• 1
  • 2
2022-08-21, 21:49
Medlem
particulum1s avatar
I en upplevelse-aspekt så kan du inte uppleva dig själv, dvs du kan inte uppleva det som upplever för du kan inte gå bakom, bortom eller förbi upplevelsen, detta problem utesluter dock inte existensen utav en upplevare eftersom det kan vara en sinnes eller kognitiv begränsning vi har, ungefär som att vi inte kan se ögonen med ögonen eller röra fingerspetsen med samma finger, men samtidigt konfirmerar detta inte existensen utav en upplevare heller.

Om man använder argumentet "cogito, ergo sum", dvs "jag tänker alltså finns jag" som presenterades i föregående inlägg så förutsätter detta argument att du är det som tänker, och här möter man precis samma problem som man gör med upplevaren, dvs att det inte går att uppleva en tänkare heller, utan bara tankar som i sin tur är del utav upplevelsen.

Du kan däremot uppleva tanken om dig själv och du kan uppleva uppfattningen om dig själv, om du exempelvis har uppfattningen att du är hjärnan så upplever du uppfattningen om dig som hjärnan, men missta inte uppfattningen om dig (vad nu än uppfattningen må vara) som du eller tanken om dig (vad tanken än må vara) som du.

Upplevaren och tänkaren - som potentiellt kan vara du och jag - är alltså bortom medvetet räckhåll, dvs någonting som inte går att bli medveten om, men även inte går att observera, och således någonting man heller inte kan beskriva med egenskapen existens. Men återigen, bara för att detta inte är möjligt att göra så bör man samtidigt heller inte utesluta existensen utav jaget (alltså upplevaren eller tänkaren) eftersom det existerar fenomen som man både inte är medveten om och heller inte kan observera, och det utesluter inte existensen utav dem.

Buddha blev frågad om jaget existerar, han svarade att om jaget existerar eller inte är av lite betydelse, det som är av betydelse är hur du förhåller dig till jaget.
Senast redigerad av particulum1 2022-08-21 kl. 21:52.
Citera
2022-08-21, 23:32
Medlem
Om det icke funnes ett jag, måste jag uppfinna ett!
Citera
2022-08-24, 00:01
Medlem
"Jaget" är väl något vi hittat på, som vi sedan tror är vi. Men jag vet inte. Ganska djupt.
Citera
2022-08-24, 00:11
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
"jaget" problemet till de flesta mentala problem.Finns det? eller finns det inte?

Jaget, den dynamiska eller den andra topiken är en del i en modell framtagen av Freud.

Du kanske känner till Detet, Jaget och Överjaget?

Det vore förstås något djärvt att påstå att Jaget inte finns, även om man anser att modellen är förenklad.

Däremot stöter vi förstås på problem om det är så att du inte vill använda ”jaget” som beteckning för en samling känslor/upplevelser/kemiska processer som normalt samlas in under det namnet och bara därför tror att dessa delar på något magiskt vis försvinner.

”Jaget” finns förstås där oavsett vad du vill kalla det för och även om det i dig är ersatt med programmerad kod för att du råkar vara ett datorprogram i en A.i.-simulation eller dylikt.
Citera
2022-08-24, 13:36
Medlem
Med det sagt är det väl lite svårt att hitta ett begrepp som borde definiera ”jaget” när du varken kan känna, uppleva eller observera den.

Den enklaare modellen är dock den statiska, dvs Jaget och Det finns inte utan bara Id och Ego.

Detta förutsatt att man anser beteckningen Jaget reducerad till din egen medvetandekapacitet (och ingenting annat).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in