2025-03-31, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Och vad blir det i intjänade pengar?..

Som sagt, du är en aktivist och tänker därefter. Det har inget med verkligheten att göra. Allra minst när det gäller konglomerat och internationella företag.

Du är helt låst i din aktivism, jag vill inte jag vill inte jag vill inte..

Du förenklar. Företag vill tjäna pengar, ja. Men det är mycket ovanligt att man är så intresserad av en marknad att man går in på den samtidigt som man riskerar förlora för mycket mer på någon annan marknad till följd av valet. Rent ekonomiskt är det en dålig affär att sälja bilar för 1 miljard till Kina om du samtidigt förlorar försäljning värd 5 miljarder på Europamarknaden.
Citera
2025-04-23, 00:18
Medlem
wwrs avatar
Vi verkar fortfarande köra på rysk gas. EU vill förbjuda länderna att handla därifrån det är billigast.
Citat:
De ryska gasleveranserna genom ledning har sjunkit kraftigt sedan 2022 men i stället har leveranserna av rysk flytande naturgas ökat.

EU-kommissionen undersöker om man genom lagstiftning kan förbjuda företag i unionen ...
https://omni.se/kalla-eu-undersoker-...judas/a/vgjkPm
Citera
2025-04-23, 02:34
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi verkar fortfarande köra på rysk gas. EU vill förbjuda länderna att handla därifrån det är billigast.

https://omni.se/kalla-eu-undersoker-...judas/a/vgjkPm

Kan behövas. Bara Handels-cp:n som inbillar sig att vinstmaximering till varje pris är mindre godtyckligt än annat som driver människor.
Citera
2025-05-08, 12:54
Medlem
wwrs avatar
EU klänger sig fast i kriget för att skapa gasbrist och kallt krig. Andra länder går vidare.
Citat:
Europe announces plan to ban all Russian gas imports

Energy Commissioner Dan Jorgensen struck a defiant tone when announcing the plan: "No more shall Euros go into (Russia’s) war chest. Your gas will be banned. Your shadow fleet will be stopped."
https://kyivindependent.com/after-3-...n-gas-imports/

EU kommer att stå kvar i ett hörn och älta "Den där Putin, han skall få. Vi kommer aldrig att släppa detta."

Lika mycket Asperger som symbolen för EU:s förra kris, Greta Thunberg.

Nu har vi ju blivit mer beroende av amerikanska fartyg för att få gas. Men handelsrelationerna med USA ser också ut att gå åt h-lv-t-. EU kanske skulle tänka om och försöka ha så bra relationer som möjligt och handla med så.många länder som möjligt. Storbritannien skrev just handelsavtal med Indien.

EU: "Och den där Trump med sina tullar. Vi skall hämnas med ännu värre tullar."

Det enda positiva vi får höra är när Ursula åker för att krama någon negerhövding

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...XoliJl0KU&s=10
Senast redigerad av wwr 2025-05-08 kl. 13:27.
Citera
2025-05-08, 17:35
Medlem
Citat:
EU klänger sig fast i kriget för att skapa gasbrist och kallt krig. Andra länder går vidare.

https://kyivindependent.com/after-3-...n-gas-imports/

EU kommer att stå kvar i ett hörn och älta "Den där Putin, han skall få. Vi kommer aldrig att släppa detta."

Lika mycket Asperger som symbolen för EU:s förra kris, Greta Thunberg.

Nu har vi ju blivit mer beroende av amerikanska fartyg för att få gas. Men handelsrelationerna med USA ser också ut att gå åt h-lv-t-. EU kanske skulle tänka om och försöka ha så bra relationer som möjligt och handla med så.många länder som möjligt. Storbritannien skrev just handelsavtal med Indien.

EU: "Och den där Trump med sina tullar. Vi skall hämnas med ännu värre tullar."

