2006-07-02, 15:48
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Fick halsfluss (tonsillit) för ca tre veckor sedan. Gick till doktorn och fick en 10-dagars kur Kåvepenin. Efter ca halva kuren försvann symptomen, och jag blev frisk. Avslutade såklart kuren ändå. Var frisk i ca 11 dagar, innan halsen börjar bli öm på nytt, och vips så bryter halsflussen ut igen. Ännu värre denna gången. Stack till doktorn igen, och nu tog de en odling och konstaterade att det var Streptokocker jag hade i halsen. Fick en ny kur, denna gång 10-dagars Cefadroxil Sandoz (1g). Första dagen på den kuren är idag. Lite frågor på det här:

1. Om det nu var så att den första kuren inte klarade av att bekämpa alla bakterierna, hur kommer det sig då egentligen att jag kände mig fullt frisk i nästan 12 dagar (ca 6 dagar efter avslutad kur)? Borde inte de överlevande bakterierna sätta igång med celldelning för fullt så fort jag slutat äta antibiotika? Eller kan de ha gjort det utan att jag märkt nåt?

2. Läste här att i Skandinvien och Holland så behandlar man Streptokocker med penicillin. Den uppenbara frågan är ju då: Hur gör man i övriga världen? Och varför är det bara vi och holländarna som kör med denna metod?

3. Är Streptokocker luftburna, eller är det nåt jag stoppat i käften som varit nersmetat med bakterierna?
Citera
2006-07-02, 16:23
Medlem
Great Cthulhus avatar
Det är snarare så att läkare gärna skriver ut penicillin efter att (om du har tur) kastat en blick i halsen. Senast betalade mitt försäkringsbolag en tusenlapp för följande

1) Hjälp jag har feber och halsont - kan du kolla om det är bakteriellt och i så fall ge mig antibiotika
2) Jaja - här är antibiotika. ut med dig.

Det tog tre minuter. Det betyder att om han är fullbelagd så drar han in 20000 spänn i timmen. Vilken kvacksalvare som helst kan trycka på kåvepeninknappen och skicka hem dig.

Det hjälpte inte att jag insisterade på att när jag har halsinfektioner är de ALDRIG bakteriella och ville att han skulle ta ett snabbtest mot streptokocker. Jag kan min sjukdomshistoria - men den kan man ju bara inte blanda in sådär. Man måste titta på varje enskillt fall sade doktorn.

Så det har nog snarare med kvaliteten på sjukvården att göra.

I USA har jag varit med om att de gett mig cortison när t.ex. halsmandlarna varit fulla av förkylningsblåsor - vilket är helt korrekt ifall man inte hittar någon annan infektion, bakterier eller virus. I Sverige tror folk man är från vettet om man berättar det. "Är du säker på att du inte skall ha kåvepenin - klart du skall - gå hem nu".
Citera
2006-07-02, 16:25
Medlem
Great Cthulhus avatar
En annan gång hade jag lyckats plocka på mig en multiresistent haemophilus-baktierie på en resa. Svensk akutsjukvård gav mig kåvepenin och skickade hem mig. "öhh ja ser ut som halsfluss, jajamensan".

Krävde senare tester och vägrade gå innan någon tagit en odling. Var bara bredspektrala grejer som bet.
Citera
2006-07-03, 09:20
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Verkar inte vara många här med svar på mina frågor... Skulle jag ställt dessa i nån annan forumsdel kanske?
En fråga till dock: Är det farligt att ligga ute och pressa i solen när man har halsfluss?
Citera
2006-07-03, 09:53
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Verkar inte vara många här med svar på mina frågor... Skulle jag ställt dessa i nån annan forumsdel kanske?
En fråga till dock: Är det farligt att ligga ute och pressa i solen när man har halsfluss?
Svårt att tro, däremot bör du kanske hålla dig för dig själv precis när kuren är avslutad eftersom immunförsvaret kan vara lite vekt då.
Citera
2006-07-03, 10:45
Medlem
Gravity2s avatar
Det finns bakterier som inte ger några symtom själva ensamma, men har möjlighet att föröka sig så att sjukdomen bryter ut igen. De är dessa som du aldrig blev av med.
Därför ska man ALDRIG avsluta en kur innan man blivit ordinerad att göra detta.
Citera
2006-07-03, 16:56
Medlem
blajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Fick halsfluss (tonsillit) för ca tre veckor sedan. Gick till doktorn och fick en 10-dagars kur Kåvepenin. Efter ca halva kuren försvann symptomen, och jag blev frisk. Avslutade såklart kuren ändå. Var frisk i ca 11 dagar, innan halsen börjar bli öm på nytt, och vips så bryter halsflussen ut igen. Ännu värre denna gången. Stack till doktorn igen, och nu tog de en odling och konstaterade att det var Streptokocker jag hade i halsen. Fick en ny kur, denna gång 10-dagars Cefadroxil Sandoz (1g). Första dagen på den kuren är idag. Lite frågor på det här:

1. Om det nu var så att den första kuren inte klarade av att bekämpa alla bakterierna, hur kommer det sig då egentligen att jag kände mig fullt frisk i nästan 12 dagar (ca 6 dagar efter avslutad kur)? Borde inte de överlevande bakterierna sätta igång med celldelning för fullt så fort jag slutat äta antibiotika? Eller kan de ha gjort det utan att jag märkt nåt?

2. Läste här att i Skandinvien och Holland så behandlar man Streptokocker med penicillin. Den uppenbara frågan är ju då: Hur gör man i övriga världen? Och varför är det bara vi och holländarna som kör med denna metod?

3. Är Streptokocker luftburna, eller är det nåt jag stoppat i käften som varit nersmetat med bakterierna?

Kan väl göra ett försök till att svara på dina frågor, jag är ingen läkare men har haft min beskärda del av halsfluss.

1. Penicillinet tog väl antagligen död på de flesta bakterier, dock inte alla, så efter kuren fanns det några kvar som började föröka sig. Detta går inte på en kvart, utan kan ta ett tag, i ditt fall då 6 dagar.

2. Det har jag ingen aning om, men jag tror det är fler än Holland och Sverige som använder sig av penicillin. Jag vet inte riktigt hur man ska bli av med det annars. Jag var i Spanien i våras och fick då halsfluss, och en spansk läkare skrev ut penicillin.

3. Streptokocker är luftburna, så du kan mycket väl ga fått det av någon som hostat och haft halsfluss, men det kan lika väl vara så att du tagit i eller ätit något med bakterier på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in