2026-08-04, 17:24
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Du kan inte menar du. Du använder hellre en hallucinerande LLM än tänker själv. (Kolla statistiken på hur ofta chatgpt har fel).

Näst intill alla förordningar, direktiv, beslut, genomförandeakter och ändringsakter som EU klubbar igenom är fulländade och bindande lagar, i vanlig mening, till skillnad från de 1500~ förordningar som vår riksdag klubbar igenom. Dessa förordningar är också till hälften bara en backlog av EU-lagar. Riksdagen har inte tid att klubba allt.

Staten konstaterade efter utredning 2014 att 30% av lagarna de klubbade igenom härstammar från EU. Mediala granskningar på årtalen 2000-2019 visar 37-42%. Du har alltså rätt på sätt och vis. Det är inte "allmänt accepterat". Det är befäst i granskningar gjorda av ett flertal mediehus och även riksdagen själva.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/kommittedirektiv/delaktighet-i-eu_h2b1112/

Du kunde väl åtminstone ha klickat upp ChatGPT's källor? Att sprida desinformation med LLM som bulvan gör dig inte mindre skyldig till spridningen.

Det är precis så man räknar ut andelar. Visa var matematiken fallerar? Eller justja, fråga ChatGPT.
Jämkningen var bara för att relatera till det tidigare inlägget, min gissning på var man har hittat siffran 80% helt enkelt.
Fundamental matematik av lägesmått är alltså inte en vedertagen metod för att jämka inom matematiken? Ok. Fråga ChatGPT vad godtycke innebär.
Men tack, då vet jag var siffran kommer ifrån.

Slutet där vet jag inte vem ChatGPT föreställs rikta sig till.
Brukar inte skratta åt invalider, men det är något särskilt LLM-invalider.
Skulle gärna se hur du formulerade frågan till ChatGPT. Anar ett ganska allvarligt bias i frågeställningen.
Tack för bra input.
Det är ett ofog med chatgpt och allt det här länkkrigandet egentligen. Oavsett åsikt kan man hitta något som bekräftar vad man tycker, men få kan relatera informationen till verkligheten, och ännu färre ser bortom sin egen bubbla.

Använd erat sunda förnuft och tänk efter.
Hur fungerar demokratin i Sverige i praktiken?
Hur mycket makt har folket?
Hur många vallöften hålls?
Hur vet vi vilken politik vi röstar på när vi har blockpolitik och aldrig vet hur kommande regering ser ut?

Varför får vi inte rösta om väsentliga saker för vår och vårt lands framtid, såsom nato, dca-avtal osv.
Varför har vi politiker som skapar oro och oreda istället för lugn och reda?
Varför klarar inte vår stat av att leverera fungerande infrastruktur?

Varför har vi ingen opposition?
Varför är våra politiker inte transparanta med vad de gör?
Varför är de så arroganta och obrydda om sitt land och folk de är tillsatta att förvalta?
Varför är vi så kuvade att vi inte vågar yttra våra åsikter offentligt av rädsla för att bli cancellerade?

WEF är bara en av alla dessa organisationer i ett nätverk som styr världen. Och om man inte tror att vi styrs av något annat än våra politiker och har demokrati i Sverige, varför är det precis likadant i alla andra länder i EU?
Citera
2026-08-04, 18:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du kan inte menar du. Du använder hellre en hallucinerande LLM än tänker själv. (Kolla statistiken på hur ofta chatgpt har fel).

Näst intill alla förordningar, direktiv, beslut, genomförandeakter och ändringsakter som EU klubbar igenom är fulländade och bindande lagar, i vanlig mening, till skillnad från de 1500~ förordningar som vår riksdag klubbar igenom. Dessa förordningar är också till hälften bara en backlog av EU-lagar. Riksdagen har inte tid att klubba allt.

