2005-12-17, 08:11
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Pippi Långstrumps pappa Efraim Långstrump var Negerkung på Kurreduttön står det i texterna, ska vi starta ett globalt bokbål och skända rasisten Lindgrens grav?

Var det inte Söderhavskung på Kurrekurreduttön?
Citera
2005-12-17, 09:36
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ifall du kan läsa det du just skrivit och fortfarande påstå att ordet neger inte är negativt laddat, vet jag inte vad du är för person. Vad det handlar om är respekt för medmänniskor. Folk tar illa upp, respektera det. Använd ordet enbart i positiv bemärkelse ifall du vill vända på trenden.
Jag tar illa upp att andra fritt tänkande människor på ett forum som från början handlade uteslutande om yttrandefrihet vill hindra mig från att använda mitt språk hur jag vill.
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Ordet neger är en objektifiering av en människa, det finns inget motvarande ord för vita typ "blanker" eller motsvarande. PÅ det viset blir Neger en antydan om att man inte anser att personen är en männsika, att det finns människor och negrer.
Ja det är din åsikt men det är inte fastställt någonstans att så är fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Om nu mot förmodan en majoritet av de svarta i Sverige inte har något emot att kallas negrer, förstår jag ändå inte varför man inte kan göra den lilla språkliga ansträngning det innebär att ersätta “neger” med “svart” för att tillfredsställa en stor minoritet av dem. Det är väl knappast så att den av dig förmodade majoriteten föredrar att kallas negrer och känner sig kränkt av att kallas svarta?
Ingen som har sagt att majoriteten föredrar att kallas negrer men när ämnet har varit uppe i media så har det visat sig vara en ganska trivial fråga för de flesta negrer som inte innehar kändisskap och vill skapa sig en image/ett namn.
Citat:
Ingen i tråden har väl gett uttryck för några sådana åsikter? Man kan förespråka hänsynstagande utan att ropa på censur.
Tyvärr har det visat sig att vissa inte kan hålla sig från att skriva om historian i typisk 1984-anda, om du söker lite så lär du finna att man i de senare versionerna censurerat bort ordet negerkung från Pippi-böckerna, ett bedrövligt och fräckt övergrepp på en av våra mest älskade författares skapelser.
Citat:
Jo, det finns även andra grupper i samhället som vill göra sig av med gamla beteckningar, återerövrar f.d. nedsättande ord etc., så att det kan bli svårt att veta vilket ord man ska välja om man vill förhålla sig neutral, särskilt som den aktuella gruppen ibland kan vara sinsemellan osams. Men "neger" har ansetts nedsättande så länge att ingen kan ha missat att ordet är känsligt; som marang påpekar ovan är det objektifierande att ha ett särskilt substantiv för människor med svart hudfärg när man inte har ett för människor med vit. Vidare är det som sagt knappast så att de svarta människor som accepterar att kallas negrer blir sårade om de istället kallas svarta.
Ordet neger må vara känsligt stoff för vissa, för andra som tex. mig så kunde jag inte bry mig mindre, jag har ingen särskilt förkärlek för ordet neger och jag hade visserligen lika gärna kunnat använda något annat ord men jag anser att jag har rätt till att använda vilka ord jag vill oavsett vem som tycker de är obehagliga och därför gör jag det.
Citera
2005-12-17, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Var det inte Söderhavskung på Kurrekurreduttön?

http://www.google.se/search?hl=sv&q=efraim+l%C3%A5ngstrump+negerkung&me ta=lr%3Dlang_sv
Citera
2005-12-17, 14:20
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Neger är praktiskt då de bara är toppen på isberget till det moras av asylmissbruk som måste redas ut innan vi går under.
Detta är bara ett exempel av ställen där du använder neger på ett sätt som klart blir negativt. Hur kan du påstå att detta ords stilvalör inte är dålig, när du upprepade gånger drar in politik och använder det negativt.
Så här är det: neger har används negativt under lång tid, ofta med politiska budskap som att invandring är dåligt eller att slaveri är nödvändigt. Därför har neger idag en starkt negativ stilvalör och därför tar människor illa upp då du använder ordet om dem. Är det verkligen så svårt att förstå?

Ni får givetvis använda detta ord som ni själva behagar, men faktum är ju att ni enbart använder det i negativ bemärkelse.
Citera
2005-12-17, 23:22
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Så här är det: neger har används negativt under lång tid, ofta med politiska budskap som att invandring är dåligt eller att slaveri är nödvändigt. Därför har neger idag en starkt negativ stilvalör och därför tar människor illa upp då du använder ordet om dem. Är det verkligen så svårt att förstå?
Ja, i USA - inte i Sverige, ta och läs på om ordets etymologi så lär du se att det inte är kopplat till slaveriet som det är i USA - att vi i Sverige har böcker som så tidigt som på 40-talet använde ordet neger i positiv bemärkelse är övertygelse nog för mig.

