Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Så här är det: neger har används negativt under lång tid, ofta med politiska budskap som att invandring är dåligt eller att slaveri är nödvändigt. Därför har neger idag en starkt negativ stilvalör och därför tar människor illa upp då du använder ordet om dem. Är det verkligen så svårt att förstå?
Ja, i USA - inte i Sverige, ta och läs på om ordets etymologi så lär du se att det inte är kopplat till slaveriet som det är i USA - att vi i Sverige har böcker som så tidigt som på 40-talet använde ordet neger i positiv bemärkelse är övertygelse nog för mig.
Ifall du inte visste det - Arthur Lundqvist skrev sin antirasistiska bok Negerland redan 1948, vi kanske ska bränna den boken också?
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ni får givetvis använda detta ord som ni själva behagar, men faktum är ju att ni enbart använder det i negativ bemärkelse.
Nu tar jag faktiskt åt mig fastän detta kanske inte var riktat
mot mig men jag använder inte ordet neger offentligt i negativ bemärkelse - i övrigt måste jag hålla med dig lite smått, väldigt osmidigt manövrerat av Norman i frågan och han har brännt sina broar för länge sedan i den här diskussionen.
Intressant att notera att det är ca. 10 användare som jag antar är "vita" (då de inte nämnt något annat) och en (1) person som är neger som har något emot att andra människor använder just ordet neger, hur skulle det vara om vi tog hit lite negrers åsikter istället, typiskt vissa att så extremt hårt försöka övertyga sig själva och andra att de inte är "rasister" att de mer än gärna tar andras friheter ifrån dem.