Staten konstaterade efter utredning 2014 att 30% av lagarna de klubbade igenom härstammar från EU. Mediala granskningar på årtalen 2000-2019 visar 37-42%. Du har alltså rätt på sätt och vis. Det är inte "allmänt accepterat". Det är befäst i granskningar gjorda av ett flertal mediehus och även riksdagen själva.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/kommittedirektiv/delaktighet-i-eu_h2b1112/

Du kunde väl åtminstone ha klickat upp ChatGPT's källor? Att sprida desinformation med LLM som bulvan gör dig inte mindre skyldig till spridningen.
Nu drar du påståenden ur röven som en fullfjädrad konspirationsteoretiker - givetvis kollade jag källorna innan jag citerade chat.
EU antar visserligen många rättsakter varje år, men de är inte alla "lagar" i vanlig mening. De omfattar bland annat förordningar, direktiv, beslut, genomförandeakter och ändringsakter. Antalet beror också på vad man räknar.
https://eur-lex.europa.eu/statistics/2026/legislative-acts-statistics.html

Det finns inget allmänt accepterat tal på 30–40 %. Regeringen konstaterar att en växande andel av svensk lagstiftning påverkas av EU, men anger ingen sådan procentsats. Andelen varierar kraftigt mellan olika politikområden.
https://www.government.se/how-sweden-is-governed/swedish-legislation---how-laws-are-made
Detta stämmer ju också med det du själv skriver även om du tydligen hade nyare uppgifter - dock betyder ju inte "påverkar" och "härstammar" samma sak..

Förordning
En EU-lag som gäller på exakt samma sätt i alla EU-länder. Den börjar gälla direkt när den har trätt i kraft. Många regler inom till exempel livsmedels- och jordbruksområdet är förordningar. Förordningar införs inte i svensk lagstiftning men ibland kan en svensk lag behöva ändras eller kompletteras för att det inte ska bli en regelkrock när en förordning börjar gälla.

Direktiv
Ett direktiv är en lag som sätter upp ett mål som ska uppnås, ett slags ramlagstiftning. Medlemsländerna avgör sedan själva vilka åtgärder som ska vidtas för att målet ska uppnås. Medlemsländerna har ofta två år på sig att genomföra ett direktiv. I Sverige stiftar riksdagen de lagar som krävs för att nå målet. När den svenska lagstiftningen är anpassad till direktivet anmäler regeringen det till EU-kommissionen.

Beslut
Beslut riktar sig ofta speciellt till en eller flera personer, företag eller organisationer. Därför lämpar de sig bäst för administrativa syften eller för att genomföra lagar som redan finns. Beslut används till exempel ofta inom EU:s konkurrenslagstiftning och kan då vända sig till företag. De är bindande för den de riktar sig till.

Rekommendationer och yttranden
Rekommendationer och yttranden är inte bindande rättsakter.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/sa-fungerar-eu/en-eu-lag-blir-till/eus-lagar-och-regler

Citat:
Det är precis så man räknar ut andelar. Visa var matematiken fallerar? Eller justja, fråga ChatGPT.
Jämkningen var bara för att relatera till det tidigare inlägget, min gissning på var man har hittat siffran 80% helt enkelt.
Hur tänker du då? Givetvis kan man inte räkna som du gör - det finns t.ex. massor av förordningar, lagar och direktiv från EU som överhuvudtaget inte påverkar svensk lagstiftning eftersom vi redan har täckt upp för det. Tänk att Sverige har lagstiftat om förbud mot att äta tacos på torsdagar - om EU senare kommer med samma lagstiftning är det ju inte EU som legat till grund för vår Tacolag - men det tar du ju inte hänsyn till i dina estimat.
Och din gissning om var siffran 80% kommer ifrån är också fel som redan visats.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-08-04 kl. 18:20.
Citera
2026-08-04, 18:46
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Vi borde diskutera hur vi motarbetar dem i varje instans.
Problemet är att alla våra partier verkar vara infiltrerade.

Vilket syfte har de (WEF) och målsättning?
Citera
2026-08-04, 18:57
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nu drar du påståenden ur röven som en fullfjädrad konspirationsteoretiker - givetvis kollade jag källorna innan jag citerade chat.
EU antar visserligen många rättsakter varje år, men de är inte alla "lagar" i vanlig mening. De omfattar bland annat förordningar, direktiv, beslut, genomförandeakter och ändringsakter. Antalet beror också på vad man räknar.
https://eur-lex.europa.eu/statistics/2026/legislative-acts-statistics.html

Det finns inget allmänt accepterat tal på 30–40 %. Regeringen konstaterar att en växande andel av svensk lagstiftning påverkas av EU, men anger ingen sådan procentsats. Andelen varierar kraftigt mellan olika politikområden.
https://www.government.se/how-sweden-is-governed/swedish-legislation---how-laws-are-made
Detta stämmer ju också med det du själv skriver...

