• 1
  • 2
2022-08-11, 14:43
Medlem
jenniferruless avatar
Det r som s att ja utreds fr att f LSS-boende efter att min LVU tar slut. Jag kan bara ha LVU upp till 21 och r 18 nu.
Men redan nu r ja i LSS-utredning fr att ondsinta mnniskor tycker s mycket. Exempelvis skriver dom att ja behver std dygnet runt vilket r helt fel. Det gr jag inte. Frn april fram tills fr nn mnad sen var jag ute och allt funkade OK, jag bodde med mamma d.
Det enda som inte funkade var min smn, att jag aldrig sov och tog terfall p amfetamin samt begick en del mindre brott och lite andra saker som r skitsamma. Sen kom jag i maniskt tillstnd, men skitsamma . det kan hnda alla.

Men jag r plst och LSS r alltid frivilligt som ja fattar det. Men det presenteras inte s fr mej. Fr mej presenteras det som nt tvng. Och nr jag ifrgastter fr ja svaret att ja kan tacka nej till ett visst LSS-boende men att jag d kan "f tvingas vnta p nytt erbjudande".
Men vad "erbjudande"? Jag har ju aldrig bett om nt jvla LSS!?

P mndag ska jag och min soc gra studiebesk p ett LSS.

Nu r frgan... ska jag bete mej som ett svin i hopp om att LSS-boendet inte ska vilja ha mej? Eller ska jag bete mej s normalt som mjligt s att alla inser att LSS inte r nt fr mig?

Men juridiskt? Visst kan ja aldrig tvingas till LSS?
Det skulle innebra slutet fr mej att bo p LSS som en idiot. Vem vill dejta nn som bor p LSS?
Jag r inget mongo utan en intelligent och tnkande person med tusen projekt och livsdrmmar.

Jag ser allt detta som Statens personliga hmnd mot mej fr att jag har klagat och ppekat att Staten begr vergrepp och sysslar med olagliga saker.
Senast redigerad av jenniferrules 2022-08-11 kl. 14:46.
Citera
2022-08-11, 14:52
Medlem
Nej, LSS r frivilligt. Likas ska ven frvaltarskap och God Man vara frpliktat med fullmakt frn individen som grs gllande. Skriver du inte p ngon fullmakt, s kan ingen tvinga dig att f std av LSS.

Det r lite trkigt att individer som du, med s mycket potential, blir s eftersatta i dagens samhlle. Tnk om ni faktiskt hade kunnat f den hjlp ni behvde, vad mycket ni hade kunnat stadkomma. Istllet r det hasch och amfetamin fr att klara vardagens press. Det r egentligen vldigt tragiskt. Vi har allt fr mnga korkade mnniskor i det hr samhllet som det gr alldeles fr bra fr, bara fr att de rkar kunna det sociala samspelet.
Citera
2022-08-11, 14:57
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurosPhadox
Nej, LSS r frivilligt. Likas ska ven frvaltarskap och God Man vara frpliktat med fullmakt frn individen som grs gllande. Skriver du inte p ngon fullmakt, s kan ingen tvinga dig att f std av LSS.

Det r lite trkigt att individer som du, med s mycket potential, blir s eftersatta i dagens samhlle. Tnk om ni faktiskt hade kunnat f den hjlp ni behvde, vad mycket ni hade kunnat stadkomma. Istllet r det hasch och amfetamin fr att klara vardagens press. Det r egentligen vldigt tragiskt. Vi har allt fr mnga korkade mnniskor i det hr samhllet som det gr alldeles fr bra fr, bara fr att de rkar kunna det sociala samspelet.

Exakt!! tack
Jag har en sjukt stor potential.jag har skrivit tusentals sidor i Word om allt mjligt, jag r konstnrlig. Jag kan jobba med vad som helst. Eller plugga.
Drogerna har ju tagits fr att jag mtt skit fr att jag sen 12 rs lder misshandlats av bland annat soc, sis och allt vad skiten heter.

