2006-07-02, 06:35
Medlem
Jari78s avatar
Jag skulle vilja ha tips och råd från någon som har erfarenhet förtidspensionering. Jag befinner mig i en sitts där detta verkar vara enda utvägen. Dokumenterad skada finns.
Citera
2006-07-02, 07:09
Medlem
jonas_d_s avatar
Fråga en läkare?
Citera
2006-07-02, 10:14
Medlem
Chickenkillers avatar
*host* soffliggare *host*

Nej nu va jag elak igen...men fråga en läkare, dem brukar veta sånt.
Citera
2006-07-02, 11:00
Medlem
Försäkringskassan kommer med det förslaget när de själva insett att det inte finns en annan utväg.
Citera
2006-07-02, 11:01
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jari78
Jag skulle vilja ha tips och råd från någon som har erfarenhet förtidspensionering. Jag befinner mig i en sitts där detta verkar vara enda utvägen. Dokumenterad skada finns.

Du kan alltså inte utföra NÅGOT som helst arbete? Du kan ju uppenbarligen skriva, eftersom du gör det här inlägget.
Citera
2006-07-02, 11:15
Medlem
Hmm, är förtidspension något man alls vill ha? Är det inte så att ens pension i mycket stor utsträckning sänks?
Citera
2006-07-02, 11:24
Medlem
Smörjmedels avatar
Alternativt kan man ju bli halv sjukpensionär. Om du dvs orkar jobba ca 2 dagar i veckan.
Citera
2006-07-02, 14:01
Medlem
Din läkare skriver under ett intyg på att din arbetsförmåga är 100% nedsatt och du fyller i ansökan och skickar den + intyg till Försäkringskassan. Det tar ca 3-9 månader att få sin ansökan behandlad, men du får retroaktivt från när din ansökan kom in, om den godkänns. Eftersom förtispensionering inte längre existerar så får du antingen aktivitetsersättning (19-29) eller sjukersättning (30+) varav båda är tidsbegränsade. Vanligtvis 2-3 år i taget, sen krävs en nyansökan.

Fler frågor?
Citera
2006-07-02, 14:32
Medlem
OllesBrorsa.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qritique
Din läkare skriver under ett intyg på att din arbetsförmåga är 100% nedsatt

Fler frågor?

Alltså vad innebär i realiteten 100% nedsatt arbetsförmåga?

För mig ser jag det som att man förlorat både armar och ben i en trafikolycka samt fått tungan utsliten av galna muslimer under utlandstjänst.

Borde vara en försvinnande liten del av befolkningen som är så skadade att det inte finns något arbete de kan utföra.
Citera
2006-07-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OllesBrorsa.
Alltså vad innebär i realiteten 100% nedsatt arbetsförmåga?

För mig ser jag det som att man förlorat både armar och ben i en trafikolycka samt fått tungan utsliten av galna muslimer under utlandstjänst.

Borde vara en försvinnande liten del av befolkningen som är så skadade att det inte finns något arbete de kan utföra.

100% nedsatt arbetsförmåga brukar numera innebära att personen inte kan återvända till heltidsarbete inom minst ett år (eftersom aktivitetsersättning/sjukersättning måste vara minst ett år). Jag är mest van vid psykiska funktionshinder och där kan det ju finnas massor av saker som försvårar ett riktigt arbete. T ex panikångest eller grav social fobi kan ju göra det väldigt svårt att behålla ett jobb, men om det finns arbetsgivare som är villiga att satsa så kan det gå att få ut dessa personer i arbetslivet. Funktionshindrade diskrimineras dock på arbetsmarknaden.

Lite siffror: http://www.ho.se/start.asp?lang=sv&sida=2770

Detta låter också troligt:

"Det finns flera tänkbara förklaringar till att sjukskrivna inte arbetar trots att de skulle kunna göra det. En förklaring kan vara att arbetsgivare inte tar sitt ansvar och anpassar arbetssituationen efter den anställdes behov och förutsättningar. En ännu viktigare förklaring är avsaknaden av tillräckliga ekonomiska drivkrafter för sjukskrivna att återgå i arbete. Dessutom kan många sjukskrivna behöva ett nytt arbete för att kunna börja arbeta igen. Men på grund av den låga rörligheten på arbetsmarknaden och den höga arbetslösheten är det svårt för individer, oavsett de är sjukskrivna eller inte, att byta arbetsplats eller yrke. En åtgärd som skulle kunna underlätta rörligheten på arbetsmarknaden är att individen under exempelvis ett års tid kan pröva ett nytt arbete utan att förlora sin tidigare anställning."
http://www.forsakringskassan.se/press/aktuellt/debartikel050512/

"Studien visar också att 32 procent av de heltidssjukskrivna uppger att de skulle vilja arbeta deltid med tanke på sin arbetsförmåga. Detta tyder också på att många personer är sjukskrivna i onödan och att åtgärder från arbetsgivare, Försäkringskassan och läkare skulle kunna få tillbaka många i arbete på deltid."

Detta stämmer bra med vad jag har upplevt, vilket är att rehabilitering och arbetet för att få tillbaka folk i arbetslivet fungerar väldigt väldigt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in