2022-08-13, 18:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, kvällstidningarna kör krigseubriker "elpriset rusar" varje gång det går upp under någon några timmar men skriver aldrig om hur mycket lögre det är övrig tid.

De flesta svenskar betalar ett "medelpris" under månaden som gått, väldigt få som har kontrakt som stipulerar timpriser.
Säljer väl inga lösnummer som vi sa förr, modernare språkbruk är "genererar väl inga klick"..
Citera
2022-08-13, 18:48
Medlem
Häromdagen var det 551 öre i SE4. Billigt! 😜
Citera
2022-08-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Som sagt: Marknaden är fri for the taking om man vågar skriva kontrakt med kunder på de här "låga" priserna

Det finns hur många elhandlare som helst som helt sonika struntat i att erbjuda bundna avtal över vintern. Läget är så pass osäkert att det finns svansrisker i prissättning som skulle få bolagen att gå omkull. Har för mig att någon artikel nämnde att det finns 25% så många bundna avtal att välja mellan som för 1-2 år sedan.

I Norge är det bara en som erbjuder fast pris för ett år just nu och väldig mycket högre än spot (Bor i område NO1). Tur att man får subvisonerat pris från staten, men lite sjukt hur mycket pengar staten får in på skatter og avgifter..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...n-hittil-i-aar
Citera
2022-08-13, 19:12
Medlem
Där jag bor i Finland hade vi ett bra erbjudande ett teg, man kunde ha ett fast avtal om (I vårat fall) 11 euro per månad för en förbrukning av max 200 kWh per månad. Betala spotpris vid förbrukning över det.

I år, självklart när vi måste binda nytt avtal, så har fastprisavtalet utgått. Vi kan nu enbart välja 25 cent per kWh inga andra val möjliga.....

Klaga inte så förbannat i Sverige....

Det mesta är billigare i Sverige.
Citera
2022-08-13, 20:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kom av en slump in på EONs hemsida där de ger sina "förmånliga" priser om man binder sitt elpris i ett år framåt, så man slipper vara orolig i vinter:

Elpriset i Skåne SE4 igår är det högsta som någonsin uppmätts i Sverige. Det uppstod eftersom den sista procenten av kunder bjöd över varann för den sista procenten el, medans 99% el troligen kunde sålts för 100 öre.

Nu tar EON detta pris och lurar människor att de ska binda det högsta priset någonsin från en enda dag, ett helt år framåt.

Samma med Norrland, EONs fastpris el SE1 är 220 öre? Men om jag tittar hur året varit så har elpriset per månad i SE1 varit:

Snittpris 35 öre. "Erbjudande: bind nu och få 220 öre!"

Från EONs hemsida: "Det fasta elpriset är bundet under hela ditt avtals längd och du behöver inte tänka på elmarknadens toppar och dalar. " Nä det är riktigt att du slipper dalarna, du binder till det hösgta pris som någonsin förekommit ett helt år framåt.

Kan det vara så illa att EON redan nu tänker casha hem allt valfläsk "ingen ska få gå från sitt hem i vinter pga elpriset"?

EONs fasta elpriser idag är nog det värsta ocker jag sett i hela mitt liv.

Ingen kan med säkerhet säga vad som kommer hända med elpriserna i vinter. Dom har varnat för höga elpriser i vinter men tror det mera är sett att få kunderna att binda sin el över vintern så elbolagen tjänar pengar på kunderna. Skulle aldrig binda elen till dom summorna sen visar det sig i vinter vad som händer med elpriset. Jag fortsätter i alla fall med rörligt😁
Citera
2022-08-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Där jag bor i Finland hade vi ett bra erbjudande ett teg, man kunde ha ett fast avtal om (I vårat fall) 11 euro per månad för en förbrukning av max 200 kWh per månad. Betala spotpris vid förbrukning över det.

I år, självklart när vi måste binda nytt avtal, så har fastprisavtalet utgått. Vi kan nu enbart välja 25 cent per kWh inga andra val möjliga.....

Såg att i lettland och Litauen var priserna uppe i 7,50kr i veckan
Citera
2022-08-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kom av en slump in på EONs hemsida där de ger sina "förmånliga" priser om man binder sitt elpris i ett år framåt, så man slipper vara orolig i vinter:

Elpriset i Skåne SE4 igår är det högsta som någonsin uppmätts i Sverige. Det uppstod eftersom den sista procenten av kunder bjöd över varann för den sista procenten el, medans 99% el troligen kunde sålts för 100 öre.

Nu tar EON detta pris och lurar människor att de ska binda det högsta priset någonsin från en enda dag, ett helt år framåt.

Samma med Norrland, EONs fastpris el SE1 är 220 öre? Men om jag tittar hur året varit så har elpriset per månad i SE1 varit:

Snittpris 35 öre. "Erbjudande: bind nu och få 220 öre!"

Från EONs hemsida: "Det fasta elpriset är bundet under hela ditt avtals längd och du behöver inte tänka på elmarknadens toppar och dalar. " Nä det är riktigt att du slipper dalarna, du binder till det hösgta pris som någonsin förekommit ett helt år framåt.

Kan det vara så illa att EON redan nu tänker casha hem allt valfläsk "ingen ska få gå från sitt hem i vinter pga elpriset"?

EONs fasta elpriser idag är nog det värsta ocker jag sett i hela mitt liv.
Du har inte jämfört med andra elleverantörer? Är dom ,ja om dom nu ens vågar ha fastpris, lika dyra?
Gå in på en jämförelssajt och kolla vad andra elbolag kan erbjuda.
Citera
2022-08-13, 20:27
Medlem
Fjollbolag, de smyghöjer med bara några hundra procent. När de istället borde maxa ut takbeloppet till 40 kr kWh . Bara dra upp 10.000% direkt så kan toalettstädarna på bolaget köra koeninsegg även de.
Citera
2022-08-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, kvällstidningarna kör krigseubriker "elpriset rusar" varje gång det går upp under någon några timmar men skriver aldrig om hur mycket lägre det är övrig tid.

"under några timmar"

wow! du verkar insatt! berätta mer! vi önskar mer av din visdom!
Citera
2022-08-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan

Men ni har ju under decennier levt på den elproduktion mina förfäder byggt upp?

Bygg er egen elproduktion! (Ja det nya kärnkraftverket var ett steg i rätt riktning)

Norrland exporterar i princip lika mycket till Finland som Söderut! Helt sjukt!
Citera
2022-08-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Såg att i lettland och Litauen var priserna uppe i 7,50kr i veckan

Spotpriserna ja, men inte långtidsavtal...

I Finland är det inte ovanligt med mellan 4-5 kr per kWh...

Lettland och många andra länder må ha dyrare priser då och då, men att bli tvingad till spotpris eller 2kr och 50 öre (räknat 10kr/euro) är sjukt ju...
Citera
2022-08-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Men ni har ju under decennier levt på den elproduktion mina förfäder byggt upp?

Bygg er egen elproduktion! (Ja det nya kärnkraftverket var ett steg i rätt riktning)

Norrland exporterar i princip lika mycket till Finland som Söderut! Helt sjukt!

Näe, det är din inbillning bara..
Finland har köpt el från Ryssland, det ny struliga kärnkraftverket uppväger I stort sett bara den elen..

Självklart även köpt el från Sverige, men inte så som från Ryssland enligt vad jag löst hittills..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in