Förordning
En EU-lag som gäller på exakt samma sätt i alla EU-länder. Den börjar gälla direkt när den har trätt i kraft. Många regler inom till exempel livsmedels- och jordbruksområdet är förordningar. Förordningar införs inte i svensk lagstiftning men ibland kan en svensk lag behöva ändras eller kompletteras för att det inte ska bli en regelkrock när en förordning börjar gälla.

Direktiv
Ett direktiv är en lag som sätter upp ett mål som ska uppnås, ett slags ramlagstiftning. Medlemsländerna avgör sedan själva vilka åtgärder som ska vidtas för att målet ska uppnås. Medlemsländerna har ofta två år på sig att genomföra ett direktiv. I Sverige stiftar riksdagen de lagar som krävs för att nå målet. När den svenska lagstiftningen är anpassad till direktivet anmäler regeringen det till EU-kommissionen.

Beslut
Beslut riktar sig ofta speciellt till en eller flera personer, företag eller organisationer. Därför lämpar de sig bäst för administrativa syften eller för att genomföra lagar som redan finns. Beslut används till exempel ofta inom EU:s konkurrenslagstiftning och kan då vända sig till företag. De är bindande för den de riktar sig till.

Rekommendationer och yttranden
Rekommendationer och yttranden är inte bindande rättsakter.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/sa-fungerar-eu/en-eu-lag-blir-till/eus-lagar-och-regler

Hur tänker du då? Givetvis kan man inte räkna som du gör - det finns t.ex. massor av förordningar, lagar och direktiv från EU som överhuvudtaget inte påverkar svensk lagstiftning eftersom vi redan har täckt upp för det. Tänk att Sverige har lagstiftat om förbud mot att äta tacos på torsdagar - om EU senare kommer med samma lagstiftning är det ju inte EU som legat till grund för vår Tacolag - men det tar du ju inte hänsyn till i dina estimat.
Och din gissning om var siffran 80% kommer ifrån är också fel som redan visats.

Ojoj nu åker halmgubbarna fram. Antar att resten är ChatGPT igen då?

Så du kontrollerade källan som menade att siffrorna 30-40% var tagna ur luften? Varför vidarebefodrade du hallucinationen efter att ha bekräftat att 30-40% är de korrekta och officiella siffrorna? Ljuga bara för sakens skull eller?
Ja precis. Min källa (riksdagen) bekräftar det jag skriver. Vet inte vad du försöker få sagt med det. Mystisk och självsaboterande länk du ger. Räcker inte att bara klicka, läs också innehållet.

Gillar att du går vidare med att beskriva lagar och föreskrifter som står ovanför Svensk lagstiftning som argument för att det inte är lagar. GPT råkar till och med kalla förordningar och direktiv för EU-lagar. Kan du räkna ut varför GPT gör detta? För att GPT hämtar texten om att det inte är lagar från någon artikel, medans den inte själv kan utröna någon praktiskt skillnad mellan dessa begrepps funktion.
Läs det den skriver nu. Förordningar skrivs inte in i Svensk lagstiftning. De gäller redan som lag i landet ögonblicket det klubbas igenom i EU-parlamentet. (som du själv bekräftade i din government-länk). Förordningar är juridiskt bindande.
Ett direktiv är en lag där landet får 2 år på sig att anpassa sin lagstiftning. Direktiv är juridiskt bindande.
Beslut är lagar riktade mot specifika branscher. Beslut är juridiskt bindande.

Vet inte varför GPT glider in på rekommendationer och yttranden, men ja det klubbas 600~ såna grejer utöver de 2000 lagar jag nämde.

