2022-12-07, 18:55
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Kan väl inte vara så farligt när en del färgade kallar varandra för nigger i tid och otid. Negerbolle lever då kvar i mitt minne.
Citera
2022-12-12, 04:56
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag brukar tänka så här. Har någon med kroppsfunktionsnedsättning fått det bättre för att man kallar det funktionsvarierad i stället för handikappad?
HE HE Nej det är fullständigt rätt ungefär som zigenare nu ska heta rom.
Det finns en tango som har titeln DU SVARTE ZIGENARE. En mycket omtyckt melodi som äldre gärna lyysnar eller dansar till Då skulle alltås den numera heta DU SVARTE ROM. Snacka om att skap problem
till ingen som helst nytta.
Tyder på för mycket ledig tid.
Citera
2022-12-12, 05:06
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Kan väl inte vara så farligt när en del färgade kallar varandra för nigger i tid och otid. Negerbolle lever då kvar i mitt minne.
De är ju vad man har för avsikt med det hela. Om någon kallade mig: Den store vite djävulen där borta ska ha på truten är ju endast inspirerande om man själv söker slagmål.
De som har vit hudfärg ska ju inte lastas för vad vita för ansåg och gjorde mot svarta.
Rasismen blommar ju fortfarande i USA speciellt starkt i södra delen.
Men de vita som kör det snacket är lika bakom flötet som alla våra förståsigpåare om hur allting är.
Jag påstår inte att alla andra har fel och jag alltid rätt men en sak har jag lagt märke till att svenskar gärna yngre tar inte reda på fakta innan de öppnar munnen. Då blir det hela rent galet. Också ha de dessutom mage att påstå att vi äldre inte visste bättre när vi kallade det för negerbulle i stället för som det nu blivit chokladbulle.
N ordet är det mest fantastiska idotproblem som har spridit sig i obildade kretsar.
Och när man försöker förklara hur det hela genom historien blivit: Att det var inte neger som var det nedvärdernade ordet utan NIGGER. Det är en jäkla skillnad trots att det endast rör sig om byte av ett par bokstäver. Sedan vänder de helt på klacken när man försöker fortsätta det hela med att påpeka att neger det är han och negress är hon. I brist på svar heter det då ATT nu pratar vi om något annat. Precis som strutsen Stick huvudet i sanden så syns Du inte. IQ begåvningen går verklingen framåt.
Citera
2022-12-12, 05:15
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag ger upp. Det är inte värt att säga n ordet. Och jag vill inte. Behöver inte. Bara för mig själv. Just för att det är laddat med demonologi. Och andra fördomar.
Förstår inte riktigt vad du talar om för övrigt..
Då är det kanske dags att vakna då.
Alla lever vi i en liten värld av blommor medan vissa väljer att leva i en jävligt liten värld av blommor.
MUTA PRUTA DÖDA är hämtat ur försäljartekniken.
En riktigt skitigt yrke om man vill dra ut riktigt på det.
1) Du har en sak att sälja men konkurrenten har en likadan.
Konkurrenten lärde Du känna för en tid sedan där han/hon berättade om sin produkt.
Lite för mycket. Så Du har alltså mutat in Dig i hans område.
Nu prutar Du ner denne genom att dumpa priset på det Du säljer.
Och när Du knäckt konkurrensen så "dödar" Du denna - inte bokstavligt då konkurrenten är bankrutt och slut.
DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT GE UPP kan få vilken påträngande person på fall som vill övertyga Dig om något.
Om Du under sju dagar och sju nätter lyckats med att inte tycka någontng om något -
Då är Du på väg att lyckas. Låter lätt men är nästintill omöjligt.
Citera
2023-01-01, 21:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Om svart hade hetat neger på svenska precis som svart heter negro på många språk så hade väl odet neger på svenska knappast haft den laddning det har nu?
Citera
2023-01-02, 15:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Om svart hade hetat neger på svenska precis som svart heter negro på många språk så hade väl odet neger på svenska knappast haft den laddning det har nu?

Det är väl inte så många språk som har samma benämning på ordet svart och den etniska hänvisningen. Spanska och portugisiska är det jag kommer på i en hast. Det upplevda problemet finns nog även där eftersom det mer handlar om beteckning än om ordval. Emellertid inte på samma sätt som i svenskan. Jag kan tänka mig att det varit exakt samma diskussion i Sverige även om det varit samma ord. Då hade man säkert hävdat att det är nedsättande att bunta ihop människor från olika kontinenter och egentligt ursprung baserat på en upplevd hudton. Samma sak hittas ju när det gäller »gulingar« för asiater, vilket var vanligt för 50 år sedan. Förekommer mycket sparsamt idag.

Grunden i hela denna diskussion hittar man i att det faktiskt bottnar i nedsättande generaliseringar. Det är ingen slump att bakverket som nu bara får marknadsföras som »chokladbollar« ser ut som det gör. Det innebär i sin tur att dessa försök att ändra namn och förbjuda vissa ord snarare befäster mönstret. Bakverket ser fortfarande ut likadant och det finns fortfarande en medveten eller omedveten uppfattning om personer med afrikanskt ursprung. Att försöka förbjuda ord eller att plantera in personer med dessa kännetecken i reklam verkar snarare åt motsatt håll än avsikten tror sig vara.

Orsaken till att det blir på detta sätt är att de som driver dessa frågor gör det för att de tycker att de är bättre än andra. I verkligheten är de dock inte ett skvatt bättre och saknar konsekvenstänkande.
Citera
2023-01-09, 18:24
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Jag brukar tänka så här. Har någon med kroppsfunktionsnedsättning fått det bättre för att man kallar det funktionsvarierad i stället för handikappad?
Nej det är håklyverier men i dag har vi fått sådana som måtte älska detta eller kanske mera bygger det av brist på utbildning och insikt
Citera
2023-01-13, 19:06
Medlem
Neger, Bajsbarn, Felfärgad, Lakritstomte. Kärt barn har många namn.
Citera
2023-01-13, 20:24
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Grunden i hela denna diskussion hittar man i att det faktiskt bottnar i nedsättande generaliseringar. Det är ingen slump att bakverket som nu bara får marknadsföras som »chokladbollar« ser ut som det gör.

Menar du inte snarare att det inte var någon slump att det hette som det gjorde? Eller hade konditorerna en avbildande avsikt?
Citera
2023-01-13, 20:50
Medlem
Om det med tiden visar sig att negativa saker förknippas med ett ord kommer några på att ordet ska bytas ut.

Sen får man inte använda det utbytta ordet.
Då är man ”rasist obegåvad kvinnoförtryckare faktaförnekare”
Citera
2023-01-13, 21:00
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz

Kulturen är iofs rätt annorlunda i USA.

Alla mina barnsdomsvänner som var mörkhyade hade inte problem med ordet, om det inte kom från någon okänd i aggressivt syfte.

Hade iofs en kompis ett tag som blev skogsgalen om han hörde ordet.
Citera
2023-01-13, 21:10
Medlem
Under hela mitt liv använde vi ordet neger.

En dag var det plötsligt ett dåligt ord. Varför? Inget bra svar, men man var nu en hemsk rasist om man använde det. Vänner som jag hade vuxit upp med började rygga tillbaka av skräck när de hörde det, som om man hade tryckt på en strömbrytare.

Vad är det för fel på dessa människor? Har de inga fungerande hjärnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in