• 1
  • 2
2022-08-19, 17:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan stämma...nån gång tillåfrån jobbet går nog bra..jah har Moderna som bolag men det går nog genom bilsport...haft så i många år...innan var det 750kr mån.
För några år sedan ringde en från bilsport försäkring och jag fick inte använda bilen till att åka till affären endast till utställning och tillställningar alltså inte ut och nöjes åka. Bilen skulle stå i ett enskilt garage helst i betong så det inte kan brinna och ligga lite högre så det inte kan bli översvämning. Bara försäkrings tagare får köra bilen. Så när jag frågade om att jag förvarar bilen i en ladugård i trä, har en chaufför och vi är ute en lördagskväll och åker. Vid skada då gäller inte försäkringen eftersom det är utanför deras krav, då fick jag till svar korrekt.

Nästa fråga var att varför står inte dessa krav klart och tydligt när om man läser om försäkringen då var svaret att det är försäkrings tagarens skyldighet att ta reda på det.

Kan ju tillägga att jag tog inte försäkring hos dom och dom som jag känner har avslutat hos dom. Det är min åsikt och så förklarade dom för mej
Citera
2022-08-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
För några år sedan ringde en från bilsport försäkring och jag fick inte använda bilen till att åka till affären endast till utställning och tillställningar alltså inte ut och nöjes åka. Bilen skulle stå i ett enskilt garage helst i betong så det inte kan brinna och ligga lite högre så det inte kan bli översvämning. Bara försäkrings tagare får köra bilen. Så när jag frågade om att jag förvarar bilen i en ladugård i trä, har en chaufför och vi är ute en lördagskväll och åker. Vid skada då gäller inte försäkringen eftersom det är utanför deras krav, då fick jag till svar korrekt.

Nästa fråga var att varför står inte dessa krav klart och tydligt när om man läser om försäkringen då var svaret att det är försäkrings tagarens skyldighet att ta reda på det.

Kan ju tillägga att jag tog inte försäkring hos dom och dom som jag känner har avslutat hos dom. Det är min åsikt och så förklarade dom för mej
Låter ju konstigt å nått jag inte hört...det är ju liksom ingen vitts att ha bilen då å sätta ut en sträcka...jag kör ca 250 mil om året..i sommar inget ..haft annat att fixa med.
Citera
2022-08-20, 21:51
Medlem
Gå med i en MHRF-ansluten bilklubb.
Låt deras MHRF-besiktningsman besikta och godkänna bilen.
Uppfyll kraven på brandsläckare, MiNST 2 kg, och montera snabbfrånskiljare till batteriet.
I regel måste bilen vara minst 30 år gammal.
Undantag för "speciella" bilar kan göras från 20 år.
Kontakta förslagsvis Folksam.
Du måste även ha en "vardagsbil" samt förbinda dig att endast använda den MHRF-försäkrade bilen för "hobbybruk" = besöka bilrelaterade träffar och mindre fritidskörning.
Skabbiga pilsnerbilar och starkt slitna bilar godkänns ej - en viss klass måste uppnås.

Så har jag en av mina hobbybilar försäkrade med 770:-/helår för helförsäkring med 3.000:- självrisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in