Hur kan du inte förstå?
Om Sverige tar bort taco-lagen så gäller EU's taco-lag. Det finns inget verktyg för en befolkning att ändra på det annat än att lämna EU. Att vi inte ändrar på någonting vid instiftandet gör oss inte mindre juridiskt bundna till lagen EU stiftar.

Jag har inte bemödat mig att kontrollera GPT's påstående kring 80% så inte vet jag, men mitt påstående var att 70~ och 90~ jämkas till 80 i matematiken. Detta menade GPT var fel. Varför svarar den inte? Varför copy-pastar du inte bara mitt inlägg i sin helhet till GPT?
Justja.. Då försvinner svarsmanipulationen och du blir helt onödig i sammanhanget.
Citera
2026-08-04, 19:27
Medlem
Jag tycker vi fått det bättre och bättre varje år under ganska lång tid, t.o.m. frugan har blivit tjockare. Och kapsylerna sitter fast!
Om det är några gråmän som styr bakom kulisserna så får de gärna fortsätta med det.
Problemen i världen idag är mestadels i öst med onda diktatorer så inte kan hålla sig på sin jordplätt.
Citera
2026-08-04, 19:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ojoj nu åker halmgubbarna fram. Antar att resten är ChatGPT igen då?
Du verkar lite förvirrad - den enda halmgubbe jag sett i vår konversation var när du påstod att jag inte skulle ha kontrollerat källorna - varför ljög du om det?

Citat:
Så du kontrollerade källan som menade att siffrorna 30-40% var tagna ur luften?
Ja givetvis. Jag länkade den även till dig - regeringens hemsida.

Citat:
Varför vidarebefodrade du hallucinationen efter att ha bekräftat att 30-40% är de korrekta och officiella siffrorna? Ljuga bara för sakens skull eller?
Det är inte korrekta siffror om vi diskuterar hur stor andel av sveriges lagar som "är direkta anpassningar till EU-lagar" som du påstod. Det är andelen lagar som påverkas av EU: "Enligt uppgifter från EU-upplysningen vid Sveriges riksdag påverkar beslut som fattas av EU 30 procent av alla lagar som antas av riksdagen"
Du förstår nog också skillnaden.

Edit: ett exempel. EU lagstiftar om att vin som säljs på en gård måste ha riktig kork. Sverige bestämmer att vi ska tillåta gårdsförsäljning och skriver en lag om detta - då skriver vi även in att ett av villkoren är att man inte får ha skruvkork utan måste ha äkta kork vid gårdförsäljning. Lagen har alltså påverkats av EU, men inte uppstått som en följd av EU.

Citat:
Gillar att du går vidare med att beskriva lagar och föreskrifter som står ovanför Svensk lagstiftning som argument för att det inte är lagar.
Om Sverige redan har lagar på plats som reglerar det som EU bestämmer så är våra lagar inte anpassningar till EU - jag förstår inte hur du inte förstår det... Sen börjar du spekulera i att vi då inte kan ta bort dessa lagar, men det gör ju ändå inte att år initiala lag skulle ha påverkats av EU...

Citat:
Jag har inte bemödat mig att kontrollera GPT's påstående kring 80% så inte vet jag, men mitt påstående var att 70~ och 90~ jämkas till 80 i matematiken. Detta menade GPT var fel. Varför svarar den inte? Varför copy-pastar du inte bara mitt inlägg i sin helhet till GPT?
Det var exakt det jag gjorde - och du fick svaren i mitt första inlägg till dig...

För sakens skull anser jag också att EU har alldeles för mycket makt och hade gärna röstat för en Swexit om det inte vore för resultatet av Brexit... Jag argumenterar inte för EU på något sätt - jag argumenterar emot konspirationsteorier - i detta fall har de dock drivit ivägfullständigt off topic från vad tråden handlar om så nu får det räcka...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-08-04 kl. 20:37.
Citera
2026-08-04, 21:43
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du verkar lite förvirrad - den enda halmgubbe jag sett i vår konversation var när du påstod att jag inte skulle ha kontrollerat källorna - varför ljög du om det?

Ja givetvis. Jag länkade den även till dig - regeringens hemsida.

Fråga din kompis vad en halmgubbe är.

