2022-08-11, 14:43
Medlem
jenniferruless avatar
Det är som så att ja utreds för att få LSS-boende efter att min LVU tar slut. Jag kan bara ha LVU upp till 21 och är 18 nu.
Men redan nu är ja i LSS-utredning för att ondsinta människor tycker så mycket. Exempelvis skriver dom att ja behöver stöd dygnet runt vilket är helt fel. Det gör jag inte. Från april fram tills för nån månad sen var jag ute och allt funkade OK, jag bodde med mamma då.
Det enda som inte funkade var min sömn, att jag aldrig sov och tog återfall på amfetamin samt begick en del mindre brott och lite andra saker som är skitsamma. Sen kom jag i maniskt tillstånd, men skitsamma . det kan hända alla.

Men jag är påläst och LSS är alltid frivilligt som ja fattar det. Men det presenteras inte så för mej. För mej presenteras det som nåt tvång. Och när jag ifrågasätter får ja svaret att ja kan tacka nej till ett visst LSS-boende men att jag då kan "få tvingas vänta på nytt erbjudande".
Men vadå "erbjudande"? Jag har ju aldrig bett om nåt jävla LSS!?

På måndag ska jag och min soc göra studiebesök på ett LSS.

Nu är frågan... ska jag bete mej som ett svin i hopp om att LSS-boendet inte ska vilja ha mej? Eller ska jag bete mej så normalt som möjligt så att alla inser att LSS inte är nåt för mig?

Men juridiskt? Visst kan ja aldrig tvingas till LSS?
Det skulle innebära slutet för mej att bo på LSS som en idiot. Vem vill dejta nån som bor på LSS?
Jag är inget mongo utan en intelligent och tänkande person med tusen projekt och livsdrömmar.

Jag ser allt detta som Statens personliga hämnd mot mej för att jag har klagat och påpekat att Staten begår övergrepp och sysslar med olagliga saker.
Senast redigerad av jenniferrules 2022-08-11 kl. 14:46.
Citera
2022-08-11, 14:52
Medlem
Nej, LSS är frivilligt. Likaså ska även förvaltarskap och God Man vara förpliktat med fullmakt från individen som görs gällande. Skriver du inte på någon fullmakt, så kan ingen tvinga dig att få stöd av LSS.

Det är lite tråkigt att individer som du, med så mycket potential, blir så eftersatta i dagens samhälle. Tänk om ni faktiskt hade kunnat få den hjälp ni behövde, vad mycket ni hade kunnat åstadkomma. Istället är det hasch och amfetamin för att klara vardagens press. Det är egentligen väldigt tragiskt. Vi har allt för många korkade människor i det här samhället som det går alldeles för bra för, bara för att de råkar kunna det sociala samspelet.
Citera
2022-08-11, 14:57
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurosPhadox
Nej, LSS är frivilligt. Likaså ska även förvaltarskap och God Man vara förpliktat med fullmakt från individen som görs gällande. Skriver du inte på någon fullmakt, så kan ingen tvinga dig att få stöd av LSS.

Det är lite tråkigt att individer som du, med så mycket potential, blir så eftersatta i dagens samhälle. Tänk om ni faktiskt hade kunnat få den hjälp ni behövde, vad mycket ni hade kunnat åstadkomma. Istället är det hasch och amfetamin för att klara vardagens press. Det är egentligen väldigt tragiskt. Vi har allt för många korkade människor i det här samhället som det går alldeles för bra för, bara för att de råkar kunna det sociala samspelet.

Exakt!! tack
Jag har en sjukt stor potential.jag har skrivit tusentals sidor i Word om allt möjligt, jag är konstnärlig. Jag kan jobba med vad som helst. Eller plugga.
Drogerna har ju tagits för att jag mått skit för att jag sen 12 års ålder misshandlats av bland annat soc, sis och allt vad skiten heter.

Jag kommer inte skriva på nåt eller samarbeta på nåt sätt. Så fort LVU:n är borta ska jag skaffa nytt pass och lämna Sverige för gott.
Citera
2022-08-11, 15:03
Avslutad
Det verkar bli allt mer vanligt att skriva in unga människor som brukar/missbrukar droger eller alkohol med bla högfungerande autism i personkrets 1.

Ja, LSS ska vara frivilligt.

Att vara otrevlig mot personalen hjälper inte, då personalen inte kan bestämma om du ska flytta in eller ej.
Citera
2022-08-11, 15:04
Medlem
Det är frivilligt men eftersom du är aktuell för ett boende har du gjort en ansökan om inte någon annan gjort den i ditt namn. Du kan tacka nej, men har du någon annan plan för ett boende?

LSS riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism. Har du dessutom varit manisk så har du bipolär sjukdom vilket är en livslång sjukdom som kommer i skov… Kanske du skulle få det bra med hjälp? Man kan ju alltid flytta därifrån om man inte trivs. Vidare finns det olika typer av boenden, där vissa är egna lägenheter i vanliga trapphus, så personer som besöker dig behöver inte få veta att det är ett lss-boende.
Citera
2022-08-11, 15:20
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Det är frivilligt men eftersom du är aktuell för ett boende har du gjort en ansökan om inte någon annan gjort den i ditt namn. Du kan tacka nej, men har du någon annan plan för ett boende?

LSS riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism. Har du dessutom varit manisk så har du bipolär sjukdom vilket är en livslång sjukdom som kommer i skov… Kanske du skulle få det bra med hjälp? Man kan ju alltid flytta därifrån om man inte trivs. Vidare finns det olika typer av boenden, där vissa är egna lägenheter i vanliga trapphus, så personer som besöker dig behöver inte få veta att det är ett lss-boende.

Jag har vad jag vet aldrig skrivit på och sökt nåt.Då har dom lurar mej.

