2022-08-15, 09:18
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag har hört att törsten släcks sämre med sötningsmedel, att det istället ökar törsten. Vet inte om det stämmer, men tycker själv det är så för mig. Dricker istället citronvatten, eller lite mynta i eller liknande för smak.

Att du vaknar med sötsug och är ständigt törstig låter som nåt vajsing med blodsockret. Har du kollat så du inte har diabetes? Kan också vara andra orsaker till ojämnt blodsocker, men du bör kolla upp det.
Citera
2022-08-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacontjej
Hej.

Jag har under flera år nu vaknat mitt i natten med ett starkt sötsug.
Bör tilläggas att jag inte är överviktig eller underviktig, jag är vältränad och håller god balanserad kost.

Jag kan vakna upp 2 tim efter sömn och känna ett extremt starkt sug.
Jag brukade ta en näve sura skittles (sockerbomb) och lägga dem i munnen, tugga 2-3 gånger för att få smaken och surheten/sötheten att komma ut, och låta dem smälta i munnen.

Men det var inte hållbart. Sockerbomb mitt i natten är inte bra för min kropp eller tänder.

Jag ersatte det med något veganskt Läkerol-typ av pastiller.
Det är sockerfritt, men innehåller sötningsmedel / Stevia, eller vad det heter.

Jag tar en näve och tuggar och tuggar tills smaken kommer fram, och låter dem smälta i munnen.
Problemet är att detta tuggande gör att jag vaknar upp ur sömnen.
Att vakna upp gör att jag inte kan somna om på 1-3h. Det förstör min sömn totalt.

Jag undrar vad detta sötsug kan bero på?
Är det en dålig vana bara?
Jag brukar sova med snus i munnen ibland (vit snus)
Men det är inget måste, jag kan lika gärna sova utan, och då sover jag lika gott.

Beror detta sug, som har pågått länge, på någon imbalans/brist på någonting i kroppen?
Eller är det bara en dålig vana?

Bör tilläggas, för det kanske är relevant,
Jag är ständigt extremt törstig. Jag dricker 4-6L smaksatt vatten varje dag.
Vatten kan jag inte dricka. Det måste vara smaksatt. Funlight eller Zeroh.
Det är alltså en törst som inte är normal. Jag kan dricka och dricka men törsten "släcks" inte, jag får inte känslan av att törsten har "släckts". Jag kan dricka så mycket att jag börjar må illa.
Och vattnet måste vara iskallt, annars blir jag illamående.

Vad är det som pågår i min kropp?

tack och bock!

Those who drank the artificially sweetened soda were nearly three times more likely to take the candy than those who consumed either the sugar-sweetened or unsweetened drinks. So, it wasn’t a matter of sweet versus non-sweet or calories versus no-calories. There’s something about non-caloric sweeteners that somehow tricks the brain.
Citera
2022-08-15, 09:39
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacontjej
Bör tilläggas, för det kanske är relevant,
Jag är ständigt extremt törstig. Jag dricker 4-6L smaksatt vatten varje dag.
Vatten kan jag inte dricka. Det måste vara smaksatt. Funlight eller Zeroh.
Det är alltså en törst som inte är normal. Jag kan dricka och dricka men törsten "släcks" inte, jag får inte känslan av att törsten har "släckts". Jag kan dricka så mycket att jag börjar må illa.
Och vattnet måste vara iskallt, annars blir jag illamående.

Vad händer om du dricker vanligt vatten menar du? Grinar du?

Det är ju rätt självklart att du blir beroende av sötningsmedel om du dricker 4-6L funlight per dag. Sluta upp med det omedelbart.
Senast redigerad av Vaxad 2022-08-15 kl. 09:42.
Citera
2022-08-15, 12:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Gör eget is-te istället. Köp några tesorter med smaker som du tycker om, typ jordgubb, hallon, citrus, fläder etc. Det finns många goda smaker. Helst ekologiskt. Funkar både med löste och tepåsar. Låt teet dra i en stor kanna någon timme, tillsätt honung om du vill ha sötma, sila sedan bort teblad eller ta ut tepåsarna, häll över det färdiga teet till vanliga pet-flaskor och bevara i kylen. Toppen som törstsläckare!