Det enda positiva vi får höra är när Ursula åker för att krama någon negerhövding

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...XoliJl0KU&s=10
10% av gasen kommer fortfarande från rysseriet, men det är en kraftig nedgång från 2020 då EU låg på över 40% rysk gas. Visst går nedtrappningen för långsamt, men EU sätter medborgarna först. EU har under 2025 skrivit ett handelsavtal med Mercosur (bla Brasilien och Argentina), förra året var det väl Chile och Nya Zeeland. Tydligen har BRICS-länderna aldrig kommit fram till något handelsavtal, men den klubben är kanske inte så handlingskraftig.
Citera
2025-05-09, 00:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
10% av gasen kommer fortfarande från rysseriet, men det är en kraftig nedgång från 2020 då EU låg på över 40% rysk gas. Visst går nedtrappningen för långsamt, men EU sätter medborgarna först. EU har under 2025 skrivit ett handelsavtal med Mercosur (bla Brasilien och Argentina), förra året var det väl Chile och Nya Zeeland. Tydligen har BRICS-länderna aldrig kommit fram till något handelsavtal, men den klubben är kanske inte så handlingskraftig.
Vi bör göra som USA, Kina, Indien etc, släppa kriget och handla av Ryssland och så många parter som möjligt. Det är det säkraste.

När vår handel skall bojkotta Ryssland styrs den mot USA. Men nu vill USA lägga tullar. Och EU vill använda detta som orsak för att mura in oss ännu mer med tullar och dyrare varor.

Mercosuravtalet är inte igenom ännu. De har hållit på i 25 år och Frankrike, speciellt Macron, kämpar för dyrare mat i Europa. EU betalar ju t.o.m. europeiska bönder för att inte bruka marken. En tredjedel av EU-budgeten går till jordbruk!

Citat:
Paris fears a flow of lower-cost agricultural goods outcompeting Europe's farmers.

To be approved, the deal must receive the backing of at least 15 of 27 EU states, representing a minimum of 65 percent of the population.
https://www.france24.com/en/live-new...tified-quickly

Givetvis vore det bättre om Sverige själva fick bestämma att vi skulle ha frihandelsavtal med Sydamerika än att som nu, EU och Frankrike fördröjer processen.

EU:s målsättning är tyvärr tvärt om. EU kontrolleras av USA som vill försämra Europas utveckling för att behålla ledarrollen i väst. Om ryska råvaror skulle flöda in i Europa skulle vi bli en seriös konkurrent till USA. Det försöker USA förhindra. Det var den egentliga orsaken till att ett litet bråk om två struntprovinser i Ukraina blåstes upp till storkrig.

http://www.snowleopard.info/global/w...macron-min.png
Senast redigerad av wwr 2025-05-09 kl. 01:21.
Citera
2025-05-11, 10:57
Medlem
Citat:

EU:s målsättning är tyvärr tvärt om. EU kontrolleras av USA som vill försämra Europas utveckling för att behålla ledarrollen i väst. Om ryska råvaror skulle flöda in i Europa skulle vi bli en seriös konkurrent till USA. Det försöker USA förhindra. Det var den egentliga orsaken till att ett litet bråk om två struntprovinser i Ukraina blåstes upp till storkrig.

http://www.snowleopard.info/global/w...macron-min.png
Stämmer bra men endast Tyskland var möjligen en konkurrent till USA, inte resten av Europa.
Framförallt är vi kolonier till USA som går att plundra och suga ut. Det är huvudsaken.
EU har kraftigt ökat importen av fossila bränslen från USA de senaste två åren. Det lär fortsätta så
Citera
2025-05-12, 15:05
Medlem
Jag-Blonds avatar
Det är för lite sanktioner.

Stäng ALLA gränser mot landet.
Stäng internet för landet och dess allierade.
Stränga visumkrav på landets befolkning inkl allierade. Typ omöjligt att få visum om du är ryss.
Stäng alla banksystem mot Ryssland.
Vägra alla ryska varor.
Vägra alla ryska fartyg bränsle och hamn.
Vägra mediciner till Ryssland. Är tydligen inte sanktionerat. Bla Bla Bla mänskliga rättigheter, något sånt trams.
Vad finns mer att göra?

