• 1
  • 2
2022-08-11, 15:14
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag har Realtek standard ljud via ett AMD ljudkort, Realtek® ALC1200 codec.
Är ingen audiofil men vill få så bra ljud man kan när man lyssnar på musik på Youtbe utan anstängningar.
Hörlurarna är ett par AKG overear mellanklass pris runt 700:-, varken dåliga eller pro.
Tråden gäller normal icke pro system, men inte rent skit såklart.

Ny installation och började från noll och vill få tips.
Appen i windows apps från Realtek satte jag på kraftfull, förutom att jag satt 16k på 0,0.

Sedan laddade jag ner FXsound som nu blivit gratis.
https://www.fxsound.com/download

Sedan laddade jag ner inställningar för olika musikstilar.
https://www.fxsound.com/presets

80s' låter bra generellt, sourround nollade jag. Där står jag nu.
Hur gör ni själva för att få en grundinställning som låter bra som det senare blir lättare att på få ett personligt sound att byggas på, som gäller oberoende vilka appar man använder samt deras individuella equalizers etc?
Citera
2022-08-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Är ingen audiofil men vill få så bra ljud man kan när man lyssnar på musik på Youtbe utan anstängningar.
Hörlurarna är ett par AKG overear mellanklass pris runt 700:-, varken dåliga eller pro.

Appen i windows apps från Realtek satte jag på kraftfull, förutom att jag satt 16k på 0,0.

Hur gör ni själva för att få en grundinställning som låter bra som det senare blir lättare att på få ett personligt sound att byggas på, som gäller oberoende vilka appar man använder samt deras individuella equalizers etc?
Sådana effekter är inte bra, det är en mjukvara som färgar ljudet och de gör det inte direkt hifi. Jag har allt sånt avstängt. Bra hörlurar kostar minst 1500. Sen kan du lägga till en hörlursförstärkare för extra tryck och bas. Vill du ha EQ bör det vara i hårdvara. Men du behöver inte EQ om du har bra grejer.
Citera
2022-08-11, 15:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Använd klassisk inställning i förinställningarna då det låter bäst, sedan bygger du på det.
Citera
2022-08-11, 15:24
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Sådana effekter är inte bra, det är en mjukvara som färgar ljudet och de gör det inte direkt hifi. Jag har allt sånt avstängt. Bra hörlurar kostar minst 1500. Sen kan du lägga till en hörlursförstärkare för extra tryck och bas. Vill du ha EQ bör det vara i hårdvara. Men du behöver inte EQ om du har bra grejer.
Men nu handlar tråden om halvbra grejer.
Audiofiler har sina egna trådar, där de inte lyssnar på musik, utan de lyssnar på sina apparater.
Citera
2022-08-11, 15:28
Medlem
Citat:
Men nu handlar tråden om halvbra grejer.
Audiofiler har sina egna trådar, där de inte lyssnar på musik, utan de lyssnar på sina apparater.
Effekter på ljudkort är inte halvbra, det är skitdåligt.
Hörlurar för 1500 är normala, inte audiofil, det finns hörlurar för 100.000 kr.
Citera
2022-08-11, 15:48
Medlem
Kan rekommendera detta kort, grymt bra ljud

https://se.creative.com/p/sound-blas...terx-ae-5-plus

Hörlursstärkaren driver 16–600Ω, Hörlursimpedans, utgångsimpedans: 1Ω
Senast redigerad av peckapecan 2022-08-11 kl. 15:53.
Citera
2022-08-11, 16:00
Medlem
Psykonaut-s avatar
Släpp all hårdvara, vi koncentrerar oss på mjukvara som gör att det låter mindre dåligt.
Jag har visat en del som jag redan gjort.

Jag vet även att det finns en massa fluff och trams, men den delen skippar vi just denna tråden och talar om vad som gör ljudet bättre att lyssna på fast det kostar noll kronor.
Citera
2022-08-11, 16:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Effekter på ljudkort är inte halvbra, det är skitdåligt.
Hörlurar för 1500 är normala, inte audiofil, det finns hörlurar för 100.000 kr.
Nej, det är inte det normala. Normalt folk som inte bryr sig lägger inte mer än någon tusenlapp på hörlurar. Särskilt idag, när ett par lurar för femhundra låter bättre än mina sex år gamla för 2500.

Men ett av TS problem är att han har valt YT som sin källa. Det betyder att källan låter allt från perfekt till vedervärdigt.

Jag har också ett Realtek, som alla andra. Ett Realtek HD närmare bestämt. Den enda av EQ-inställningarna som inte låter röv är "Rock" och det är ju bara det vanliga V:et.
Citera
2022-08-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, det är inte det normala. Normalt folk som inte bryr sig lägger inte mer än någon tusenlapp på hörlurar. Särskilt idag, när ett par lurar för femhundra låter bättre än mina sex år gamla för 2500.

Men ett av TS problem är att han har valt YT som sin källa. Det betyder att källan låter allt från perfekt till vedervärdigt.

Jag har också ett Realtek, som alla andra. Ett Realtek HD närmare bestämt. Den enda av EQ-inställningarna som inte låter röv är "Rock" och det är ju bara det vanliga V:et.
Hi quality på Youtube är 256 kbps AAC. Det är inte problemet, speciellt inte med hörlurar för 700.
Citera
2022-08-11, 16:17
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Jag kan givetvis köra VST, wasapi eller ASIO plugins och flac och pilla med det som en idiot, men vi håller oss till ett basic windows ljud tänkte jag.
Citera
2022-08-11, 16:24
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag har en licens köpt till Breakaway Audio Enhancer och låter fett på stora anläggningar om man vill köra fett ljud på en fest.

Men låter inte bra i hörlurarna, då det är till för just stora högtalare som ska få all musik från Elvis till senaste radiohiten låta lika feta på en fest.

https://store.claessonedwards.com/product_p/bap-003.htm
Citera
2022-08-11, 16:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hi quality på Youtube är 256 kbps AAC. Det är inte problemet, speciellt inte med hörlurar för 700.
Men ditt spån. YT är användaruppladdat innehåll. Dom låtar jag har laddat upp på YT är givetvis rippade i högsta möjliga kvalitet. Men det är långt ifrån alla som har varit så omtänksamma.

Citat:
Jag kan givetvis köra VST, wasapi eller ASIO plugins och flac och pilla med det som en idiot, men vi håller oss till ett basic windows ljud tänkte jag.
En sak slog mig, det är inte trådlösa hörlurar va? För då är det hörlurens DAC som bestämmer hur ljudet ska bli. I alla fall i Windows.

För övrigt så låter alla mina hörlurar som skit i jämförelse med högtalarna. Nej, det är inte dåliga lurar för dom låter utmärkt när jag lyssnar på telefon eller platta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in