Jag kommer inte skriva p nt eller samarbeta p nt stt. S fort LVU:n r borta ska jag skaffa nytt pass och lmna Sverige fr gott.
Citera
2022-08-11, 15:03
Medlem
Det verkar bli allt mer vanligt att skriva in unga mnniskor som brukar/missbrukar droger eller alkohol med bla hgfungerande autism i personkrets 1.

Ja, LSS ska vara frivilligt.

Att vara otrevlig mot personalen hjlper inte, d personalen inte kan bestmma om du ska flytta in eller ej.
Citera
2022-08-11, 15:04
Medlem
Det r frivilligt men eftersom du r aktuell fr ett boende har du gjort en anskan om inte ngon annan gjort den i ditt namn. Du kan tacka nej, men har du ngon annan plan fr ett boende?

LSS riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsttning och/eller autism. Har du dessutom varit manisk s har du bipolr sjukdom vilket r en livslng sjukdom som kommer i skov Kanske du skulle f det bra med hjlp? Man kan ju alltid flytta drifrn om man inte trivs. Vidare finns det olika typer av boenden, dr vissa r egna lgenheter i vanliga trapphus, s personer som besker dig behver inte f veta att det r ett lss-boende.
Citera
2022-08-11, 15:20
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Det r frivilligt men eftersom du r aktuell fr ett boende har du gjort en anskan om inte ngon annan gjort den i ditt namn. Du kan tacka nej, men har du ngon annan plan fr ett boende?

LSS riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsttning och/eller autism. Har du dessutom varit manisk s har du bipolr sjukdom vilket r en livslng sjukdom som kommer i skov Kanske du skulle f det bra med hjlp? Man kan ju alltid flytta drifrn om man inte trivs. Vidare finns det olika typer av boenden, dr vissa r egna lgenheter i vanliga trapphus, s personer som besker dig behver inte f veta att det r ett lss-boende.

Jag har vad jag vet aldrig skrivit p och skt nt.D har dom lurar mej.

Jag har EIPS (som ja vet r livslng och obotlig) och svr ADHD och massa annat. Men det innebr INTE att man r mongo.

Sen har jag ftt lsa "utltanden" som skrivits om mej som inte stmmer exempelvis att jag skulle behva trygghet och skerhet dygnet runt. Det r skitprat det vet jag.
Jag r en nattmnniska, jag gillar att vara ute mycket. Jag gillar ven att klttra och utforska saker. Ska jag bestraffas fr min upptckarlust ?
Om jag vill klttra upp p ett tak och sitta och njuta av utsikten och livet, d gr jag det. Ingen ska nnsin hindra mej frn detta.
Jag knner inte hjdrdsla. Det r inget brott att inte knna det.
Citera
2022-08-11, 15:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Det r inte mrkligare n att en kkfarare efter en lngvolta kan erbjudas plats p ett nyktert stdboende innan de eventuellt teretableras i samhllet.

Frgan r hur du tnkt bo om du tackar nej till detta boende? Det r som redan nmnts frivilligt men med din bakgrund r det fullstndigt frsteligt om dina socialsekreterare r pstridiga och inte bara slpper dig vind fr vg. Det ska du vara tacksam och ta till vara p. Det lter tyvrr som att du r en person som skulle hamna i helt fel sllskap lite vl okontrollerat.
Citera
2022-08-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules

P mndag ska jag och min soc gra studiebesk p ett LSS.

Nu r frgan... ska jag bete mej som ett svin i hopp om att LSS-boendet inte ska vilja ha mej? Eller ska jag bete mej s normalt som mjligt s att alla inser att LSS inte r nt fr mig?

Men juridiskt? Visst kan ja aldrig tvingas till LSS?
Det skulle innebra slutet fr mej att bo p LSS som en idiot. Vem vill dejta nn som bor p LSS?
Jag r inget mongo utan en intelligent och tnkande person med tusen projekt och livsdrmmar.