Jag har EIPS (som ja vet är livslång och obotlig) och svår ADHD och massa annat. Men det innebär INTE att man är mongo.

Sen har jag fått läsa "utlåtanden" som skrivits om mej som inte stämmer exempelvis att jag skulle behöva trygghet och säkerhet dygnet runt. Det är skitprat det vet jag.
Jag är en nattmänniska, jag gillar att vara ute mycket. Jag gillar även att klättra och utforska saker. Ska jag bestraffas för min upptäckarlust ?
Om jag vill klättra upp på ett tak och sitta och njuta av utsikten och livet, då gör jag det. Ingen ska nånsin hindra mej från detta.
Jag känner inte höjdrädsla. Det är inget brott att inte känna det.
Citera
2022-08-11, 15:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Det är inte märkligare än att en kåkfarare efter en långvolta kan erbjudas plats på ett nyktert stödboende innan de eventuellt återetableras i samhället.

Frågan är hur du tänkt bo om du tackar nej till detta boende? Det är som redan nämnts frivilligt men med din bakgrund är det fullständigt förståeligt om dina socialsekreterare är påstridiga och inte bara släpper dig vind för våg. Det ska du vara tacksam och ta till vara på. Det låter tyvärr som att du är en person som skulle hamna i helt fel sällskap lite väl okontrollerat.
Citera
2022-08-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules

På måndag ska jag och min soc göra studiebesök på ett LSS.

Nu är frågan... ska jag bete mej som ett svin i hopp om att LSS-boendet inte ska vilja ha mej? Eller ska jag bete mej så normalt som möjligt så att alla inser att LSS inte är nåt för mig?

Men juridiskt? Visst kan ja aldrig tvingas till LSS?
Det skulle innebära slutet för mej att bo på LSS som en idiot. Vem vill dejta nån som bor på LSS?
Jag är inget mongo utan en intelligent och tänkande person med tusen projekt och livsdrömmar.

Jag ser allt detta som Statens personliga hämnd mot mej för att jag har klagat och påpekat att Staten begår övergrepp och sysslar med olagliga saker.

LVU är som bekant tvång tills du är 21 år (egentligen är detta ett extremt undantag). Så de kan sätta dig instängd på ett LSS-boende i tre år till. Men sedan kan du bara tacka för dig och gå därifrån. Men du lär inte få något stöd från Soc i form av bistånd om du gör det. Sedan är väl LVM inte långt borta om du fortsätter som du gör.

Bete dig som du är och fungerar. Du är inte neurotypisk så bete dig inte som någon sådan. Kan du bete dig socialt och kommunikativt kommer chefen för LSS-boendet ställa frågor till din handläggare varför de ens beslutar om LSS för dig.
Citera
2022-08-11, 17:08
Medlem
Citat:
Sen har jag fått läsa "utlåtanden" som skrivits om mej som inte stämmer exempelvis att jag skulle behöva trygghet och säkerhet dygnet runt. Det är skitprat det vet jag.

Har du någon fungerande självinsikt kan du utmana detta. Begär ut din socialjournal och sedan anmäler du felaktigheter i journalen till IVO. Har du en fungerande självinsikt kan du dessutom med lätthet försvara dig själv i nästa runda i Förvaltningsrätten (om socialtjänsten ens gör sitt jobb att ompröva ditt beslut var sjätte månad). Du kan överklaga nästa beslut. Du kan även överklaga socialtjänstens LSS-beslut, för du har ju uppenbart inte gått med på detta, utan det är socialtjänsten som har beslutat i enlighet med befogenheter som de har under LVU. Så överklaga och gå till rätten igen! Orkar du gör du det ensam utan ditt sk. "juridiska ombud".

Kan du uppföra dig och vara kommunikativ kommer även en blind och döv lagman i förvaltningsrätten att dra bort dig från LVU.

Citat:
Om jag vill klättra upp på ett tak och sitta och njuta av utsikten och livet, då gör jag det. Ingen ska nånsin hindra mej från detta.

Och där förr hoppet om att du kan klara dig i rätten själv...
Bara den meningen med resten av du skriver får även jag lusten att dra en LVU §3.
Citera
2022-08-11, 17:30
Medlem
kristofferGs avatar
Börja med att få självinsikt och lära känna dig själv. Ser du hur du skriver?
Citera
2022-08-11, 17:31
Medlem
Citat:
Jag har vad jag vet aldrig skrivit på och sökt nåt.Då har dom lurar mej.

Jag har EIPS (som ja vet är livslång och obotlig) och svår ADHD och massa annat. Men det innebär INTE att man är mongo.

Jag är en nattmänniska, jag gillar att vara ute mycket. Jag gillar även att klättra och utforska saker. Ska jag bestraffas för min upptäckarlust ?
Jag känner inte höjdrädsla. Det är inget brott att inte känna det.

Vi kan börja med de "felaktiga" slutsatser som du kallar det. När du var ute sist så tog du ett återfall, vände på dygnet och blev manisk. Detta under den tiden du inte hade stöd dygnet runt. Jag måste vara ärlig med dig, redan där verkar det som att eventuella slutsatser om stöd dygnet runt är korrekta. Misstänker att en majoritet av Sveriges befolkning håller med mig om det.

Men sedan, låt oss nu säga att du flyttar in på ett LSS-boende, varför skulle du inte kunna klättra upp på något tak då? Är det inte till och med lättare att klättra upp på tak där än vad det är där du nu befinner dig?
Citera
2022-08-11, 20:14
Medlem
neuron-drones avatar
LSS kan man få för mentalsjukdom. Ville bara säga det. T ex då borderline av svår art.

Man kan inte tvinga någon till LSS-åtgärd, däremot kan man alltid utpressa. T ex säga "tar du detta inte ska vi se till att du blir hemlös".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in