• 2
  • 3
2022-08-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeSwedeo
Jag förstår dig, och jag vill inte använda ordet "rekommenderar". Jag jobbar inom energibranchen och historiskt så är det rörliga priset det bästa alt, jag frågade faktiskt kollegan för din skull, han har suttit och stirrat på elpriser i över 12 år, dock så sa han bara "jag kan inte se in i framtiden, men jag skulle aldrig binda det" han har koll på marknaden. Min personliga tanke är att betala 338öre i ett år är för tok för mycket. Du bör testa att förhandla ner priset!

Sammanfattning: Du gör det som känns rätt, att binda på 338öre skulle inte jag göra. Dock så har du en bra förklaring till varför du binder och chansen finns att du gör det rätta. Försök hitta ett billigare alternativ iaf! Alla elbolag köper elen via Nordpool.

Om du går in på länken nedan så ser du priset per/kWh och vilka tider som priset är lägst. (Du kan kolla bakåt i tiden också)

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...ly/?view=table

Sen offtopic, att det regnar mycket eller blåser mycket sänker inte elpriset, även fast tanken är ju att priserna bör gå ner. Det är rena lögner, Sverige producerar tillräckligt med ström, tyvärr så säljer Sverige strömmen vidare 😉 istället för att sänka priserna.

Tack för all info!

Jag ska se om jag kan hitta något billigare men det verkar vara dålig tidpunkt att försöka göra det nu.
Ser att billigaste för tillfället ligger runt 322öre så det är inte jätte stor skillnad.
Citera
2022-08-12, 10:57
Medlem
Tack för alla tips från alla, börjar bli mer och mer tveksam till mitt beslut och är väldigt nära att säga upp skiten och fortsätta med Tibber istället.

Ska fundera över en kaffe och snus så får vi se
Senast redigerad av schvifty 2022-08-12 kl. 11:02.
Citera
2022-08-18, 08:21
Medlem
För den som är intresserad;

Jag sa upp 1års avtalet och tecknade istället rörligt pris + ”vintersäkring” via vattenfall, rörliga delen har ingen bindningstid.
Vintersäkring är fastpris och gäller mellan dec-feb för 441 öre (inkl moms), priset ändras varje måndag.

Det är lite dyrare än tidigare avtal men nu är det bara under 3 månader vilket känns bättre, får hoppas att den rörliga inte sticker iväg för mycket bara.

När jag överlevt vintern så får jag se mig omkring efter nytt avtal.
Citera
2022-08-18, 08:46
Medlem
Jag förstår inte hur alla kan gå runt och tro att de kommer bli "normalt" igen?
Detta är den nya verkligheten som kommit av de politiska beslut som tagits de senaste 20åren runt om i norra Europa.
Priset kommer inte magiskt gå ner framöver då de är en 100% tillgång/efterfrågan marknad. Och all stor produktions ökning för de kommande 10åren vet vi om redan idag då de är ett tillståndsförfarande kring de. Och de är enbart produktionsökningar som kan sänka priset. Detta läge vi är i dag bygger man inte bort på några år, utan från ev beslut om tex ny kärnkraft tills de är igång är minst 15år. De enda snabbspåret som finns är om Sverige klipper banden med resten av EU, men de lär ju inte hända.

Och som de flesta är medvetna om så var priserna redan på väg upp innan kriget så ev avslut av kriget kommer inte förändra situationen nämnvärt då sanktionerna mot Ryssland kommer kvarstå många år efter att kriget är avslutat. Samt att man nog inte vill gå tillbaka till att vara beroende av Ryssland igen så de gaskranarna kommer nog aldrig mer gå på 100%.

Och då har jag inte ens nämnt alla de storförbrukare som drar igång inom de närmaste åren uppe i Norrland som H2 Green Steel, Northvolt mfl enorma Serverhallar.. de kommer göra att en stor del av överskotts kakan som finns i Norrland kommer att ätas upp av dessa så även norrlänningar kommer få smaka på dyrare elpriser framöver. Så om du bor i SE2 el SE1 så skulle jag rekommendera att se över alternativet att binda upp priset när man fortfarande kan göra de under 1kr/kWh.

Mvh/ 14års erfarenhet inom Energibranschen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in