2022-08-16, 22:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelenaHolmes
Funkar inte så. Efter ca 5-7 signeringar på kort tid så slutar appen fungera.
Vad är 'kort tid'? Jag loggar ofta på mig på mina banker, sparinstitut, pensionsspar mm och gör över tio inloggningar på olika sidor under 5-10 minuter, aldrig fått stopp på Bank-ID.
Tar gärna en källa till ditt osakliga påstående.

Dessutom är det inte Bank-id som tar betalt, utan den bank du väljer som partner: https://www.bankid.com/foretag/anslut-foeretag
Lite som med kortbetalningar.
Senast redigerad av mikaels 2022-08-16 kl. 22:53.
Citera
2022-08-16, 22:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad är 'kort tid'? Jag loggar ofta på mig på mina banker, sparinstitut, pensionsspar mm och gör över tio inloggningar på olika sidor under 5-10 minuter, aldrig fått stopp på Bank-ID.

Dessutom är det inte Bank-id som tar betalt, utan den bank du väljer som partner: https://www.bankid.com/foretag/anslut-foeretag
Bankerna äger ju Bank-ID så det är väl egentligen samma sak?
Citera
2022-08-16, 23:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bankerna äger ju Bank-ID så det är väl egentligen samma sak?
Nja, du tecknar ju avtal med banken, och olika banker kan ha olika priser och villkor, precis som med kortinlösen.
Det är ju poängen med konkurrensen. Olika banker har olika villkor och priser för att ta emot korttransaktioner. Olika banker har olika priser och villkor för Bank-id.
Citera
2022-08-16, 23:07
Medlem
Citat:
Nja, du tecknar ju avtal med banken, och olika banker kan ha olika priser och villkor, precis som med kortinlösen.
Det är ju poängen med konkurrensen. Olika banker har olika villkor och priser för att ta emot korttransaktioner. Olika banker har olika priser och villkor för Bank-id.

Tror han menar att BankID är samägt av bankerna, dotterbolag till dom stor
Citera
2022-08-16, 23:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tror han menar att BankID är samägt av bankerna, dotterbolag till dom stor
Ja?
Precis som BGC, det hindrar fortfarande inte bankerna att sätta egna priser mot slutkund. Ergo, vill du använda bankid som företag tecknar du ett avtal med banken, inte med bankid, som jag skrev.
Vad är svårförståeligt?
Citera
2022-08-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ja?
Precis som BGC, det hindrar fortfarande inte bankerna att sätta egna priser mot slutkund. Ergo, vill du använda bankid som företag tecknar du ett avtal med banken, inte med bankid, som jag skrev.
Vad är svårförståeligt?

Jo, men då är det troligtvis banken som "skär mer emellan" är nog som lån, man tittar på kundens "profil" i så fall.
Men skulle TRO att det är BankID, och BGC, som sätter priset, tufft att konkurrera med delägare i bolaget risk för konflikter
Senast redigerad av tjanska 2022-08-16 kl. 23:27.
Citera
2022-08-16, 23:37
Bannlyst
Citat:

5-10 minuter är inte kort tid, 5-7 autentiseringar på 1 minut menade jag mer.
Citera
2022-08-17, 00:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelenaHolmes
5-10 minuter är inte kort tid, 5-7 autentiseringar på 1 minut menade jag mer.
Jag antar att det är en säkerhetsfunktion, verkar fishy att anvönda BankID var 10:e sekund
Citera
2022-08-17, 00:29
Medlem
negetes avatar
Företagen betalar olika beroende på om det är en signering eller identifiering och dem olika bankerna tar lite olika betalt, dem företag som har hundratusentals/miljoner användare per månad får så klart dem bästa priserna. Där till så har dem flesta företag inte byggt egna bankid tjänster, utan har detta via en IT-leverantör.

Men generellt sett brukar en identifiering ligga på ca 0,15 till 0,50kr/st.
En signering kostar mer, ca 0,5 till 1,5kr/st.
Utöver detta så har dem flesta banker/leverantörer en uppstarts och fast månadskostnad (brukar handla om några tusen).

CGI och Svensk e-identitet är 2 av dem större leverantörerna, men vad jag hört rätt dyra (i det övre spannet av ovan priser). Det finns ett fåtal mindre leverantörer som brukar vara lite mer flexibla.
Citera
2022-08-17, 07:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jo, men då är det troligtvis banken som "skär mer emellan" är nog som lån, man tittar på kundens "profil" i så fall.
Men skulle TRO att det är BankID, och BGC, som sätter priset, tufft att konkurrera med delägare i bolaget risk för konflikter
Nej, efter EU-inträdet får inte gemensamägda bolag göra så, det strider mot konkurrenslagstiftningen. Det var därför Servo (gemensamägt bolag för kortinlösen) avvecklades.
Varför tror du att BankID sätter priset när det tydligt står på deras sida att avtalet skrivs med den bank du väljer?
Citera
2022-08-17, 09:22
Medlem
Citat:
Nej, efter EU-inträdet får inte gemensamägda bolag göra så, det strider mot konkurrenslagstiftningen. Det var därför Servo (gemensamägt bolag för kortinlösen) avvecklades.
Varför tror du att BankID sätter priset när det tydligt står på deras sida att avtalet skrivs med den bank du väljer?

Avtalet skrivs med bank ja, inte BankID, men BankID är "underleverantör" till produkten.
Det med kortinlösen går under "transaktioner" som skulle konkurrensutsättas som egen "punkt" inte generellt.

Men som sagt, som jag har tolkat
Senast redigerad av tjanska 2022-08-17 kl. 09:31.
Citera
2022-08-17, 10:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Avtalet skrivs med bank ja, inte BankID, men BankID är "underleverantör" till produkten.
Det med kortinlösen går under "transaktioner" som skulle konkurrensutsättas som egen "punkt" inte generellt.

Men som sagt, som jag har tolkat
Precis som bankgiro, som också levereras av BGC, men säljs av respektive bank, med respektive Banks avtal och pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in