• 3
  • 4
2022-08-13, 09:47
Medlem
I Sverige s har vi cirka 100 olika banker och det r bara en handfull av dem som hanterar kontanter. Avanza, Nordnet, Nordax, SBAB, Bluestep r exempel p banker som inte hanterar kontanter s det finns definitivt inte ngon rttighet till att banken ska ge kunden kontanter i samband med uttag.

ven om banken hanterar kontanter s kan man inte krva att f enkronor utan banken har rtt att ge dig pengar i strre valrer som hundralappar, 200-lappar och 500-lappar.

Det r f myndigheter och fretag som har kontor dr man kan betala rkningar kontant. Det flesta anvnder sig av postgiro eller bankgiro. Man har drfr inte ngon rttighet till att betala direkt till mottagaren med kontanter.

Du kommer att misslyckas...
Citera
2022-08-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Loomis skulle jag tro. Dom har vl mer eller mindre monopol p kontanter nu mer?

Hur fr Loomis sina mynt? Det r vl bara banker som "fr" pengar frn Riksbanken och Loomis r ingen bank.

Vad jag frstr frn Loomis hemsida r de bara en mellanhand.
Citera
2022-08-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Problemet dr r att man bara skapar arbete p individniv.

Det blir inte nringsdepartementet eller ens en GD som fr mer jobb utan Gunilla p ekonomi som behver skriva ut en pminnelse och sen fr Nisse i vaktmsteriet posta den.

Men om man betalar med mynt s drabbas ju knappast nringsdepartementet eller GD.
Citera
2022-08-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inte ens det, frsta pminnelsen lr g ut med automatik och skrivas ut och kuverteras av ngon maskin p ett fretag som jobbar med snt, Strlfors, Parajett eller liknande.

Strfors och Parajett mm har ju mest troligen lmnat in ett pris p sina tjnster i samband med en upphandling. Brjar mnga att bete sig p stt som jag skrev s kommer deras kostnader att ka och de kommer att krva mer betalt, ja tminstone vid nsta upphandling.
Citera
2022-08-13, 12:19
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men om man betalar med mynt s drabbas ju knappast nringsdepartementet eller GD.

Ja.
Citera
2022-08-14, 14:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Eftersom de flesta fretag och myndigheter inte tar emot kontanter s blir det ju lite svrt att jvlas p detta stt.

Men eftersom du inte bryr dig om kostanden s kan du strunta i att betala tminstone frsta rkningen. D mste de skick ut pminnelser och p s stt fr de kostnader och mer arbete. Det r ju bara att dra det s lngt det gr med varje rkning utan att du fr en betalningsanmrkning.

Ett bttre stt mste vl vara att bestrida alla fakturor? Kostar tid och pengar fr fretaget att hantera och r inget som sker per automatik som utskick av en pminnelse.

Citat:
Hur fr Loomis sina mynt? Det r vl bara banker som "fr" pengar frn Riksbanken och Loomis r ingen bank.

Loomis arbetar p uppdrag av banker och andra som behver kontanter s transaktionen av kontanter gr mellan andra parter. Banken skickar Loomis fr att hmta kontanter istllet fr att skicka Nisse frn kontoret fr att gra samma sak.
Citera
2022-08-14, 21:18
Medlem
Citat:

Eftersom LOOMIS tmmer butikernas kassor s fr de tillgng till kontanter s att de kan fylla p Bankomater och frse butiker med vxelkassor. Det r en mer eller mindre sluten process med kontanthantering s de lr inte behva s mycket pfyllning frn Riksbanken men de behver s klart byta ut slitna sedlar efter att de har cirkulerat ett par varv.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in