Du länkar information som bekräftar det jag säger som ett argument för att det jag säger är fel.
Jag gav dig benefit of the doubt och valde att anta att kruxet låg i källkritiken och inte i kognitionen. Sorry.

Du länkade en beskrivning kring hur en lag blir till i Sverige. Som inte motsätter sig något av det jag sagt. Från det inledande stycket:
"A growing proportion of legislation affecting Sweden is enacted by the European Union. Some of these laws apply directly, without prior sanction by the Riksdag, while others must be implemented in existing Swedish legislation before they can take effect."
Sista biten utesluter en ganska viktig detalj så jag tar och lägger till den.
while others must be implemented in existing Swedish legislation within 2 years before they can take effect."

Detta tillsammans med regeringens rapport om 30% och medias rapportering kring 37-42% borde väl ändå få myntet att trilla ner för dig? Regeringsrapporten uteslöt rättsakter som ansågs ha minimal påverkan vilket är varför media kommer upp i högre siffror.

Citat:
Det är inte korrekta siffror om vi diskuterar hur stor andel av sveriges lagar som "är direkta anpassningar till EU-lagar" som du påstod. Det är andelen lagar som påverkas av EU: "Enligt uppgifter från EU-upplysningen vid Sveriges riksdag påverkar beslut som fattas av EU 30 procent av alla lagar som antas av riksdagen"
Du förstår nog också skillnaden.

EU-lagar gör att Sverige måste formulera om sina egna och driva detta genom riksdagen. Det vore ett lagbrott för Sverige att inte göra så. Är det ordet "påverkan" du inte förstår innebörden av nu?

Citat:
Om Sverige redan har lagar på plats som reglerar det som EU bestämmer så är våra lagar inte anpassningar till EU - jag förstår inte hur du inte förstår det... Sen börjar du spekulera i att vi då inte kan ta bort dessa lagar, men det gör ju ändå inte att år initiala lag skulle ha påverkats av EU...

Ja? Varför ska vi plötsligt prata om när Sverige inte klubbar nya lagar? När vår lag redan stämmer överens med EU's så behöver vi såklart inte göra nånting. Dessa lagar blir istället osynligen befästa på högre instans dit varken offentlighetens ögon eller demokrati når. Er mästare utbytt utan att någon märker något.
Lagar som inte klubbas eller ändras ingår såklart inte i statistiken över lagar som klubbats och ändrats. Det måste du ju ändå förstå?
Jag spekulerar inget. Det finns ingen mekanism för att, som nation, ta bort dessa lagar.

Citat:
Det var exakt det jag gjorde - och du fick svaren i mitt första inlägg till dig...

Och jag har gett dig otvetydiga bevis på att den hallucinerade.
Den svarar för övrigt inte alls samma sak till mig nu. Röd flagg än?

Citat:
För sakens skull anser jag också att EU har alldeles för mycket makt och hade gärna röstat för en Swexit om det inte vore för resultatet av Brexit... Jag argumenterar inte för EU på något sätt - jag argumenterar emot konspirationsteorier - i detta fall har de dock drivit ivägfullständigt off topic från vad tråden handlar om så nu får det räcka...
Du argumenterar emot offentlig och officiell data som kommer direkt ur hästens mun. Du tror att riksdag, media och EU-parlament ljuger om sin inverkan. Sen kallar du mig för konspirationsteoretiker. Fantastiskt.

Det är inte off-topic. Tråden handlar om dolda maktstrukturer. WEF använder EU (och andra) för att få igenom sina policys. Ideologiskt är WEF helt och hållet i linje med EU-komissionen och de arbetar för samma agenda.
Citera
2026-08-04, 21:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fråga din kompis vad en halmgubbe är.

Du länkar information som bekräftar det jag säger som ett argument för att det jag säger är fel.
Skärp dig - jag förklarade ytterst tydligt med citat, källor och exempel varför jag anser att dina argument är felaktiga. Du har redan från start bemött det jag skriver med ignorans och pejorativ utan att överhuvudtaget ge sken av att du vare sig läst eller förstått det jag ifrågasätter. Allt det du diskuterat är dessutom fullständigt off topic.
Tack och adjö.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in