Jag ser allt detta som Statens personliga hmnd mot mej fr att jag har klagat och ppekat att Staten begr vergrepp och sysslar med olagliga saker.

LVU r som bekant tvng tills du r 21 r (egentligen r detta ett extremt undantag). S de kan stta dig instngd p ett LSS-boende i tre r till. Men sedan kan du bara tacka fr dig och g drifrn. Men du lr inte f ngot std frn Soc i form av bistnd om du gr det. Sedan r vl LVM inte lngt borta om du fortstter som du gr.

Bete dig som du r och fungerar. Du r inte neurotypisk s bete dig inte som ngon sdan. Kan du bete dig socialt och kommunikativt kommer chefen fr LSS-boendet stlla frgor till din handlggare varfr de ens beslutar om LSS fr dig.
Citera
2022-08-11, 17:08
Medlem
Citat:
Sen har jag ftt lsa "utltanden" som skrivits om mej som inte stmmer exempelvis att jag skulle behva trygghet och skerhet dygnet runt. Det r skitprat det vet jag.

Har du ngon fungerande sjlvinsikt kan du utmana detta. Begr ut din socialjournal och sedan anmler du felaktigheter i journalen till IVO. Har du en fungerande sjlvinsikt kan du dessutom med ltthet frsvara dig sjlv i nsta runda i Frvaltningsrtten (om socialtjnsten ens gr sitt jobb att omprva ditt beslut var sjtte mnad). Du kan verklaga nsta beslut. Du kan ven verklaga socialtjnstens LSS-beslut, fr du har ju uppenbart inte gtt med p detta, utan det r socialtjnsten som har beslutat i enlighet med befogenheter som de har under LVU. S verklaga och g till rtten igen! Orkar du gr du det ensam utan ditt sk. "juridiska ombud".

Kan du uppfra dig och vara kommunikativ kommer ven en blind och dv lagman i frvaltningsrtten att dra bort dig frn LVU.

Citat:
Om jag vill klttra upp p ett tak och sitta och njuta av utsikten och livet, d gr jag det. Ingen ska nnsin hindra mej frn detta.

Och dr frr hoppet om att du kan klara dig i rtten sjlv...
Bara den meningen med resten av du skriver fr ven jag lusten att dra en LVU 3.
Citera
2022-08-11, 17:30
Medlem
kristofferGs avatar
Brja med att f sjlvinsikt och lra knna dig sjlv. Ser du hur du skriver?
Citera
2022-08-11, 17:31
Medlem
Citat:
Jag har vad jag vet aldrig skrivit p och skt nt.D har dom lurar mej.

Jag har EIPS (som ja vet r livslng och obotlig) och svr ADHD och massa annat. Men det innebr INTE att man r mongo.

Jag r en nattmnniska, jag gillar att vara ute mycket. Jag gillar ven att klttra och utforska saker. Ska jag bestraffas fr min upptckarlust ?
Jag knner inte hjdrdsla. Det r inget brott att inte knna det.

Vi kan brja med de "felaktiga" slutsatser som du kallar det. Nr du var ute sist s tog du ett terfall, vnde p dygnet och blev manisk. Detta under den tiden du inte hade std dygnet runt. Jag mste vara rlig med dig, redan dr verkar det som att eventuella slutsatser om std dygnet runt r korrekta. Misstnker att en majoritet av Sveriges befolkning hller med mig om det.

Men sedan, lt oss nu sga att du flyttar in p ett LSS-boende, varfr skulle du inte kunna klttra upp p ngot tak d? r det inte till och med lttare att klttra upp p tak dr n vad det r dr du nu befinner dig?
Citera
2022-08-11, 20:14
Medlem
neuron-drones avatar
LSS kan man f fr mentalsjukdom. Ville bara sga det. T ex d borderline av svr art.

Man kan inte tvinga ngon till LSS-tgrd, dremot kan man alltid utpressa. T ex sga "tar du detta inte ska vi se till att du blir hemls".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in