Dessutom går det att göra iste ännu enklare och snabbare om man köper sk. "cold brew"-te som kan göras direkt i kallvatten. Finns att köpa i vanliga mataffärer.

Tips: pressa i färsk citronsaft (eller köp färdig ekologisk koncentrerad citronsaft) så blir is-teet ännu friskare och fräschare. Då slipper man även den ibland litet bittra tesmaken, beroende på tesort.
Citera
2022-08-15, 14:12
Medlem
Radiofysikers avatar
Trådstart:

Förstod jag dig rätt med att du kan somna om ifall du äter Skittles men att du vill sluta med den lösningen på grund av din munhälsa?

Som du skriver dricker du mer än genomsnittet, behöver du även gå på toaletten oftare än andra? Om det är så att vätskan bara passerar igenom dig så kan ett alternativ vara att tillsätta vätskeersättning, antingen kokar du själv eller så köper du, oavsett kommer vätskeersättningen öka vattenupptaget hos dina njurar.
Citera
2022-08-15, 15:47
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag vaknar ca 2 timmar efter jag lagt mig och går till frysen och hämtar glass. Oftast en magnum en lakritsglass och ibland nån Piggelin. Sen tar jag dem med mig tillbaks till sängen och äter dem i halvsovande tillstånd. Jag är dock vaken nog att jag kommer ihåg att stoppa de kladdiga glasspinnarna tillbaka i glasspappret innan jag slänger dem på golvet, fast jag minns det inte dagen efter.

Dricker även ca 3 liter kallt vatten var natt. Jag har sådana pipkorkar man får på Imsdal vattenflaskor men jag skruvar på dem på 1,5 liters flaskor och har två sådana från kylen med mig i sängen var kväll. De är oftast tomma på morgonen.

Så du är inte ensam om märkliga socker/dryckesvanor nattetid.
Citera
2022-08-15, 15:57
Medlem
nonameds avatar
Direkt starkt sötsug eller sockerfall så är vattenmelon det bästa alternativet om man inte vill trycka i sig sockerprodukter.
Citera
2023-03-15, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag vaknar ca 2 timmar efter jag lagt mig och går till frysen och hämtar glass. Oftast en magnum en lakritsglass och ibland nån Piggelin. Sen tar jag dem med mig tillbaks till sängen och äter dem i halvsovande tillstånd. Jag är dock vaken nog att jag kommer ihåg att stoppa de kladdiga glasspinnarna tillbaka i glasspappret innan jag slänger dem på golvet, fast jag minns det inte dagen efter.

Dricker även ca 3 liter kallt vatten var natt. Jag har sådana pipkorkar man får på Imsdal vattenflaskor men jag skruvar på dem på 1,5 liters flaskor och har två sådana från kylen med mig i sängen var kväll. De är oftast tomma på morgonen.

Så du är inte ensam om märkliga socker/dryckesvanor nattetid.

Känner verkligen igen mig! Dricker inte i sånna mängder eller så frekvent men de händer att jag vaknar mitt i natten och verkligen behöver nått sätt. Varför jag dricker på natten antar jag är för att jag är uttorkad från att inte ha druckit tillräckligt på dagen men sockret förstår inte.. det varierar i perioder men det är samma sak när jag vaknar upp från naps att jag verkligen vill ha nått sött😅
Citera
2023-03-15, 10:52
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
chips och ostbågar och liknande är typ sämsta skit som går att stoppa i sig, nästan bättre med lite godis i så fall.

Tror du kanske ska röra dig mer, typ simning, jogging, cykling och när du gör detta, dricker du rent vatten.
Sedan äter du ett rejält lagat mål, ca 3 timmar före läggdags och istället för att snusa när du sover, så snusa utav bara helvete när du är vaken. Men se till att du motionerar minst lite grann varje dag.

Sedan skaffar du pojkvän eller flickvän också, så kan du fokusera på det istället också.
Citera
2023-03-15, 10:55
Medlem
zombie-nations avatar
Tar du någon sömnmedicin? Man kan få munchies av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in