Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-18, 18:40
  #13
Avstängd
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Att jaga älg är rasistiskt. Ni som gör det borde sluta med det omedelbart om ni inte vill bli kallade rasister.

Vad är det då som gör älgjägare till rasister? Jag ska beskriva det. Idéer om vissa individers överlägsenhet har funnits genom mänsklighetens historia, men rasismen som formell ideologi uppkom först på 1800-talet, efter inspiration från bland annat nationalromantik och socialdarwinism. Många målningar från nationalromantiken visar hur jägare dödar älgar, bland annat av konstnären Rev Samuel Manning. Och varför dödar de älgarna? Jo, för att människan ser sig själv som en högre ras (human race) än älgen.

Under 1800-talets integralism och holism ansågs man som en jägarmästare om man under en jakt kunde fånga ett större djur. Och gissa vilket djur som är störst att fånga? Jo, älgen! I samband med att älgen anses ha positiva genetiska egenskaper (stor, stora horn osv) så övergav man andra raser för att fokusera helt på älgen.

Vi avslutar med en retorisk fråga: Skulle en jägare skjuta en älg om älgen såg ut som han själv? Svaret är uppenbarligen nej. Och vad är detta då? Jo, RASISM.

Nå, vad sa ni nu då? Att jaga älg är rasistiskt. Ni som hävdar annat kan ju försöka motbevisa mig med andra teorier.

Speceist är ordet du söker!
Speciesism innebär diskriminering baserad på arttillhörighet.
I det här fallet handlar det om mord.
Så det är mycket värre.
Citera
2022-08-18, 18:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jakt är framför allt en klassfråga. Du måste för det första ha jaktmarker och för det andra licenser och vapen. Allt detta är dyrt och ingenting som arbetarklassen har råd med. Det är en sport för överklassen. Då kan vi fråga oss varför vi med skattepengar ska finansiera upprätthållandet av denna sport. Med skogvaktare, licensiering, tillsynsmyndigheter, utbildningar, polisutredningar om jaktbrott osv. Bättre att förbjuda helt och endast ha kommunal skyddsjakt vid behov och eventuellt om det verkligen behövs, licensiera till ett fåtal seriösa livsmedelsproducenter.

Jag noterar att du har fått rätt mycket om bakfoten.
Citera
2022-08-19, 11:42
  #15
Moderator
Siegfrids avatar
0.02

Rasforskning --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator
Citera
2022-08-19, 14:09
  #16
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Artism borde det heta. Älgen är en annan art, inte en annan ras.
Och ja, människan är överlägsen älgen evolutionsmässigt, vilket motiverar jakten. Vore det tvärtom skulle människan inte kunna jaga älg.

Helt korrekt.

Den som jagar älg är alltså inte en rasist utan en artist...
Citera
2022-08-20, 21:00
  #17
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jakt är framför allt en klassfråga. Du måste för det första ha jaktmarker och för det andra licenser och vapen. Allt detta är dyrt och ingenting som arbetarklassen har råd med. Det är en sport för överklassen. Då kan vi fråga oss varför vi med skattepengar ska finansiera upprätthållandet av denna sport. Med skogvaktare, licensiering, tillsynsmyndigheter, utbildningar, polisutredningar om jaktbrott osv. Bättre att förbjuda helt och endast ha kommunal skyddsjakt vid behov och eventuellt om det verkligen behövs, licensiera till ett fåtal seriösa livsmedelsproducenter.

Vad snackar du för dynga? Jag är en helt vanlig arbetare från ett vanligt arbetarhem och jakt är absolut ingen "överklassport". Och vad är det för skattepengar som går till jakten? Finns ingen skogsvaktare på marken jag arrenderar, och vad menar du med licensering? Är det älglicenser du menar så är det vi jägare som betalar den i slutändan (fällavgift för älg)även tillsynsmyndigheter (statlig jaktkort)
Utbildning till jägare betalar man själ om man inte går en gymnasieutbilning men det är ju samma som alla andra utbildningar så står samhället för dom. Ja polisutredningar finns innom alla områden i samhället vare sig det är jakt bilkörning eller fotboll men dom största insatserna för "jaktbrott" är ju rena rama påhitt av några väldigt dåligt pålästa åklagare (Läs Åse Schoultz och Lars Magnusson)
Citera
2023-06-07, 16:16
  #18
Medlem
Craiggs avatar
Ok så jägare är alltså art-hatare istället för rasister.
Citera
2023-06-07, 16:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jakt är framför allt en klassfråga. Du måste för det första ha jaktmarker och för det andra licenser och vapen. Allt detta är dyrt och ingenting som arbetarklassen har råd med. Det är en sport för överklassen. Då kan vi fråga oss varför vi med skattepengar ska finansiera upprätthållandet av denna sport. Med skogvaktare, licensiering, tillsynsmyndigheter, utbildningar, polisutredningar om jaktbrott osv. Bättre att förbjuda helt och endast ha kommunal skyddsjakt vid behov och eventuellt om det verkligen behövs, licensiera till ett fåtal seriösa livsmedelsproducenter.

Va ?? Jag har massivt med släkt i öfre norrland, hälften går på a-kassa. Alla jagar.
Alla har fin skoter.

