• 2
  • 3
2022-08-19, 14:22
Medlem
RostigHinks avatar
Ny rubrik. Tidigare: Tycker ni elen är dyr? Lönar sig gasspis?

/Moderator
Citera
2022-08-19, 15:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ja? precis som ringahals skrev!
Jag tror inte du förstår riktigt.
Citera
2022-08-19, 15:37
Medlem
Det lär inte löna sig!
Citera
2022-08-19, 17:10
Medlem
ufomongos avatar
3000kr per år för gasen?
Kommer gasen i engångsflaskor levererade av high end hookers?
Citera
2022-08-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Bor i tvårummare i Stockholm med induktionsspis, har haft en total elkostnad på runt 4000 kr om året senaste åren.

Har möjlighet att byta till gasspis. Gasen kistar mig i så fall 3492 kr om året, fast pris.
Jag kokar tevatten varje morgon och lagar middag några gånger i veckan, ett helt vanligt singelhushåll.

Inte fan lär det löna sig att byta till gas öven om elen blir rekorddyr i vinter?

Utöver det så är en gasspis inget att ha jämfört med en modern induktionsspis så varför folk har gasspis trots de hutlösa gasspisarna är ett mysterium om de har el så det räcker till en elspis!

Skulle du byta till gas för att spara pengar?
Kommer det någonsin gå att räkna hem ens om vi bortser från inköp och installation av spisen?
Det krävs att du har en elkostnad på 10 kronor per dag för matlagning för att du ska komma upp i gasens kostnad på 3492 kr. Med ett elpris på 10 kr/kWh så behöver du förbuka 1 kWh per dag. 1000 watt drar kanske spisen så du behöver laga mat en timme per dag samtidigt som elpriser behöver vara i genomsnitt 10 kr/kWh. En spispatta har kanske en max effekt på 2000 W men man har ju oftast inte den på max i en hel timme utan vid långkok har man lägre värme.

Nej, du kommer inte att tjäna pengar på att gå över till gas. Däremot så kan det vara en bra backup utifall det blir strömavbrott.

Sverige har överskott på elektricitet men det är sämre med försörjningen med gas då den mesta gasen i EU importeras från Ryssland.

Om du tror på så höga elpriser att det lönar sig med gasspis så ska du se till att teckna ett avtal med fast elpris.
Senast redigerad av Mynicname 2022-08-19 kl. 19:09.
Citera
2022-08-19, 20:23
Medlem
Citat:
Hej!
Bor i tvårummare i Stockholm med induktionsspis, har haft en total elkostnad på runt 4000 kr om året senaste åren.

Har möjlighet att byta till gasspis. Gasen kistar mig i så fall 3492 kr om året, fast pris.
Jag kokar tevatten varje morgon och lagar middag några gånger i veckan, ett helt vanligt singelhushåll.

Inte fan lär det löna sig att byta till gas öven om elen blir rekorddyr i vinter?

Utöver det så är en gasspis inget att ha jämfört med en modern induktionsspis så varför folk har gasspis trots de hutlösa gasspisarna är ett mysterium om de har el så det räcker till en elspis!

Skulle du byta till gas för att spara pengar?
Kommer det någonsin gå att räkna hem ens om vi bortser från inköp och installation av spisen?

Hej, jag är lite osäker på om det faktiskt är värt det. Har du räknat med nätavgiften? För det är den absolut största summan.
Jag bor i Stockholm och har gasspis, betalar 55kr/mån för själva gasen men nätavgiften ligger på ca 300 per månad.
Citera
2022-08-20, 21:38
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har inte uttryckt någon oro, jag resonerar bara kring de ekonomiska brytpunkterna för olika energialternativ. Jag skulle ta en elräkning oå 5000 kr i månaden med en axelryckning.

Du projicerar din egen oro på mig!

😂😂😂😂 bor själv i hus, har rörligt,bor i elområde 3 men är inte det minsta orolig. Har så låg årsförbrukning så jag oroar mig inte överhuvudtaget. Men förstår att vissa husägare med hög årsförbrukning oroar sig i dessa tider. Mest synd är det för pensionärer som bor i hus och har låg pension dom blir det inte lätt för kommande vinter om el priserna blir skyhöga. Lgh innehavare behöver inte oroa sig😉😄😁
Citera
2022-09-28, 17:49
Har en kombinerad gasspis med induktionshäll sen några år tillbaka, vi kör 40/60, alltid snabbare med gas och trevligare + samma gas till utegrillen, supernöjd, ekonomi, elen nu är dyrare i det stora hela, jämnar väl ut sig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in