2006-07-02, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Hej, vad kul att du svarade så ingående på alla mina frågor
Jag hoppas att du inte blev provocerad, för som du säger i slutet av inlägget: Det är inte helt självklart för mig! Och självklart har det att göra med (som du också tar upp) att göra med olika bakgrund, vart i livet vi befinner oss osv. Så du vet blir jag inte provocerad på något sätt, jag vill inte heller provocera, jag är bara nyfiken till naturen.
Ja, jag förstår att du vill behålla din syn på åldrandet, uppenbarligen verkar du ha dealat med denna fråga och har en mogen syn. Jag hoppas att jag kommer att nå den (tror att jag nästan är där, får dock lite motsägelsefulla attackar då och då :/) och också nå någon slags försoning med tanken.
Rädslorna begränsar oss, jag vill inte vara begränsad, men vissa existentiella frågor kan nog inte en tänkande människa undkomma.

Jag hoppas att du inte blev provocerad, för som du säger i slutet av inlägget: Det är inte helt självklart för mig! Och självklart har det att göra med (som du också tar upp) att göra med olika bakgrund, vart i livet vi befinner oss osv. Så du vet blir jag inte provocerad på något sätt, jag vill inte heller provocera, jag är bara nyfiken till naturen.
Ja, jag förstår att du vill behålla din syn på åldrandet, uppenbarligen verkar du ha dealat med denna fråga och har en mogen syn. Jag hoppas att jag kommer att nå den (tror att jag nästan är där, får dock lite motsägelsefulla attackar då och då :/) och också nå någon slags försoning med tanken.
Rädslorna begränsar oss, jag vill inte vara begränsad, men vissa existentiella frågor kan nog inte en tänkande människa undkomma.
Nejdå, så lätt blir jag inte provoserad.
När man är rädd för någonting, då gäller det att försöka vinna över sin räddsla.
Några blir religiösä på grund av sina räddslor. Dom söker tröst i religioner. Men i egentlig mening dom lurar sig genom att vagga sig i tron att någon osynlig gud hjälper dom. Och så börjar dom tro på livet efter döden i himmelen. Men allt är ju bara tro, ingen vet om det finns liv efter döden.
Bästa sättet att tackla räddslor är att börja bekämpa dom. Om du tänker efter, du vet att du kommer att åldras och sedan dö. Man kan inte göra något åt det. Alla har vi det framför oss förr eller senare. Varför må dåligt på grund av sådant som man inte kan göra någonting åt?
Livet är till att levas, ha trevligt och må så bra som möjligt. Vi har ju bara ett liv.