Citat:
Ursprungligen postat av
heebu
Ja, jag tror att jag är med på hur du tänker. Jag har bara enstaka gånger sovit med liggunderlag och aldrig egentligen tyckt att det varit bekvämt. Själv tycker jag bäst om min 150x200cm fleecefilt som isolering mellan sovsäck och hängmatta, men då om något talar vi om stor packvolym och vikt.
Det jag tidigare glömde säga, när du funderade på temperaturer, var att hängmattan också trycker ihop sovsäcken på sidorna (hur mycket beror på modellen), så det kan vara bra att ha ett lite bredare liggunderlag som gör att hängmattan "hålls bredare". Tex om jag går till sängs liggandes på rygg så kan det hända att jag börjar frysa om överkroppen, speciellt axlarna, om hängmattan kommer åt att trycka ihop sovsäcken. Men det är något du måste prova själv för att veta vad som passar dig. Problemet med att hängmattan trycker ihop sovsäcken finns däremot inte med en underquilt.
Förresten så har tarpen till den länkade hängmattan bara 4 fästpunkter, vilket kan begränsa hur du kan sätta upp den i andra samanhang. Men om du är ok med det så kör på.
Tack för fortsatt bra svar. Fästpunkterna i tarpen har jag tänkt på men beaktat priset är jag ganska säker på att det kommer fungera. Gällande liggunderlag har jag tänkt lite tvärtom, typ att skaffa ett så smalt som möjligt alternativt skära till ett vanligt 55x200cm själv.
Vintertid brukar jag annars ha en renfäll som ”golv” i tältet och ovanpå det ett gammalt hederligt liggunderlag i skumplast..
Renfällen väger dock en hel del. I min tidigare tråd avseende att sova ute avslöjade och fick jag kritik för vikten av min pakning. Och den var befogad eller ja, det beror på hur man ser på det.
Hade en Nikon d300 med batteripack vilket väger ett drygt kilo. Två finfina objektiv som ligger på närmare kilot styck samt två rejäla powerbanks. I efterhand inser jag att det hade räckt med en powerbank mer än väl. Hade även kunnat skippa en hel del av fiskeutrustningen jag hade med mig så utrymme till plats och vikt finns onekligen. Men visst sjutton borde väl en renfäll räcka långt för värme och isolering?
Annars undrar jag väl mest vad du tror om ”paketet” jag länkat till i Ts. Skit i Fjällmark, det är uppenbart SnugPak som är tillverkare och söker man på SnugPak hammock är det just denna som kommer upp från ett gäng olika försäljare.
Vad skulle du komplettera med för liggunderlag och eventuell underfilt? Har kikat på denna:
https://www.momojord.se/butik/snugpa...et-underquilt/ dock är butiken kanske inte första val utan jag kan nog hitta samma produkt billigare från en butik jag känner till. Borde inte vara så skeptisk egentligen men har jag startat en tråd i frågan verkar den dumt att inte spinna vidare. Som sagt var jag inne på ett betydligt billigare liggunderlag jag dessutom tänk skära till.
Hade jag fått denna idé tidigare vore det inga problem men nu är ju hösten snart här och det går inte att blunda för kylan på nätterna i all evighet.