billigaste var på 980 nm, < 40 mW och kostade ca 40 euro.

Samma företag har UV-LED-pekare och UV-LEDs men deras UV-lasrar är dyra.

Jag har aldrig hört talas om små UV laserpekare, tror inte att det finns. Måste du ha laserljus eller funkar det med en diod?
Citera
2006-07-03, 12:17
Medlem
raskenss avatar
blå 405nm laserdioder, finns att köpa numera, ganska dyrt än så länge. Samma som sitter i Blu-ray diskarna. så priserna lär falla snart. Dom är för nya för att köpas på ebay men lär nog dyka upp snart.

Är du riktigt händig kan du relativt enkelt bygga en pulsad kvävgaslaser, ger 337nm rent UV. Saftiga 10ns pulser på 100kW, Finns många byggbeskrivningar på nätet.

http://www.repairfaq.org/sam/lasercn2.htm
Citera
2006-07-04, 16:10
Medlem
Tack så mycket^^

De säljer kristaller som man skall lysa igenom med en 808 nm-laser för att få grönt ljus. Tyvärr är de på 808 nm väldigt dyra. Vad skulle hända om man använde en 980 nm-laser istället?
Citera
2006-07-04, 19:45
Medlem
Inlines avatar
Du har fortfarande inte berättat vad du skall använda dem till...

Både 808 nm och 980 nm är i IR-området, för övrigt.
Citera
2006-07-04, 21:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Tack så mycket^^

De säljer kristaller som man skall lysa igenom med en 808 nm-laser för att få grönt ljus. Tyvärr är de på 808 nm väldigt dyra. Vad skulle hända om man använde en 980 nm-laser istället?

Absolut ingenting kommer att hända. Kristallerna måste pumpas inom ett smalt våglängdsområde. Stimulerad emmision sker vid 1064nm (ca). Genom att frekvensdubbla lasringen med dubbelbrytande kristaller kan man erhålla 532nm, frekvensdubblad Nd:YAG. Det är ganksa trixigt att få allt detta att fungera effektivt så exakt rätt pumplaser behövs.
Citera
2006-07-15, 15:03
Medlem
http://wickedlasers.com/
Citera
2006-09-21, 18:48
Medlem
Mikles avatar
www.laseroptronix.se
Sidan suger, men de har nog de prylar du behöver...
Citera
2006-09-21, 19:22
Medlem
West-ens avatar
Nu när det gäller lasrar, skulle någon kunna lista laserklasserna och hur starka de är?
Citera
2006-09-21, 19:32
Medlem
Mikles avatar
Laserklass 2 = max 1 mW
Laserklass 3 A = max 1 mW i en 7 mm öppning.
Laserklass 3B mellan 1 mW och 500 mW i en 50 mm öppning.
Laserklass 4 = starkare än 500 mW = synnerligen farlig och ohälsosam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in