2022-08-17, 03:05
Jag vägrar kontakt med vården och psykvård om det inte är för att jag tex är intresserad av att kolla något värde. Ofta blir det ifrågasatt och man får förklara sig ingående.
Det är inte normalt att veta saker och utifrån det kräva lösningar men okej. Vården är en sak och brukar göra jobbet hyfsat effektivt men psykvården har problem.

Man kan komma in och säga exakt detta behöver jag hjälp med, inget annat, men ändå tas man inte på allvar för det man säger.
Det läggs istället resurser på att hitta andra förklaringsmodeller än det mest sannolika, vilket är det man säger är problemet. Oerhört frustrerande och mentalt tillintetgörande.

Varför får man inte hjälp för det man säger är problemet, utan bara nonsens som verkar vara till för att sopa folk under mattan.
Vad tycker ni är felet med psykvården? Är det bara jag som upplever detta problem?
Citera
2022-08-17, 03:10
Ursäkta men jag tycker att det är så jävla fuck*ng skamligt att jag knappt finner ord. Vad tycker ni?
Citera
2022-08-17, 05:20
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Man borde inte den frågan vad gör jag för fel utan fråga hur du borde göra istället
Tex bra om de bryr sig om människors hälsa få människor att må bra
Citera
2022-08-17, 06:05
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Vill göra en anmälan psykiatrin tog mina kläder två eller tre påsar med kläder som jag hade med mig och sedan skyllde de på patienter och kunde inte ”hitta”, sedan när jag tog upp det sade de varför kommer detta upp nu? Som att det var något fel.
Citera
2022-08-17, 06:15
Medlem
Psykiatrin är helt galet åt helvete
Tre år har jag kämpat för mitt barn med psykisk ohälsa självmordstankar självmordsförsök ångest och depression.
Hon blir omkringslussad mellan vårdcentral psykakuten och bup ingen tar henne på allvar och blir hela tiden hemskickad med orden det blir bättre kämpa på.
Bryta ett ben är bättre för det kan dom behandla.
Fy fan för psykiatrin
Citera
2022-08-17, 07:26
Medlem
Bananboxens avatar
Vad är det som inte fungerar för dig? Att du inte får dina benzo eller andra luffiga missbrukarproblem du har?
Citera
2022-08-17, 08:23
Medlem
HLundborgs avatar
Felet är att man stängde ner mentalsjukhusen och numera låter galningar ränna fritt i samhället.
Citera
2022-08-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamgaard
Jag vägrar kontakt med vården och psykvård om det inte är för att jag tex är intresserad av att kolla något värde. Ofta blir det ifrågasatt och man får förklara sig ingående.
Det är inte normalt att veta saker och utifrån det kräva lösningar men okej. Vården är en sak och brukar göra jobbet hyfsat effektivt men psykvården har problem.

Man kan komma in och säga exakt detta behöver jag hjälp med, inget annat, men ändå tas man inte på allvar för det man säger.
Det läggs istället resurser på att hitta andra förklaringsmodeller än det mest sannolika, vilket är det man säger är problemet. Oerhört frustrerande och mentalt tillintetgörande.

Varför får man inte hjälp för det man säger är problemet, utan bara nonsens som verkar vara till för att sopa folk under mattan.
Vad tycker ni är felet med psykvården? Är det bara jag som upplever detta problem?
VA?
Kontaktar du vården utan att du har behov av den?
Själv använder jag Google och Flashback för att kolla upp saker.

Nu till det intressanta med psykvården.
Du själv kan kanske peka på ett problem och för dig är det en enkel quick fix. Men grejen är oftast den att symptomet ofta beror på andra saker.
Jag själv går på terapi och till att börja med så tvingades jag in i den genom ett behandlingsprogram. Den var KBT-baserad och från det gick jag ren KBT och fick kontroll över mina kognitiva tankar. Sedan dess har jag gått på ren samtalsterapi där terapeuten är KBT-certifierad.
Detta i kombination av eget intresse har gjort att jag i dag har fått svar på massor av saker jag förr aldrig förstod samt att de symptom jag hade är borta.
Blev jag behandlad för symptomen? Nopp. Jag fick rätt behandling.
Citera
2022-08-17, 11:39
Felet med psykvården är att inget dom har att erbjuda kan hjälpa för min åkomma. Går jag till annat ställe så menar dom att det är psykiskt och skickar mig tillbaka till en psykolog som absolut ingenting öht taget fattar. Tomt i skallen. Men vad kan man förvänta sig.
Jag har aldrig fått den hjälp jag bett om. Bara bullshit som inte hjälpt mig.
Citera
2022-08-17, 15:59
Medlem
Problemet är att man aldrig får ha rätt. Säger man någonting så kommer ett motargument direkt. Då suckar jag och vill bara lämna mötet. De vill ha en lägre ner än de själva. Även psykiatrins uppbyggnad är hierarkisk och läkaren är i toppen. Det går inte att förvänta sig att någon i personalen står upp för en mot läkaren. Man blir såld direkt. Det är ett envälde helt enkelt.
Citera
2022-08-18, 00:06
Citat:
Ursprungligen postat av mars-79
Problemet är att man aldrig får ha rätt. Säger man någonting så kommer ett motargument direkt.
Så kan man säga. Även om/när man har rätt så är detta inte acceptabelt, åtminstone inte interessant. Det är bättre att anse det som konstigt. Det blir identitetsdiskussioner om värderingar mellan psykolog och patient.
Psykologer har felaktigt axlat en roll som överförmyndare. De hjälper inte utifrån det man säger man vill ha hjälp med. Att man har rätt spelar ingen roll. Deras roll är sina titlar och att veta vad som är rätt.

Vad vet dessa människor...? Tro mig, inte mycket. De har läst fem år mestadels propaganda om hur folk bör vara. Ofta har de ingen egentid att göra efterforskningar. De bryr sig inte och det är inte lämpligt att göra annat än standard. En timme. Inga argument biter, som väggar som inte lyssnar.

Från ovan vet man att psykologer snurrar runt som mycket stressade yra höns ofta under ledningar och chefer som inte tar ansvar och kliniker som är dåligt skötta. Huvudsaken är att verksamhetschefen ska få budgeten ska gå ihop.

Om man vill ha hjälp med svåra livsfrågor så är en vanlig afrikan i en hydda betydligt bättre, som natt och dag. Psykologer är tillsatta utifrån en samhällsagenda att du ska anpassa dig efter vad dom säger är ditt bästa.
Senast redigerad av Adamgaard 2022-08-18 kl. 00:22.
Citera
2022-08-18, 07:56
Medlem
Muppetys avatar
Jag får den hjälp jag vill ha av psykiatrin, så jag är nöjd med den. Har visserligen gått där sedan 1996, o ett par läkare av de 12-15 st jag haft har väl varit lite griniga o ändrat i min medicinering utan att jag varit med på det. Men jag får normalt de mediciner jag ber om o vill jag t.ex. ha ECT-behandling eller samtal med psykolog, så får jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in