Hej.
Jag har under flera år nu vaknat mitt i natten med ett starkt sötsug.
Bör tilläggas att jag inte är överviktig eller underviktig, jag är vältränad och håller god balanserad kost.
Jag kan vakna upp 2 tim efter sömn och känna ett extremt starkt sug.
Jag brukade ta en näve sura skittles (sockerbomb) och lägga dem i munnen, tugga 2-3 gånger för att få smaken och surheten/sötheten att komma ut, och låta dem smälta i munnen.
Men det var inte hållbart. Sockerbomb mitt i natten är inte bra för min kropp eller tänder.
Jag ersatte det med något veganskt Läkerol-typ av pastiller.
Det är sockerfritt, men innehåller sötningsmedel / Stevia, eller vad det heter.
Jag tar en näve och tuggar och tuggar tills smaken kommer fram, och låter dem smälta i munnen.
Problemet är att detta tuggande gör att jag vaknar upp ur sömnen.
Att vakna upp gör att jag inte kan somna om på 1-3h. Det förstör min sömn totalt.
Jag undrar vad detta sötsug kan bero på?
Är det en dålig vana bara?
Jag brukar sova med snus i munnen ibland (vit snus)
Men det är inget måste, jag kan lika gärna sova utan, och då sover jag lika gott.
Beror detta sug, som har pågått länge, på någon imbalans/brist på någonting i kroppen?
Eller är det bara en dålig vana?
Bör tilläggas, för det kanske är relevant,
Jag är ständigt extremt törstig. Jag dricker 4-6L smaksatt vatten varje dag.
Vatten kan jag inte dricka. Det måste vara smaksatt. Funlight eller Zeroh.
Det är alltså en törst som inte är normal. Jag kan dricka och dricka men törsten "släcks" inte, jag får inte känslan av att törsten har "släckts". Jag kan dricka så mycket att jag börjar må illa.
Och vattnet måste vara iskallt, annars blir jag illamående.
Vad är det som pågår i min kropp?
tack och bock!
Jag har under flera år nu vaknat mitt i natten med ett starkt sötsug.
Bör tilläggas att jag inte är överviktig eller underviktig, jag är vältränad och håller god balanserad kost.
Jag kan vakna upp 2 tim efter sömn och känna ett extremt starkt sug.
Jag brukade ta en näve sura skittles (sockerbomb) och lägga dem i munnen, tugga 2-3 gånger för att få smaken och surheten/sötheten att komma ut, och låta dem smälta i munnen.
Men det var inte hållbart. Sockerbomb mitt i natten är inte bra för min kropp eller tänder.
Jag ersatte det med något veganskt Läkerol-typ av pastiller.
Det är sockerfritt, men innehåller sötningsmedel / Stevia, eller vad det heter.
Jag tar en näve och tuggar och tuggar tills smaken kommer fram, och låter dem smälta i munnen.
Problemet är att detta tuggande gör att jag vaknar upp ur sömnen.
Att vakna upp gör att jag inte kan somna om på 1-3h. Det förstör min sömn totalt.
Jag undrar vad detta sötsug kan bero på?
Är det en dålig vana bara?
Jag brukar sova med snus i munnen ibland (vit snus)
Men det är inget måste, jag kan lika gärna sova utan, och då sover jag lika gott.
Beror detta sug, som har pågått länge, på någon imbalans/brist på någonting i kroppen?
Eller är det bara en dålig vana?
Bör tilläggas, för det kanske är relevant,
Jag är ständigt extremt törstig. Jag dricker 4-6L smaksatt vatten varje dag.
Vatten kan jag inte dricka. Det måste vara smaksatt. Funlight eller Zeroh.
Det är alltså en törst som inte är normal. Jag kan dricka och dricka men törsten "släcks" inte, jag får inte känslan av att törsten har "släckts". Jag kan dricka så mycket att jag börjar må illa.
Och vattnet måste vara iskallt, annars blir jag illamående.
Vad är det som pågår i min kropp?
tack och bock!