2022-08-14, 09:18
Medlem
Är det ryssarna som ligger bakom?

————————

Alldeles för tunn och konspiratorisk trådstart. Några fakta för att rädda kvar tråden:

Citat:
En stor mängd fisk har dött i floden Oder som leder till Östersjön. Prover visar på hög salthalt i fiskarna. Men vad som förgiftat fiskarna är inte helt klart.

– Omfattningen av fiskdöden är chockerande. Det är ett hårt slag mot Oder, som har stort ekologiskt värde. Det lär ta tid innan floden återhämtar sig, säger miljöminister Axel Vogel i förbundslandet Brandenburg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...od-i-oder-okar

Katastrofen har redan en egen Wikipedia-sida: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022...ental_disaster

/Moderator
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2022-08-14 kl. 16:41.
Citera
2022-08-14, 09:30
Medlem
På tysk mark då eller? Eller på polsk eller tjeckisk? Varför skulle ryssar ens bry sig? Det är mycket mer troligt att det rör sig om tyska bladingar som tvättat gifttunnor och kränkt vidare eller dito polska ziggar. Att man har haft latjolajbans med gifttunnor och sabbat vattendrag är varken ovanligt eller nytt. Det har nog gjorts i alla länder, även i Sverige. Sundsvallsviken med alla kvicksilvertunnor eller Teckomatorp med pesticider. Allt är inte ryssars fel även om svensk media vill att du ska tro det.
Citera
2022-08-14, 09:30
Medlem
Eponumoss avatar
Nej.

Kemiskt avfall från någon av fabrikerna i Olawa.
Citera
2022-08-14, 10:10
Medlem
rex144s avatar
Det giftiga utsläppet kan ha gjorts i Tjeckien...

De döda fiskarna hade en väldigt hög salthalt men inga tungmetaller.
Citera
2022-08-14, 10:25
Medlem
Bara tänk logiskt..

Floden påverkat både Polen och Tyskland. Det finns bara 3 länder som floden går igenom.

Vilket håll mynner floden och vart börjar den?

Svar: Den börjar i Tjeckien och mynnar ut vid Östersjön.

Så vem bär ansvaret? Såklart kommer källan till problem uppströms och inte nedströms. Kan redan filtrera ut Tyskland som boven.
Citera
2022-08-14, 13:54
Medlem
På sommaren är vattnet i alla floder och åar lägre, vilket gör koncentrationen av utsläpp högre.

Om Oder var ovanligt låg nu (vilket många europeiska vattendrag är just nu) behövs egentligen inte några extrema utsläpp för att fiskar m.m. ska dö. Dessa floder är ofta på gränsen redan, tyvärr.

Hög temperatur kan förvärra, men jag gissar lågt vatten i kombination med utsläpp.
Citera
2022-08-14, 17:27
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
På sommaren är vattnet i alla floder och åar lägre, vilket gör koncentrationen av utsläpp högre.

Om Oder var ovanligt låg nu (vilket många europeiska vattendrag är just nu) behövs egentligen inte några extrema utsläpp för att fiskar m.m. ska dö. Dessa floder är ofta på gränsen redan, tyvärr.

Hög temperatur kan förvärra, men jag gissar lågt vatten i kombination med utsläpp.
Syrebrist är min teori. Kallt porlande vatten innehåller syre. Tröga varma floder utan forsar har lägre syrehalt. Olika firrar klarar olika nivåer av syrehalt/syrebrist, och fick man bara vet vilka slags firrar som mulat kunde man kanske bekräfta min teori.
Senast redigerad av Starobrno 2022-08-14 kl. 17:30.
Citera
2022-08-14, 18:09
Bannlyst
De gamla tyska nassarna är ju inte sena med att anklaga polen för hör och häpna kvicksilver hehe kvicksilver är raförbjudet och hittar man svarligen i dagens industri. Tyskarna har helt glömt att tyskland finansierar putins arme

https://www.youtube.com/watch?v=xYaa5Zp7qBI

för att flytta fokus fran petitesser som detta anlagar ny nassarna polen hej vilt. Skulle inte förvana om det är tyskar som ligger bakom denna skit eller att det skernaturlgt av ngn anledning.

Lita aldrig pa nassarna som sagt vimlar av skit med dieselskandaler, Thönnies coronaskandal osv i tyskland. De kör sitt sk führen och folgen vilket alltid slutar i katastrof
Citera
2022-08-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Syrebrist är min teori. Kallt porlande vatten innehåller syre. Tröga varma floder utan forsar har lägre syrehalt. Olika firrar klarar olika nivåer av syrehalt/syrebrist, och fick man bara vet vilka slags firrar som mulat kunde man kanske bekräfta min teori.
Bävrar borde ju inte dö, av låg syrehalt i vattnet.
Citera
2022-08-15, 16:11
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Bävrar borde ju inte dö, av låg syrehalt i vattnet.
Om ovanligt många bävrar har dött punkterar detta min teori.

Giftiga alger brukar frodas i värme och dödar nog allt i sin väg. Min nya teori
Citera
2022-08-20, 10:26
Bannlyst
Märkligt beteende av tyskland. Så gott som alla stora tidningar och tv kanaler hävdade att polackerna öser ut kvicksilver i floden. För detta saknades helt belägg baserade på fakta.

Varför skuldbelägger tyskar än idag andra folkslag utan grund för saker och ting? Vad har tysken lärt av historien?
Fortfarand führen och folgen som gäller

https://www.rbb24.de/studiofrankfurt...sen-polen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in