Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Fick halsfluss (tonsillit) för ca tre veckor sedan. Gick till doktorn och fick en 10-dagars kur Kåvepenin. Efter ca halva kuren försvann symptomen, och jag blev frisk. Avslutade såklart kuren ändå. Var frisk i ca 11 dagar, innan halsen börjar bli öm på nytt, och vips så bryter halsflussen ut igen. Ännu värre denna gången. Stack till doktorn igen, och nu tog de en odling och konstaterade att det var Streptokocker jag hade i halsen. Fick en ny kur, denna gång 10-dagars Cefadroxil Sandoz (1g). Första dagen på den kuren är idag. Lite frågor på det här:
1. Om det nu var så att den första kuren inte klarade av att bekämpa alla bakterierna, hur kommer det sig då egentligen att jag kände mig fullt frisk i nästan 12 dagar (ca 6 dagar efter avslutad kur)? Borde inte de överlevande bakterierna sätta igång med celldelning för fullt så fort jag slutat äta antibiotika? Eller kan de ha gjort det utan att jag märkt nåt?
2. Läste
här att i Skandinvien och Holland så behandlar man Streptokocker med penicillin. Den uppenbara frågan är ju då: Hur gör man i övriga världen? Och varför är det bara vi och holländarna som kör med denna metod?
3. Är Streptokocker luftburna, eller är det nåt jag stoppat i käften som varit nersmetat med bakterierna?
Kan väl göra ett försök till att svara på dina frågor, jag är ingen läkare men har haft min beskärda del av halsfluss.
1. Penicillinet tog väl antagligen död på de flesta bakterier, dock inte alla, så efter kuren fanns det några kvar som började föröka sig. Detta går inte på en kvart, utan kan ta ett tag, i ditt fall då 6 dagar.
2. Det har jag ingen aning om, men jag tror det är fler än Holland och Sverige som använder sig av penicillin. Jag vet inte riktigt hur man ska bli av med det annars. Jag var i Spanien i våras och fick då halsfluss, och en spansk läkare skrev ut penicillin.
3. Streptokocker är luftburna, så du kan mycket väl ga fått det av någon som hostat och haft halsfluss, men det kan lika väl vara så att du tagit i eller ätit något med bakterier på.