Ifall du inte visste det - Arthur Lundqvist skrev sin antirasistiska bok Negerland redan 1948, vi kanske ska bränna den boken också?
Citat:
Ni får givetvis använda detta ord som ni själva behagar, men faktum är ju att ni enbart använder det i negativ bemärkelse.
Nu tar jag faktiskt åt mig fastän detta kanske inte var riktat
mot mig men jag använder inte ordet neger offentligt i negativ bemärkelse - i övrigt måste jag hålla med dig lite smått, väldigt osmidigt manövrerat av Norman i frågan och han har brännt sina broar för länge sedan i den här diskussionen.

Intressant att notera att det är ca. 10 användare som jag antar är "vita" (då de inte nämnt något annat) och en (1) person som är neger som har något emot att andra människor använder just ordet neger, hur skulle det vara om vi tog hit lite negrers åsikter istället, typiskt vissa att så extremt hårt försöka övertyga sig själva och andra att de inte är "rasister" att de mer än gärna tar andras friheter ifrån dem.
Citera
2005-12-18, 00:01
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ja, i USA - inte i Sverige, ta och läs på om ordets etymologi så lär du se att det inte är kopplat till slaveriet som det är i USA - att vi i Sverige har böcker som så tidigt som på 40-talet använde ordet neger i positiv bemärkelse är övertygelse nog för mig.

Ifall du inte visste det - Arthur Lundqvist skrev sin antirasistiska bok Negerland redan 1948, vi kanske ska bränna den boken också?
Det var väl helt enkelt det ord man förr använde i Sverige om svarta människor, oavsett inställning. Själv tycker jag inte det känns fel att genom mitt språk distansera mig från en tradition som även omfattade följande uppfattning:

Citat:
Ursprungligen postat av Nordisk familjebok, Uggleupplagan, s. 729
I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt med i regel klen begåfning och liflig fantasi. Han är glad och obekymrad, ehuru stundom skenbart allvarlig; han saknar kraft och uthållighet, hänger sig åt ögonblickets ingifvelser och snabbt växlande stämningar samt är mycket känslig med utprägladt sinne för det komiska.
http://runeberg.org/nfbs/0410.html
Citera
2005-12-18, 00:12
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Det var väl helt enkelt det ord man förr använde i Sverige om svarta människor, oavsett inställning. Själv tycker jag inte det känns fel att genom mitt språk distansera mig från en tradition som även omfattade följande uppfattning:

http://runeberg.org/nfbs/0410.html
Ja det var helt enkelt ett ord man började använda om människor från Afrika - nothing more, nothing less.
Att Nordisk familjebok, Uggleupplagan, s. 729 skriver något sådant har väl inte med saken att göra, eller alla negrer i Sverige har kanske alla läst den och därför känner sig kränkta?

Nej faktiskt så tycker jag diskussionen är löjlig, negrer i Sverige har absolut ingen anledning att känna sig kränkta när man använder ordet neger det är bara något man har fått för sig iom. starka bestämmelser i USA.
Citera
2005-12-18, 00:33
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ja det var helt enkelt ett ord man började använda om människor från Afrika - nothing more, nothing less.
Att Nordisk familjebok, Uggleupplagan, s. 729 skriver något sådant har väl inte med saken att göra, eller alla negrer i Sverige har kanske alla läst den och därför känner sig kränkta?

Nej faktiskt så tycker jag diskussionen är löjlig, negrer i Sverige har absolut ingen anledning att känna sig kränkta när man använder ordet neger det är bara något man har fått för sig iom. starka bestämmelser i USA.
Det bevisar väl att det funnits en allmänt nedlåtande attityd, här liksom i USA. Att sluta använda det ord som av många förknippas med den attityden är ett bra sätt att ta avstånd från den.
Citera
2005-12-18, 01:09
Medlem
I början kallades svarta för morianer men det var visst kyrkan som beslutade att man skulle säga neger istället för att det lät bättre och var mer korrekt (inte av rasistiska skäl). Detta enligt en förklaring jag läste i en släktforskarsite. En sådan ändring sker även nu då man inte använder ordet neger särkilt flitigt i det offentliga. Jag har aldrig förstått tjusningen med att kalla någon för neger, svenne eller blatte - iaf. inte om man är en anständig vuxen person. Det är mest sånt man vräker ur sig när man
1) Vill skämta
2) Är tonåring
3) Inte är särkilt kompetent eller framstående

Jag tror ingen läkare, advokat eller VD skulle kalla en svart person för neger (i det offentliga). Det är helt enkelt opassande, onödigt och fyller inget betydelsefullt vakuum. Privat kan jag inte säga vad dessa olika personer har för åsikter eller språkbruk men troligtvis uppträder de propert även då och väljer sina ord väl. För en bonde i Hörby kan jag dock tänka mig att det kvittar om han säger neger eller ej, att han insisterar på att säga neger och att han gärna även säger det med en negativ klang. Loosers sparkar alltid nedåt och finns inget där nere så skapar man det. I övrigt håller jag med Charlier - visa ord. Dock slår de för döva öron för "jag-ändrar-inte-mitt-språkbruk" rebellerna som debatterar här.
Citera
2005-12-18, 04:29
Bannlyst
Citat:
Detta är bara ett exempel av ställen där du använder neger på ett sätt som klart blir negativt. Hur kan du påstå att detta ords stilvalör inte är dålig, när du upprepade gånger drar in politik och använder det negativt.

