2009-05-14, 15:20
Medlem
jag tror att, för den stora skaran, så passar doktor glas ypperligt i jämförelse med brott och straff för exempelvis elever på gymnasiet, på tal om böcker som hanterar alienation.

tror ni att författarnamnet hjalmar söderberg och dess klassikerstatus avskräcker många på gymnasieelever? menar inte att knippa av tråden nu.
Citera
2009-05-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4lle
tror ni att författarnamnet hjalmar söderberg och dess klassikerstatus avskräcker många på gymnasieelever? menar inte att knippa av tråden nu.

Skulle förvåna mig om särskilt många som går på gymnasiet överhuvudtaget vet vem Hjalmar Söderberg är, om jag ska vara helt ärlig. Sorgligt men sant.

De som är intresserade av litteratur och tycker om att läsa blir antagligen inte avskräckta.
Däremot den stora massa som inte är några bokslukare väljer istället Carolina Gynnings självbiografi(tjejerna) och fantasy(killarna) utan att tänka. Har nog inte en tanke på att läsa Söderberg.
Citera
2009-05-14, 18:09
Medlem
arvid89s avatar
Det var när jag var 14 år som jag stiftade bekantskap med Brott och Straff. En oerhört välskriven roman, som jag ämnat läsa flertalet gånger efter jungfrumötet som 14-åring. Boken kvalificerar som en av de klart bästa böcker jag någonsin läst.
Citera
2009-05-15, 11:45
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4lle

Förstår inte, skulle "klassikerstatus" vara något avskräckande? Det måste väl vara tvärtom, alla vill väl läsa en klassiker. Men det kanske blivit så att dagens gymnasieelever tror att alla klassiker ska vara svåra. Jag är dock inte säker på det. Klart folk vill läsa stora böcker.

Angående Brott och straff läste jag den när jag var nitton år och det är nog min största läsupplevelse. Läste om den för inte länge sedan och visst är det lika fantastisk fortfarande.

Lite tankar:
Raskolnikov är en fascinerande karaktär och Dostojevskij starkaste psykologiska porträtt. Om inte litteraturhistoriens starkaste.
Dostojevskij ställer den centrala frågan, om människan formas av sin miljö, eller om hennes historia är ödesbestämd. Tvingar fattigdomen, det hårda studentlivet och svälten fram mördaren i Raskolnikov? Eller är han predestinerad att bli mördare under vilka omständigheter som helst?

Raskolnikov får i slutet insikt i vem han är och hur han ska förhålla sig till det brott han begått. Han erkänner för sig själv att morden inte var nödvändiga. Tvärtom var de en lek med ödet. När han planerade brotten kände han sig sig osårbar, när han leker med tanken att begå brottet, han hade inte räknat med de faktiska följderna ett mord innebär, mer än ytliga detaljer (hur han ska kunna dölja sin roll i det hela), Raskolnikov speglar sig i sin föreställning om omvärldens reaktioner. Hur mycket av hans föreställningar som är faktisk realitet är svävande. Han föreställer sig samvetet som något borgligt och lite skamligt. Raskolnikov tror sig rationellt kunna försvara sina handlingar, men inutiativt kan han inte hantera dem. Gapet mellan vara och bör blir milsvitt. Raskolnikov är kall och oberäknelig men samtidigt inte helt låst i sig själv. Han är ung och behöver fortfarande gensvar från omgivningen. Helst av allt vill han bli betraktad som ett unikum, ett geni som liksom Napoleon går över lik för att genomföra sin vision. En del av honom ser sig förmer än andra, men en annan del av honom är likgiltig. Denna del vill inte ens försvara sina handlingar. Det enda brott som existerar är att bli påkommen, för mord i sig är en ganska trivial historia.

Det enda som kan förlösa Raskolnikov är kärleken. Men för att bli förlöst av kärlek måste man också kunna älska, vilket Raskolnikov är oförmögen till och frågan är om Raskolnikov faktiskt ägde den förmågan - ens innan mordet.

