2023-06-13, 22:34
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Neger är bättre för då får man med bland annat negrerna från Australien också.
Dumt att sluta använda ett ord som alla vet vad det betyder och ersätta det med en hel mening som ändå blir fel.
Mörkhyad är ett ord.
Att säga neger till en svart är nedsättande.
Ska jag säga nedsättande ord till dig?
Citera
2023-06-13, 22:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Neger är bättre för då får man med bland annat negrerna från Australien också.
Dumt att sluta använda ett ord som alla vet vad det betyder och ersätta det med en hel mening som ändå blir fel.

Ja, så tänker jag med. Person med svart hudfärg i Afrika blir liksom fånigt, och person med svart hudfärg utanför Afrika blir helt fel eftersom vi då helt plötsligt inkluderar ex. indier igen, vilka ju exkluderas av termen neger.
Citera
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Mörkhyad är ett ord.

Men du, nu börjar jag undra om du är svagbegåvad. Jag har alltså påpekat säkert 10 gånger genom tråden att det inte är den politiska laddningen av ordet neger som ska diskuteras, utan om det över huvud taget finns synonymer.
Citera
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag vet inte riktigt varför du har dessa behov av att attackera mig, hur står det till egentligen?

Min frågeställning är alltså om det finns synonymer till ordet neger, jag vet inte varför det gör dig så upprörd att du inte kan tänka klart. Om jag vet att någon är indier så säger jag givetvis indier, precis som att om jag vet att någon är somalier så säger jag somalier. Frågan gäller alltså vad det finns för synonymer till ordet neger. Skärpning nu.
Du är rasist som känner ett behov av att använda sårande ord så du blir bemött på samma sätt.

Det spelar ingen roll. Neger är nedsättande.
Det är inte vita människor som bestämmer det.
Citera
2023-06-13, 22:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Du är rasist som känner ett behov av att använda sårande ord så du blir bemött på samma sätt.

Det spelar ingen roll. Neger är nedsättande.
Det är inte vita människor som bestämmer det.

Ok, ponera att jag håller med dig. Jag är rasist, jag känner behov av att använda sårande ord, "neger" är nedsättande och det är inte vita människor som besvarar det.

Jag håller med rakt igenom. Vad är nu svaret på frågan? Vilka synonymer finns det till ordet neger?
Citera
2023-06-13, 22:37
Medlem
Citat:
Mörkhyad är ett ord.
Gör det du om du vill.
Jag säger neger istället för att använda en felaktig benämning som mörkhyad.
Det var riktigt svårt för dig att förstå att mörkhyad och neger inte är en synonym märker jag.
Citera
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Men du, nu börjar jag undra om du är svagbegåvad. Jag har alltså påpekat säkert 10 gånger genom tråden att det inte är den politiska laddningen av ordet neger som ska diskuteras, utan om det över huvud taget finns synonymer.
Neger: Nedsättande ord mot personer med svart hudfärg i Afrika eller med afrikansk härstamning. Nöjd?
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmejarn
Ordet neger är väldigt onödigt och har en negativ klang. Det är lika om inte mer generaliserande än afrikan eller mörkhyad. Man kan säga att någon är från mellanöstern eller att någon är mörkhyad eller så. Jag ser absolut inte hur det skulle vara ett problem att ta ut neger ur ordförrådet och ersätta det med mindre rasistiska ord.
Vad jag hela tiden frågar mig är varför det ordet anses rasistiskt. Som jag ser det, är det hur de som vill ha bort det, ser på negrer, som något nedvärderande att vara.
Det finns vissa ord som anses nedsättande om andra grupper och alla handlar om grupper som har låg status. Så i Sverige handlar det om Zigenare, lappar och negrer. Dom försöker man hitta på nya namn åt.

Araber, judar, finnar, slaver,asiater,m.m. är inga problem, för man anser det inte nedvärderande att vara något av det.
Så jag menar att problemet ligger i betraktarens ögon. Hur de själva ser på olika människor. Man angriper t.om. negrer som använder ordet, samtidigt som man inte tvekar att kalla en neger för husneger om han inte har rätt åsikter.

Så vi måste stå upp för negrernas rätt att vara negrer och inte försöka gömma undan dem som man försöker nu. För det är vad jag menar man egentligen håller på med.
Senast redigerad av EnCarte 2023-06-13 kl. 22:44.
Citera
2023-06-13, 22:38
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Gör det du om du vill.
Jag säger neger istället för att använda en felaktig benämning som mörkhyad.
Det var riktigt svårt för dig att förstå att mörkhyad och neger inte är en synonym märker jag.
Vad är felaktig benämning?

Läs det jag skrev. Det är ett nedsättande ord mot personer med svart hudfärg i Afrika eller med afrikansk härstamning.
Citera
2023-06-13, 22:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Neger: Nedsättande ord mot personer med svart hudfärg i Afrika eller med afrikansk härstamning. Nöjd?

Nej, inte över huvud taget, eftersom det finns negrer utanför Afrika, och jag ställer mig tveksam till att ex. kariber vill bli kallad för afrikaner eller personer med afrikans härstamning.
Citera
2023-06-13, 22:39
Medlem
kanblikuls avatar
Citat:
Mörkhyad är ett ord.

neger betyder svart, kommer från ordet negro som betyder svart på spanska.
så att säga svarting är bättre? sätt för mkt nattbuss 807?

och de ända folkslaget som blir hetsade är lilahåriga hens(vita till hudfärg då)
Senast redigerad av kanblikul 2023-06-13 kl. 22:42.
Citera
2023-06-13, 22:41
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Nej, inte över huvud taget, eftersom det finns negrer utanför Afrika, och jag ställer mig tveksam till att ex. kariber vill bli kallad för afrikaner eller personer med afrikans härstamning.
Du blir inte tveksam över att mörkhyade vill bli kallad för neger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in