Som allt annat kan det användas negativt och positivt, slaveriet har vi inte ett dugg att göra med, eller ska vi bota för andras synder som med judarna?

Apropå de amerikanska vill en del ha skadestånd men de flesta vill låta bli, alternativet att ha stannat hemma var nog inte bättre.
Vad är det Michael Jackson har gjort operativt etc ifrån Negroifiering påstås det och varför?

Ifall Kineser inte vill kallas det kan man få det svårt då de kommer från Kina.
Aboriginer gnäller inte vad jag vet, de är stolta.
Även om man byter ut neger och kallar dem Norman eller Charlie, så försvinner inte det förflutna.
Citera
2005-12-18, 04:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
I början kallades svarta för morianer men det var visst kyrkan som beslutade att man skulle säga neger istället för att det lät bättre och var mer korrekt (inte av rasistiska skäl). Detta enligt en förklaring jag läste i en släktforskarsite. En sådan ändring sker även nu då man inte använder ordet neger särkilt flitigt i det offentliga. Jag har aldrig förstått tjusningen med att kalla någon för neger, svenne eller blatte - iaf. inte om man är en anständig vuxen person. Det är mest sånt man vräker ur sig när man
1) Vill skämta
2) Är tonåring
3) Inte är särkilt kompetent eller framstående

Jag tror ingen läkare, advokat eller VD skulle kalla en svart person för neger (i det offentliga). Det är helt enkelt opassande, onödigt och fyller inget betydelsefullt vakuum. Privat kan jag inte säga vad dessa olika personer har för åsikter eller språkbruk men troligtvis uppträder de propert även då och väljer sina ord väl. För en bonde i Hörby kan jag dock tänka mig att det kvittar om han säger neger eller ej, att han insisterar på att säga neger och att han gärna även säger det med en negativ klang. Loosers sparkar alltid nedåt och finns inget där nere så skapar man det. I övrigt håller jag med Charlier - visa ord. Dock slår de för döva öron för "jag-ändrar-inte-mitt-språkbruk" rebellerna som debatterar här.

Ordet används ju så sällan och tveksamt att lägga ner tid på men just här symboliserar en svart afrikan det gigantiskt dyrbara asylmissbruket, för arbetskraftsinvandring från afrika har jag aldrig hört talas om. Man brukar vanligen kalla vita afrikaner Nordafrikaner och en del sydafrikaner. Alla svarta kommer inte från afrika fast här är det vanligast och som asylmissbrukare. Att förkorta svarta afrikaner till negrer skadar ingen speciellt som kommit hit på riktigt sätt. Att avgränsa gruppen Black Africa sker globalt. Jag har varit VD och min fru är Dr. I jobbet har man ett språk, politiskt ett annat och privat ett tredje.

Jag vill hellre framhålla framgångsrika negrer, det finns några här som kan vara stolta. Men folk är trötta på det dyra asylmissbruket som många svarta visar så tydligt, därmed blev ingen glad som inte är PK som de flesta inte är, att dessa oönskade ska ändra språk och böcker av Astrid Lindgren etc. Hon är såld globalt, hur ska denna likskändning och det rensas ut som tydligen redan börjat?

Språket ändras ju dynamiskt, möjligen inte hos bönder men de är få. Hustrun och jag använder 3 olika språk och har bostäder i 3 länder, då kan man inte vara rigid med språket.

Undfallenheten däremot om Asylmissbruket kan stå oss dyrt, inser de flesta men inte du?
Citera
2005-12-18, 09:29
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
I början kallades svarta för morianer men det var visst kyrkan som beslutade att man skulle säga neger istället för att det lät bättre och var mer korrekt (inte av rasistiska skäl). Detta enligt en förklaring jag läste i en släktforskarsite. En sådan ändring sker även nu då man inte använder ordet neger särkilt flitigt i det offentliga. Jag har aldrig förstått tjusningen med att kalla någon för neger...
Tjusningen är väl att i Sverige är neger ett ord som funnits länge och som vi använt i andra sammanhang än när vi talar om människor från Afrika - därför anser jag att det är ett legitimt ord i dagens samhälle som inte borde anses kränkande.

Blatte och svenne är slang som är betydligt yngre och har inget med sakfrågan att göra, att du tar med dessa i din lista tillsammans med neger är ett dåligt försök till ett retoriskt knep som iaf. inte jag faller för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in