Frys ut Ryssland och dess allierade helt enkelt.
Citera
2025-05-12, 15:19
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Jaså är jag, personangrepp på 2 röda från en som förespråkar folkmord av ukrainska medborgare.

Tycker nog folkmord är mer sjukt än att väcka ett krigförande lands sovande befolkning.
Du vill ju bedriva folkmord på människor genom att förvägra dem livsviktiga mediciner bara för att du är helt uppäten av ditt rasistiska hat. Det är fog nog att anse att du är sjuk i huvudet och jag struntar fullständigt i om du tycker att det är ett personangrepp. Hatare ska angripas. Och du är en hatare.

Dina övriga förslag är nästan lika illa. Vad tror du egentligen? Tror du verkligen det går att totalt utestänga ett land från all form av existens? Och då särskilt när man som din sida är i kraftig minoritet? Ska 13% straffa 87% till underkastelse, tänker du? Återigen, dumskalle.
Citera
2025-05-12, 16:02
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du vill ju bedriva folkmord på människor genom att förvägra dem livsviktiga mediciner bara för att du är helt uppäten av ditt rasistiska hat. Det är fog nog att anse att du är sjuk i huvudet och jag struntar fullständigt i om du tycker att det är ett personangrepp. Hatare ska angripas. Och du är en hatare.

Dina övriga förslag är nästan lika illa. Vad tror du egentligen? Tror du verkligen det går att totalt utestänga ett land från all form av existens? Och då särskilt när man som din sida är i kraftig minoritet? Ska 13% straffa 87% till underkastelse, tänker du? Återigen, dumskalle.

Det är inte folkmord att vägra någon medicin, det är däremot folkmord att ursinningslöst bomba städer i ett land bara för att enligt er personer med fel språk bor där.

Ja självklart skall ett krigförande land utestängas. Eller tycker du vi ska göda krigsmaskineriet i Ryssland? Så de får sin sjuka vilja igenom?

Titta dig själv i spegeln, du förespråkar ett sinnessjukt krig initierat av en sinnessjuk diktator.
Citera
2025-05-12, 16:20
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Det är inte folkmord att vägra någon medicin, det är däremot folkmord att ursinningslöst bomba städer i ett land bara för att enligt er personer med fel språk bor där.

Ja självklart skall ett krigförande land utestängas. Eller tycker du vi ska göda krigsmaskineriet i Ryssland? Så de får sin sjuka vilja igenom?

Titta dig själv i spegeln, du förespråkar ett sinnessjukt krig initierat av en sinnessjuk diktator.
Jo, det är mord att vägra en dödssjuk människa medicin. Det är en överlagd gärning som går att likställa med att hugga eller skjuta eller slå ihjäl personen. Sker det i stor skala och riktat mot en folkgrupp är det folkmord.

Ryssland kommer att få sin vilja igenom och det kommer att bli så fantastiskt härligt och tillfredsställande att veta att när Zelensky skriver under fredsavtalet och därmed lämnar över de förlorade oblasterna till Putin så kommer onda människor som du att må riktigt riktigt dåligt. Den vetskapen är underbar.
Citera
2025-05-12, 16:35
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ryssland kommer att få sin vilja igenom och det kommer att bli så fantastiskt härligt och tillfredsställande att veta att när Zelensky skriver under fredsavtalet och därmed lämnar över de förlorade oblasterna till Putin så kommer onda människor som du att må riktigt riktigt dåligt. Den vetskapen är underbar.

Så här talar bara en riktigt jävla ond person. NOLL respekt för andra människor. Det kallar jag sjukt beteende.
Du vet att du bidrar med ökat rysshat va?? Ingen normal vill ha en sån genomusel person som vän, än mindre ett land av sådana som dig.

Men du har gett mig mer insyn i ert sätt att se på kriget så jag föreslår ÄNNU mer sanktioner. Operation Total Utfrysning. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in