Är Raskolnikov en god människa som utför onda handlingar, eller är han en ond människa som utför goda handlingar? Det finns fortfarande godhet i Raskolnikov, och detta är bara en av de många faktorer som gör berättelsen levande. Samtidigt är den empati som Raskolnikov kan känna på ett väldigt ytligt plan. Han kan inte ta in att han inte utgör navet i alla andra människors liv. Allting tycks kretsa kring honom, varje uttalande, varje handling är riktat mot honom, kring honom. Raskolnikovs relation med Katarina och hennes man, och senare med Sonja har troligen sitt ursprung i Raskolnikovs vilja att "sona" sitt brott. Samtidigt leder denna hjälp han erbjuder till en väg av verklig försoning.
Citera
2009-05-18, 00:05
Medlem
Khapis avatar
Som alltid så läser jag samtidigt som jag har tankarna på annat håll. Just därför gillar jag böcker som har ett "vackert" språk som gör läsandet i sig till en njutning - med "vackert" menar jag att det är krävande och utmanande samtidigt som det är rikt på uttryck och ord som man sällan kommer över annars.

Jag minns inte mycket av bokens innehåll, mer än det eviga gömmandet av saker under stenar och såklart allt det dramatiska som är själva huvudstoryn som jag inte tänker spoila för de som ej läst den. Däremot var det till stora delar också i syfte att smeka mitt ego som jag läste den, för mot slutet var det mest ambitionen som höll uppe ångan tack vare att jag hade grava koncentrationsproblem på den tiden.

Jag har velat läsa den nu igen på lite äldre dar och framförallt på engelska, men jag har bara kommit över en otroligt dålig Penguin-version hittills som jag funderar på att snyta mig med istället. Någon som har ett tips om en bra översättning och utgivning av boken på engelska? Då ska den vara så oförvanskad som möjligt och absolut inte i "förenklad version" vilket verkar vara Penguins favoritsätt att förstöra böcker på.

Jag var 18-19 när jag läste den för övrigt.
Citera
2009-07-05, 02:46
Medlem
utan.att.stannas avatar
Köpa brott och straff?

Någon som vet vart man kan köpa den, förrutom den lättlästa versionen? Hittar den verkligen ingenstans. Säljs den inte längre?

Fjodor dostojevskij
Citera
2009-07-05, 03:00
Medlem
SpaceCats avatar
Jag har den...

Gör ett sök på antikvariat.net, så lär du få träffar.
Citera
2009-07-05, 04:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post
Citera
2009-07-05, 04:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post
Ja? Jag vill så klart ha den på svenska?
Citera
2009-07-05, 06:00
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
tack, hittade flera av hans böcker, utom den. Vad ska du ha för din
Dels är köp&sälj ett regelbrott, dels är den nog med bland böcker jag magasinerat (utan någon bra förteckning ), så det skulle nog ta några timmar att hitta.

Förresten, vad menade du med "lättläst version" i första inlägget?

Köp en på originalspråket så får du en garanterat icke-lättläst version
Citera
2009-07-05, 11:38
Medlem
Papa.Ubus avatar
Hittade i alla fall en sju eller åtta olika utgåvor på svenska på SVAF (antikvariat.net) de flesta mellan 100 och 200:- (inklusive ljudbok). Någon av dem måste väl falla TS i smaken.

Ett tipos kan vara att köpa både en inbunden för att stoltsera med i bohyllan, och en pocketutgåva att läsa, då den inbundna är jävligt otymplig. Har dock för mig att den finns i en utgåva uppdelad på ett par band, vilket kan vara trevligt om man vill läsa i sängen.
Citera
2009-07-05, 13:34
Medlem
Brott och straff brukar krängs tillsammans med några av Dostojevskijs andra alster (Idioten och Bröderna Karamatzov) på bokrean varje år för en billig slant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in