2022-08-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morogoth
Skulle ha varit en totalsanering på det området. En gång i tiden var MoröBacke ett hyggligt område.

Det var jävligt längesedan i så fall.
Redan på 90-talet var det stökigt där.

Så är det med många områden där kommunen äger beståndet.
De har samhällsansvar och då måste de ta emot sånt folk som ingen annan vill ha.
Citera
2022-08-12, 14:24
Medlem
Ska vara i centrum enligt lokal media. Vittne sägen att en man är knivskuren i halsen. Två kvinnor ska vara gripna.
Citera
2022-08-12, 14:29
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skellhellwell
Det var jävligt längesedan i så fall.
Redan på 90-talet var det stökigt där.

Så är det med många områden där kommunen äger beståndet.
De har samhällsansvar och då måste de ta emot sånt folk som ingen annan vill ha.

Förstår inte riktigt vad du menar nu, på 90-talet var Morö Backe tomt, minns du inte hur desperata Skebo var? Husen stod tomma med sparström på så de inte skulle frysa sönder. Hela Skellefteå var ju dött i slutet av 90, bostadsrätterna låg mellan 1k-10k att köpa. Köpte själv min första lägenhet 99 för ca 4000, haha...
Sen gjordes det ju om till "50+ boenden" på typ Stackgatan, Löftesgränd tex varpå det långsamt började fyllas på med folk som sålde sina villor. Däremot fortsatte soc att trycka dit pundare så det förslog.
Sedan kom flyktingvågorna och det bara knökades in folk överallt. Det bor så många i en del lägenheter att man verkligen hoppas folkbokföringen kommer träda i kraft.
Citera
2022-08-12, 14:59
Medlem
StorSvartPeniss avatar
Trodde aldrig jag skulle fråga detta men:

Vad är Morö Backe för område?

Har aldrig varit i Skellefteå, men verkar ju vara typ utsatt....eller?
Citera
2022-08-12, 15:38
Medlem
Polishunden söker efter spår

”Enligt en person som SVT varit i kontakt med som har kännedom om händelsen så är det två kvinnor som är misstänkta.

Kvinnorna och mannen ska enligt uppgifterna känna varandra sedan tidigare.”

https://svt.se/nyheter/lokalt/vaster...d-till-sjukhus
Citera
2022-08-12, 15:41
Medlem
De två personerna är anhållna efter förhör

Polisen:

Uppdatering kl 14:45

De två personerna är anhållna efter förhör. Ärendet leds av åklagare.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...ok-skelleftea/
Citera
2022-08-12, 15:55
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Står också såhär nu på Norran:

"Enligt uppgifter till Norran handlar det om en våldsbrott inom missbrukskretsar och att två kvinnor nu sitter anhållna. Brottsoffret är en man som ska ha angripits med ett tillhygge."
Citera
2022-08-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Förstår inte riktigt vad du menar nu, på 90-talet var Morö Backe tomt, minns du inte hur desperata Skebo var? Husen stod tomma med sparström på så de inte skulle frysa sönder. Hela Skellefteå var ju dött i slutet av 90, bostadsrätterna låg mellan 1k-10k att köpa. Köpte själv min första lägenhet 99 för ca 4000, haha...
Sen gjordes det ju om till "50+ boenden" på typ Stackgatan, Löftesgränd tex varpå det långsamt började fyllas på med folk som sålde sina villor. Däremot fortsatte soc att trycka dit pundare så det förslog.
Sedan kom flyktingvågorna och det bara knökades in folk överallt. Det bor så många i en del lägenheter att man verkligen hoppas folkbokföringen kommer träda i kraft.

Det var väldigt mycket öde men som du säger så fylldes det på med flyktingar och det var tyvärr en del av de personerna som gjorde att jag och mina kompisar undvek området när man var 10-15 år.

Moröbacke byggdes väl kring 1992 så det var andra halvan av 90-talet jag menade.

För övrigt är Moröbacke inte särskilt otryggt för gemene man, det som hänt där är brott i missbrukarkretsar med undantag för psykfallet som gav sig på den lilla tjejen.
Man kan utan problem promenera runt där utan att vara i större risk än i Skellefteå centrum.
Citera
2022-08-12, 17:05
Medlem
"Plötsligt gick något fullkomligt snett inne i lägenheten på Morö Backe.

Mannens skadeläge var vid lunchtid på fredagen oklart.

Det har gjorts avspärrningar kring en adress. händelsen har inträffat i de södra delarna på Morö Backe."

https://norran.se/nyheter/skelleftea...hygge/r43zzg5j
Citera
2022-08-12, 17:56
Medlem
negers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSvartPenis
Trodde aldrig jag skulle fråga detta men:

Vad är Morö Backe för område?

Har aldrig varit i Skellefteå, men verkar ju vara typ utsatt....eller?

Morö backe, vi kan dela det i två! Ett stort område med villor och radhus i 2.4- 6 miljoners klassen. Morö backe har även ett centrum som tidigare hade Konsum, posten, banken, kiosk osv idag finns bara kvar bibliotek och en kiosk. Finns även en kyrka i centrum. Har så länge jag kan minnas alltid varit mycket sos lägenheter och bott diverse skummt folk där! Har senaste åren varit diverse mord/mordförsök i området och det har helt klart blivit oftare dessa händelser utspelar sig i området. Jag skulle ändå säga att morö backe centrum är ett ganska litet område iaf om man jämför med betong getton i större städer, men det finns helt klart problem i området! Men vill påpeka att jag har vissa band till morö backe och under de 30 år jag har kännt området så har det i min vetskap aldrig hänt något allvarligt utanför centrum i det vanliga villaområdet.
Citera
2022-08-12, 18:20
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Ska vara i centrum enligt lokal media. Vittne sägen att en man är knivskuren i halsen. Två kvinnor ska vara gripna.
Ett ex som fått nog kanske?
Citera
2022-08-12, 20:04
Medlem
Hade aldrig hört talas om Morö Backe innan idioten gav sig på 9åringen.. Vad är det för ställe egentligen? Är Morö Backe stort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in