Dessutom det finns inga statliga skogvaktare, vapenlices drar in pengar till statskassan
Samt. Det kostar att skjuta en älg. Du betalar till Länstyrelsen
Avgifterna för fällda älgar och registreringsavgifter bildar en älgvårdsfond i varje län. Pengarna i Älgvårdsfonden används bland annat till Länsstyrelsens administration och älgförvaltningsgruppernas arbete.
Citera
2023-06-08, 07:47
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Vi avslutar med en retorisk fråga: Skulle en jägare skjuta en älg om älgen såg ut som han själv? Svaret är uppenbarligen nej. Och vad är detta då? Jo, RASISM.
Det handlar om speciesism, på svenska artdiskriminering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Speciesism
Citera
2023-06-08, 07:53
  #21
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Att jaga älg är rasistiskt. Ni som gör det borde sluta med det omedelbart om ni inte vill bli kallade rasister.

Vad är det då som gör älgjägare till rasister? Jag ska beskriva det. Idéer om vissa individers överlägsenhet har funnits genom mänsklighetens historia, men rasismen som formell ideologi uppkom först på 1800-talet, efter inspiration från bland annat nationalromantik och socialdarwinism. Många målningar från nationalromantiken visar hur jägare dödar älgar, bland annat av konstnären Rev Samuel Manning. Och varför dödar de älgarna? Jo, för att människan ser sig själv som en högre ras (human race) än älgen.

Under 1800-talets integralism och holism ansågs man som en jägarmästare om man under en jakt kunde fånga ett större djur. Och gissa vilket djur som är störst att fånga? Jo, älgen! I samband med att älgen anses ha positiva genetiska egenskaper (stor, stora horn osv) så övergav man andra raser för att fokusera helt på älgen.

Vi avslutar med en retorisk fråga: Skulle en jägare skjuta en älg om älgen såg ut som han själv? Svaret är uppenbarligen nej. Och vad är detta då? Jo, RASISM.

Nå, vad sa ni nu då? Att jaga älg är rasistiskt. Ni som hävdar annat kan ju försöka motbevisa mig med andra teorier.

Du har aldrig sett en olycka med en älg inblandad? lever du i en bunker o röstar mp?
Jakten är delvis till för att minska olyckor i trafiken, samt skador på trädplantor.
Citera
2023-06-08, 12:33
  #22
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Att jaga älg är rasistiskt. Ni som gör det borde sluta med det omedelbart om ni inte vill bli kallade rasister.

Vad är det då som gör älgjägare till rasister? Jag ska beskriva det. Idéer om vissa individers överlägsenhet har funnits genom mänsklighetens historia, men rasismen som formell ideologi uppkom först på 1800-talet, efter inspiration från bland annat nationalromantik och socialdarwinism. Många målningar från nationalromantiken visar hur jägare dödar älgar, bland annat av konstnären Rev Samuel Manning. Och varför dödar de älgarna? Jo, för att människan ser sig själv som en högre ras (human race) än älgen.

Under 1800-talets integralism och holism ansågs man som en jägarmästare om man under en jakt kunde fånga ett större djur. Och gissa vilket djur som är störst att fånga? Jo, älgen! I samband med att älgen anses ha positiva genetiska egenskaper (stor, stora horn osv) så övergav man andra raser för att fokusera helt på älgen.

Vi avslutar med en retorisk fråga: Skulle en jägare skjuta en älg om älgen såg ut som han själv? Svaret är uppenbarligen nej. Och vad är detta då? Jo, RASISM.

Nå, vad sa ni nu då? Att jaga älg är rasistiskt. Ni som hävdar annat kan ju försöka motbevisa mig med andra teorier.
Jag hade inte haft några som helst med att skjuta och äta upp TS, som gärna sänker sig ett par snepp på näringskedjan. Kan bli god färs tänker jag.
Citera
2023-06-08, 14:31
  #23
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Ok så jägare är alltså art-hatare istället för rasister.

Du är efterbliven.

Det har ingenting med hat att göra. Tvärtom, så finner de flesta jägare otrolig skönhet och njutning i naturen och vilt. Vi skjuter inte allt som rör sig, utan följer ett rigoröst och strikt juridiskt regelverk, tillika en jägarmässig praxis för att vårda viltbestånden långsiktigt.

För att du i din priviligierade lilla bubbla ska kunna fortsätta njuta av fina skogar med stor artrikedom och variation på det sätt som du gör idag krävs det aktiv såväl vilt- som skogsförvaltning.
Citera
2023-06-08, 15:29
  #24
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jakt är framför allt en klassfråga. Du måste för det första ha jaktmarker och för det andra licenser och vapen. Allt detta är dyrt och ingenting som arbetarklassen har råd med. Det är en sport för överklassen. Då kan vi fråga oss varför vi med skattepengar ska finansiera upprätthållandet av denna sport. Med skogvaktare, licensiering, tillsynsmyndigheter, utbildningar, polisutredningar om jaktbrott osv. Bättre att förbjuda helt och endast ha kommunal skyddsjakt vid behov och eventuellt om det verkligen behövs, licensiera till ett fåtal seriösa livsmedelsproducenter.

Bland det dummaste jag hört. Vet inte ens var jag ska börja addressera dina påståenden, men de är tydligt sprungna ur okunskap. Jakt är en aktivitet för såväl allmoge som överklass. Det finns inga avgörande fördelar i att ha en dyr, fin, ny bössa gentemot en gammal CG.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback