Citat:
Ursprungligen postat av
Gurkmejarn
Ordet neger är väldigt onödigt och har en negativ klang. Det är lika om inte mer generaliserande än afrikan eller mörkhyad. Man kan säga att någon är från mellanöstern eller att någon är mörkhyad eller så. Jag ser absolut inte hur det skulle vara ett problem att ta ut neger ur ordförrådet och ersätta det med mindre rasistiska ord.
Vad jag hela tiden frågar mig är varför det ordet anses rasistiskt. Som jag ser det, är det hur de som vill ha bort det, ser på negrer, som något nedvärderande att vara.
Det finns vissa ord som anses nedsättande om andra grupper och alla handlar om grupper som har låg status. Så i Sverige handlar det om Zigenare, lappar och negrer. Dom försöker man hitta på nya namn åt.
Araber, judar, finnar, slaver,asiater,m.m. är inga problem, för man anser det inte nedvärderande att vara något av det.
Så jag menar att problemet ligger i betraktarens ögon. Hur de själva ser på olika människor. Man angriper t.om. negrer som använder ordet, samtidigt som man inte tvekar att kalla en neger för husneger om han inte har rätt åsikter.
Så vi måste stå upp för negrernas rätt att vara negrer och inte försöka gömma undan dem som man försöker nu. För det är vad jag menar man egentligen håller på med.